Na bijna zes jaar en dik 150.000 km rondgeleased te hebben in mijn beige 23 Pallas is de tijd aangebroken om een andere DS te gaan berijden voor het dagelijks vervoer.
Het is een donkerblauwe Super5 geworden, uit hetzelfde jaar: 1973.
Ik heb de dame vorige week zaterdag opgehaald. Omdat mijn vrouw en ik afgelopen maandag 19 jaar getrouwd waren had ik een twee daags tripje naa Brugge geboekt. Daar moest dan natuurlijk wel in de ‘nieuwe’ DS naat toe gereden worden.
Het dametje heeft het prima gehouden, maar liet meteen wel een gebrek zien…. de ruitensproeier aan de bestuurderskant zat verstopt.
Maar nu zonder gekheid. Wat me opvalt in de Super5 zijn de zonnekleppen. Ze zien er niet alleen anders uit dan bij de 23 Pallas, maar ze zijn ook niet opzij te draaien richting de portieren. Daarom een vraag aan de kenners. Hoort dit zo bij een Super5 / niet pallas uitvoering? Of zijn de zonnekleppen ‘vast’ gaan zitten in de loop der jaren?
En voor de liefhebbers nog wat pics:
De nieuwe:
Oud en nieuw gezusterlijk naast elkaar:
En nog een sfeerplaatje uit Brugge:
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die kleppen kunnen ook bij een supertje gewoon draaien. Ze zitten waarschijnlijk vast. Vind je het geen stapje terug, van een Pallas naar een Super als dagelijkse auto trouwens?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed kenteken!! En die zonnekleppen moeten wel kunnen draaien. Dat deden mijne in mijn dsuper5 wel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Haha DS-HS, DS hors service
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok thanks voor de snelle reactie. Ik zal ze van het weekend een losschroeven en kijken of ik ze weer gangbaar kan maken.
De ‘terugval’ valt mij heel erg mee.
Deze Super5 is erg stil. Heeft dan ook isolatie op het schutbord en een pallasdempertje. Bovendien waren bij de Pallas de raamgeleiders behoorlijk gaar, wat behoorlijk wat windgeruis gaf. Daar heeft het Supertje dan weer geen last van.
Verder heeft de Super5 uiteraard een 2100 motor met een lange 5 bak. De dame trekt lekker vlot op en is behoorlijk snel. Het grootste verschil is het net iets eerder terug moeten schakelen als je de motor ver in toeren terug laat zakken.
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Mooie wagen! De “oude” blijft ook jou als baasje houden toch?
Kenteken gaat er wel af, het wordt een YB nummer.
We hebben hier in het dorp een dienstklopper die niet legale blauwe platen bekeurd kan ik uit ervaring vertellen. Dan ben je 130 Euri armer. Dat is me wat te veel.
De oude blijft inderdaad bij mij. Maar deze dame heeft wat aandacht nodig. Daarover binnenkort meer in haar eigen topic.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi hoor!
Een Pallas heeft toch ook extra isolatie onder de matten en in de kofferbak.
Nou ja, als je ramen niet goed sluiten dan maakt het ook allemaal niet meer uit…
Een Super5 heeft ook de kofferbakbekleding op de binnenschermen. Het extra schuimrubber onder de vloermatten ontbreekt wel in de Super5.
Gisteren de zonnekleppen even losgeschroefd. Ze horen inderdaad te kunnen draaien en doen dat inmiddels weer.
De nieuwe lease DS heeft een optie die ik nog nooit gezien heb bij mijn andere DS ...
De binneverlichting gaat aan als de auto buiten staat in een stevige regenbui. Had wat in de auto laten liggen, loop naar buiten om het te pakken en zie de binnenverlichting branden. Schakelaar op het dashboard was uit, na het opnieuw sluiten van de deur schakelt de binnenverlichting uit. Vreemd.
Een uurtje later nognaals gaan kijken. Binnenverlichting weer aan. Maar even 1 van de twee stekkerjtes van de deurschakelaar afgekoppeld en vastgetaped aan het andere draadje. Binnenkort maar even naar Amsterdam om een ander schakelaartje te halen.
Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010
- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Heb je er tijdens het rijden geen last van? Bij mijn dame bleek het knopje niet genoeg ingedrukt te worden. Twee op elkaar geplakte stukjes gaffertape (= het origineel van ductape, en een stuk beter) op de deur bleek voldoende te zijn om dit te verhelpen.
Mijn snoeken:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214511/P0/
Hey Eric,
Ik kon de zonneklep wel draaien hoor. En spannende binnenverlichting heb ik nooit last van gehad.
Zorg je ervoor dat als je YB kenteken er is dat ik de oude kentekenplaten kan krijgen en ze niet in de vuilnisbak terecht komen?!
Veel plezier van de dame!
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Ik bewaar de oude platen voor je. Als het goed is komt het YB kenteken deze week binnen. Na de kentekenplatenwissel breng ik de oude platen wel een keer bij je langs. Ben vaak bij je om de hoek aan het werk in Utrecht.
Dametje rijdt prime, zonneklepjes draaien inmiddels weer en de binnenverlichting lijkt opgehouden te zijn met het imiteren van een regensensor.
Oh dat is leuk.. Kan ik de dame meteen weer bewonderen
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Alleen bewonderen is ook zo saai. Denk dat je ook wel een rondje wilt sturen.
Ik breng je idd wel even thuis…
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971