startonderbreker xm 2.5 td uitbouwen
henkgberendsen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-07-2013

Gepost: 07 september 2013 10:57 PM

kan iemand mij vertellen hoe ik de startonderbreker in een xm 2.5 td kan uitbouwen zonder hem te beschadigen?

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 07 september 2013 11:48 PM
  [ # 1 ]

Bedoel je het standaard codepaneeltje of een (aftermarket) alarm?

Profiel  
 
henkgberendsen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-07-2013

Gepost: 08 september 2013 12:47 PM
  [ # 2 ]

Ik bedoel het standaard codepaneeltje

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7314
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 08 september 2013 02:42 PM
  [ # 3 ]

Bij sommige XM’s: motor starten, stekker van het code paneeltje trekken, motor uitzetten,
motor opnieuw starten. Werkt dit dan ben je klaar indien niet dan de stekker weer in het
paneeltje steken en code intoetsen (dan werkt deze optie dus niet bij jou).
D’r was ook iets met code C000 oid om het buiten bedrijf te stellen maar
dan moet iemand fff in z’n instructieboekje kijken (welke ik niet heb….).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 08 september 2013 10:03 PM
  [ # 4 ]

Toch zou ik het niet doen. Neem het maar voor lief dat je een startcode moet invoeren (als je de originele tenminste nog hebt). De truc met lopende motor de stekker loshalen lukt soms wel en soms niet. Dan nog moet je het codepaneeltje en de code goed bewaren. Bij een Xantia werkte de truc wel en heb het codepaneeltje vervangen door een bakje.

Sommigen gaan draadjes door knippen en dat is uiteindelijk nog meer vragen om ellende. Belangrijk blijft dat je de originele startcode hebt en geen garagecode. Bij mijn vorige XM had ik de originele startcode niet en dat gaf toch bij mij een ietwat onrustig gevoel. Na het omwisselen van een ander codepaneeltje ging dat ding ineens om een startcode vragen en die had ik niet. Was uiteindelijk voor mij niet zo erg, want die XM ging toch naar de sloop.

Wat inderdaad wel kan is deze via de afstandsbediening te laten lopen. Dan heb je 1 minuut de tijd om hem zonder code te starten. Toch wel handig. Bewaar de code wel goed, want je weet maar nooit of je deze nog nodig hebt.

De procedure om de startcode tijdelijk uit te schakelen lukt bij mijn huidige XM niet. Volg wel precies het instructieboekje.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
henkgberendsen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-07-2013

Gepost: 09 september 2013 07:48 PM
  [ # 5 ]

Ik begin te snappen dat er nogal wat problemen kunnen opduiken als je hem permanent wil verwijderen. Ik wil hierover nog graag meer te weten te komen. Dus wat mij betreft: elke reaktie welkom.

Op dit moment heb ik nog een vraag: hoe kun je een xm 2.5 td standaard fabrieks startonderbreker mechnisch uitbouwen uit de console, en wel zo dat er niets afbreekt?

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 09 september 2013 10:02 PM
  [ # 6 ]

De boel zit gewoon geklikt. Ik begin altijd me het gedeelte rondom de pook. Voorzichtig aan het leek omhoog trekken en als er een hoekje los komt verder helpen met je vingers. Dan kun je het gedeelte van het code paneeltje er uit drukken met je vingers van onder af. Je kan dan proberen of het loshalen van de stekker met draaiende motor werkt. Volledig verwijderen kun je doen door de boel verder los te halen. Alles zit geklikt, geen gereedschap nodig….

Profiel  
 
henkgberendsen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-07-2013

Gepost: 14 september 2013 07:34 PM
  [ # 7 ]

Beste allemaal, Ik heb dank zij jullie aanwijzingen de startonderbreker uit kunnen bouwen door voorzichtig en geduldig het apparaatje los te klikken. Niets geforceerd en ook geen draadje of stekkertje losgemaakt. Een goede hulp bleek ook het nieuwe dekseltje compleet met kliksysteem te zijn;de oude was per ongeluk afgebroken door een voetje van een van mijn kleinkinderen. Door dit goed te bekijken kon ik afleiden hoe de klikvergrendelingen geopend konden worden.

Om toegang te krijgen heb ik zowel het opbergvak uit de uit de middenconsole als het leer van de versnellingspook losgemaakt om genoeg werkruimte te krijgen.

Nogmaals bedankt, en altijd bereid te vertellen per telefoon hoe je het zelf ook zou kunnen doen. De oude onderdelen heb ik nog, dus dat maakt het goed uit te leggen als je al een vervangende onderbreker hebt.

Henk G Berendsen
0546-864515

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook