Beste forumgenoten,
Sinds jaar en dag knippert bij elke koude start het olieniveaulampje op het dashboard. Ik negeer dit omdat ik via de peilstok wel weet dat een en ander prima in orde is. Omdat ik toch even wat onderhoud pleeg, dacht ik dit even mee te nemen. Ik neem aan dat de sensor niet helemaal OK meer is. Wellicht volstaat een schoonmaakbeurtje, anders wellicht een vervangexemplaar zoeken. Echter, waar zit dat ding?? Ik zie op de meest ontoegankelijke plek (zo’n beetje in het midden achter op de motor) een kabel lopen naar de motor, 3 draden connector (groen,groen/geel,groen). Ik vermoed dat deze het is. Even losgemaakt, maar het knipperen blijft (wat logisch gezien kan). Kan iemand bevestigen of dit de goede sensor is? Of zeggen waar die wel zit. Neem aan dat ie gewoon losgedraaid kan worden?
Alvast dank, Mark
Volgens mij onderaan het motorblok…aan de voorkant. daar moet een stekker zitten. Heb die vanmij ook al eens moeten vervangen…. de stekker die bleef er niet meer opziten.
En ik heb de zelfde motor. 1.9d in mijn zx
Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.
Jij heb een XUD9, markjoe heeft een DW8, dat is een andere motor welke familie is van de DW10 (2.0 HDI).
Toevallig heeft mijn HDI (DW10 dus), ook af en toe een knipperend lampje, terwijl er genoeg in zit.
De sensor zit aan de achterkant (ook bij een DW8) en is vrij lang, waardoor je deze niet effe kan demonteren.
Bij mij kwamen ze tegen de spruitstukken aan, en dat zag ik niet zitten om even te demonteren, want dan moet de turbo er ook af.
Wellicht dat de spruitstukken bij een DW8 anders zijn, en anders is demontage van de spruitstukken best wel te doen, omdat je geen turbo heb.