26 van de 66
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
   
DSuper ‘72 van SalsaChris - schema klokje
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 22 augustus 2013 10:07 PM
  [ # 376 ]

Deel 1, handeling D-133

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 02 september 2013 09:12 PM
  [ # 377 ]

Vandaag konden de kids terug naar school. En aangezien dat onze jongste voor het eerst naar school ging, hebben we een dagje vrij genomen. Gelijk van geprofiteerd om enkele nieuwe onderdeeltjes te halen pour la DS. Stonden op het lijstje: motorsteunen, onderste deel kilometerteller kabel, RVS dorpelbekleding en koeltunnel. Op de motorsteunen na staat alles ook al mooi op de auto te schitteren.  cool smirk  Wat koeltunnel betreft heb ik gekozen voor een totaal pakketje met nieuw frame en al. Mooi spul en het monteren ging ook lekker. Foto’s volgen

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 08 september 2013 12:04 PM
  [ # 378 ]

Terwijl ik deze winter de motorsteunen vervang wil ik ook de motor een onderhoudje te geven. En aangezien mijn zwager 20W50 niet meer op voorraad heeft. Ben ik opzoek naar andere. Er zijn voldoende oliën op de markt die voldoen aan de spec voor een DS. Maar bij de lokale autohandel hebben ze geen 20W50 op de schappen staan. “Enkel op bestelling, meneer” was hun antwoordt. En toen vond ik in het BFOV VOLTRION. VOLTRION is elektrisch behandelde olie speciaal voor oldtimers. Voor de DS raden zij de CLASSIC30 (=SAE30, 20W40 of SAE 20W50). Eigenschappen van deze olie zijn een sterke en uniek vettig karakter, hersteld en vernieuwd de onderdelen, bijzondere properheid van de motor, hoogste viscositeitsindex, sterk dispergerend(=????) vermogen. En ook voor de versnellingsbak hebben ze een speciale olie CLASSIC GL90 (=SAE90, 85W90 of 80W90)

http://www.oldtimeroil.be

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 september 2013 12:16 PM
  [ # 379 ]

“sterk dispergerend(=????) vermogen” Betekent dat het veel zooi laat oplossen. Dus pas op, want dat kan maken dat alle vervuiling van veeeele jaren in het blok nu los gaat komen ( zoals ook kan gebeuren met volsynthetische olie in een oud blok).
In de bak mag niet hoger dan GL4, anders lost het brons van de synchromesh op.

Kortom olie kan zeker overgespecificeerd zijn voor je DS en dat kan schade geven!

Brezan verkoopt gewoon 20W50.
En ik zweer al jaren bij de 15w40 van de Action ( heeft de specs van moderne olie eind jaren 70)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 09 september 2013 05:59 PM
  [ # 380 ]

Ik heb mijn oor eens te luister gelegd bij de mensen van Voltrion.

Beste, wat gebeurd er met al het vuil dat los komt in de motor bij het gebruik van jullie olie. Blijft dat onder in het carter liggen? Lost dit volledig op of gaat het mee met de uitlaat gassen? Het is heel leuk wanneer je motor uiteindelijk veel schoner is en beter loopt maar wanneer al dat aangekoekt vuil los komt en niet meer weg kan gaat juist dat voor verstoppingen zorgen en wil je zeker niet. Groeten


Geachte, hartelijk dank voor uw vraag. Het vuil dat in de olie verblijft wordt door het sterk dispergerend vermogen van elektrisch behandelde oliën voor lange tijd in suspensie gehouden zodat er juist verhindert wordt dat de vuiligheid zich gaat ophopen onderaan de carter. Bij het vervangen van de olie wordt de vuiligheid mee afgevoerd. Wij raden u aan om bij uw eerste gebruik van VOLTRION oliën uw olie verversing te doen nadat u een paar 1000 kms gereden heeft. De olie zal dan vrij donker/vuil zijn, wat wijst op het afvoeren vd vuiligheid. Na ongeveer 2 à 3 olieverversingen zal uw motorolie er ook veel minder zwart uitzien…wat wijst op een propere motor.

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 472
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 09 september 2013 06:51 PM
  [ # 381 ]

Op Marktplaats staat tegenwoordig de volgende Waarschuwing: “Laat uw gezonde verstand spreken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.”. Is misschien ook op dit product van toepassing. Want als je het advies volgt heb je in ieder geval 2 x olie verkocht.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 09 september 2013 07:48 PM
  [ # 382 ]

Het bedrijf bestaat nog maar van 2013 !!

Ik twijfel niet aan hun kennis van olie “maken ” ,

maar of ze al genoeg beslagen zijn om voor elke motor de juiste olie te adviseren ???

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10248
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 september 2013 07:52 PM
  [ # 383 ]

Gewoon niet doen! Je wilt absoluut niet dat al dat vuil van 40 jaar loskomt. Ik heb al een paar keer een blok uit elkaar gehad en dan zit er best behoorlijk veel aangekoekt. Kan geen kwaad, zolang het maar blijft zitten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 10 september 2013 02:16 PM
  [ # 384 ]

Bestaan er geen ‘spoelmiddeltjes’ waarmee je dat vuil in een keer weg kan krijgen? Of blijft het sowieso link vanwege de mogelijk ontstane verstoppingen?
Nadeel is ook dat je de motor moet laten lopen om het rond te pompen, of eventueel de krukas extern aandrijven?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 september 2013 06:47 PM
  [ # 385 ]

Gewoon niet aan beginnen en een klassieke olie gebruiken.
Overigens een interessant artikel over dit onderwerp gevonden:
http://www.hotrod.nl/PDF/Info Olie voor klassiekers.pdf

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 september 2013 09:06 PM
  [ # 386 ]

Linkje werkt niet Egbert?
Bedoel je deze?

http://tinyurl.com/o2yf644

Cifo houdt kennelijk niet zo van procenten

Profiel  
 
Gepost: 10 september 2013 09:12 PM
  [ # 387 ]

Omdat er een spatie in staat, gewoon even plakken en knippen.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 september 2013 09:23 PM
  [ # 388 ]

Wel een interessant stukje…
Misschien is een additief van PTFE in een oude motor zo gek nog niet…
Als een soort zinkvervanger dan.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 september 2013 01:01 AM
  [ # 389 ]

Net op aanraden van Waterman de discussie over motorolie op het SM forum gelezen.
Ook daar de conclusie dat hoog Zink gehalte (1600ppm) nodig is om de nokkenas te beschermen. Komt dus erg overeen met de conclusie van het stuk van HotRod waar ik naar verwijs: Zink moet boeven 1000ppm zitten.
Overigens levert HotRod ook diverse merken olie 20w50 mineraal met hoog zink gehalte.

Ga binnenkort maar eens langs in Doesburg

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 september 2013 08:28 AM
  [ # 390 ]

En uitzoeken hoeveel Zink er in de olie van de Action zit!

knuffel

Profiel  
 
 
26 van de 66
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook