ik heb een ongeblazen 2500 diesel serie 1. Voor de radiateur zie ik twee ventilatoren zitten. Indien de koeling aanslaat zie ik alleen de linker (indien ik met het gezicht voor de gril sta) ventilator draaien. Is dat normaal of moeten ze allebei gaan draaien. Graag even een reactie.








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Volgens mij is de koeling van een oude diesel zo extreem dat die 2e bijna nooit aan slaat
Zelfs met 35 graden in de heuvels sloeg de eerste afgelopen zomer bij mij nog nauwelijks aan
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Dank voor je snelle reactie. Slaat, als ik het goed begrijp, de tweede ventilator dus als extra ventilator aan indien er een bepaalde temperatuur is bereikt?
Ik denk dat het anders is.
Bij de eerste stap worden beide fans in serie geschakeld, ze draaien dan dus beide op 6v
Bij de tweede stap worden ze parralel geschakeld, ze draaien dan dus op volle kracht.
Nu draait er 1, dus de andere is stuk.
In de eerste trap doen ze het dus geen van beide.
Zo hoort het in elk geval bij nieuwere te werken, en ik denk ook bij oude diesels.
Maar dat kun je wel testen door de contacten even kort te sluiten.
Was een paar dagen geleden ook iemand met problemen aan de fans, misschien moet je dat draadje even opzoeken.
Edit :deze http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222752/
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is jouw diesel nog uitgevoerd met een luchttemperatuur- en een koelwatertemperatuurcontact?
De 1e hangt direct achter de radiateur, de 2de zit in de radiateur gemonteerd.
Zo ja, als het luchttemperatuurcontact aanspreekt moeten beide ventilatoren op lage snelheid gaan draaien, als het koelwatertemperatuurcontact aanspreekt beide ventilatoren op hoge snelheid.
Bij de lage snelheid staan beide ventilatoren in serie geschakeld en krijgen dus ieder 6 V.
Een onderbreking in het circuit van één van de ventilatoren zorgt er dus voor dat de andere ook niet gaat draaien.
Deze laatste gaat dan in z’n eentje draaien als het koelwatertemperatuurcontact aanspreekt.
Edit: Erik was me net voor!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als er in de werking van de eerste snelheid een storing zit , zal er bij de tweede snelheid maar een ventilator werken .
Dit komt door de manier van schakelen van de relais .
Daarom maak ik de schakeling voor twee snelheden bij de SMs een beetje anders zodat je in hoge sneheid altijd twee werkende ventilators hebt.
Walter
Meten is weten , gissen is missen
ik zal deze week eens kijken waar mijn auto mee is uitgevoerd. Auto staat net weer in een garagebox. Het is een 2500 diesel uit 1981 met tandwieldistributie. De situatie zoals het nu is als ik de auto lange tijd stationair laat draaien, slaat op een gegeven moment alleen de linker fan aan. De rechter doet niets. Ik weet niet hoe de situatie is als de auto rijdt.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat zal niet anders zijn dan stationair draaiend.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dus als ik het goed begrijp (heel technisch ben ik nl. niet), zal de storing waarschijnlijk in het circuit van luchttemperatuurcontact zitten. Dit kan dus zijn in de bedrading, stekker of het relais. Ik lees dat dit contact achter de radiateur zit. Hoe ziet zo’n luchttemperatuurcontact eruit?
en kan dit luchttemperatuurcontact zelf ook stuk gaan?
Alles kan stuk, maar dan zouden ze geen van beide draaien in die trap.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat kan. trek de draden eraf en verbind die door. Als je fans dan wel langzaam gaan draaien heb je de boosdoener.
Het unitje hangt achter je radiateur aan de bovenrand in het midden.
Meestal zijn de contacten van de relais verroest…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Barkie schreef:Dus als ik het goed begrijp (heel technisch ben ik nl. niet), zal de storing waarschijnlijk in het circuit van luchttemperatuurcontact zitten.
Waarschijnlijk niet.
In rijrichting gezien zie jij alleen de rechter ventilator draaien. De storing zit dus waarschijnlijk in het circuit van de linker ventilator.
Als daar een onderbreking in zit, draait in de 1e trap (op basis van het luchtcontact) beide ventilatoren niet en in de 2de trap (op basis van het watercontact) alleen de rechter.
Dat komt omdat in de 1e trap de ventilatoren in serie geschakeld staan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gezien de hoeveelheid vragen de laatste tijd over de werking van de koelventilatoren wellicht een mogelijkheid om te behandelen in de Rubrique Technique in de volgende LCER.
Alle varianten bespreken, 1 ventilator, 2 ventilatoren met 2 contacten (lucht + water), 2 ventilatoren met dubbel thermocontact in radiateur, en dan nog al of niet met airco.
Ik zie een nieuwe uitdaging voor la Léo.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik zou de stekkers van de fans wisselen.
Als dan de andere draait isde fan stuk, blijft dezelfde kant draaien zit het in de relais of de stekkers/draden.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
ik had voor vrijdag al een afspraak staan bij Citroville om de bovenste fuseekogels te laten vervangen. Ik laat Dibert er maar even naar kijken en ik zal dan even goed opletten hoe het circuit precies loopt. Ik hoop wel dat de motor niet al te heet wordt onderweg naar Borculo.