Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Goedenavond beste Forumleden,
Het doseren van het gaspedaal is niet naar behoren. De Saxo start prima, accelereren is ook geen probleem, (gas geven gaat af en toe wat stroef) maar zodra ik gas probeer te minderen in bochten of bij een stoplicht schudt de auto net zo hard alsof ze wil afslaan.
Op de snelweg loopt de motor prima, maar zodra ik gas probeer te minderen of voorzichtig wil doseren lijkt het wel of de motor wil gaan ‘bokken’. In stadsverkeer is het helemaal een ramp: daar stokt de Saxo heel erg frequent.
Heeft iemand een suggestie?
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Ik heb laatst iets vergelijkbaars gehad lijkt het.
Ik had al een tijdje dat de auto ging schokken bij gas loslaten op de snelweg. Dat gebeurde niet altijd en ook alleen maar bij bepaalde toerentallen. Op een gegeven moment ging de motor bij stationair lopen ook raar doen. Wisselende toerentallen of 2000 tpm of soms zelfs wel een minder dan 500 tpm…
Bij de garage hebben ze eerst de bougies en de bougiekabels vervangen omdat die er niet best meer uitzagen. Motormanagement uitgelezen, maar dat gaf geen meldingen. De auto reed toen wel al een stuk beter, maar het schokken was nog niet weg.
Daarna is de stationairregeling en het gasklephuis schoongemaakt, maar dat gaf helaas geen verbetering. Ondertussen werd de stationairloop steeds slechter en was er ook af en toe een backfire in de uitlaat bij stationair lopen.
Gelukkig was er nu wel een melding in het motormanagement en bleek het de injector te zijn die de problemen gaf.
Er is een 2e hands injector ingezet, en toen waren de problemen over.
Ik had overigens al een hele tijd een behoorlijk hoog verbruik van ±1:12,5. Dat is voor een 1.1 behoorlijk veel, zeker omdat ik eerder altijd 1:16 haalde.
Waarschijnlijk was die injector dus al een tijdje kapot aan het gaan, want mijn verbruik is nu weer 1:16.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt…
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Bedankt voor de info. Zal dit weekend e.a. nalopen. Heb vandaag forté gehaald. Daar ga ik binnenkort een flinke rit mee maken. Morgen sluit ik een benzinefilter aan.
Wordt vervolgd
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Je wil een extra benzinefilter in de brandstofleiding zetten?
Er zit er al eentje ter hoogte van het rechterachterwiel.
2 filters lijkt me een beetje veel van het goede. Als de eerste niet genoeg benzine door laat dan zal die 2e alleen maar meer ellende geven.
Bij mij is bij het wisselen van de injector ook het filter vervangen. Misschien dat eerst even proberen?
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Saxo doet het weer.
Na een vervelend incident op de autoweg (saxo houdt er ineens mee op en dat is meestal bij de ritjes met de kids onderweg naar school) garage gebeld en die is haar op komen halen. Auto is getest en wat bleek: mapsensor en gaskleppositiesensor (tijdelijke melding) defect. Daarbij zat de benzinefilter verkeerd om.
Probleem opgelost: de saxo rijdt sinds vanochtend weer in het land:)
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Blij verrast ben ik ook dat het euvel van het lampje van de airbag is verholpen. Die bleef namelijk (na een tijdje knipperen) branden.
Mapsensor neem ik aan?
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Een MAP-senor is een Manifold Air Pressure sensor. Die meet dus de luchtdruk in je inlaat.
Heeft dus nix met airbags te maken…
misschien hebben ze bij de garage het stekkertje van de airbag onder de stoel gesoldeerd. Dit is een bekend euvel. Heb het bij mijn Berlingo en mijn Xsara ook gehad. Bij de Saxo nog niet.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Heb de titel aangepast aangezien het lampje van de airbag kuren heeft. Nu heb ik e.a. gelezen op het forum maar ben niet zeker wat ik met de ‘schakel/stekker’ moet doen onder de bestuurdersstoel. Lostrekken? Of de kabel knippen, vrijmaken en solderen?
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Je kan het eerst proberen met een het schoonmaken van de contacten in de stekker.
En ook even kijken of de pinnetjes van de stekker goed zitten.
Bij mijn Xsara heb ik het zo weer voor een paar maanden aan de praat gekregen.
Uiteindelijk kwan de stroring weer terug, en heb ik de garage gevraagd of ze bij een onderhoudsbeurt even naar konden kijken.
Ze hebben uiteindelijk de stekker erafgeknipt en de draden gesoldeerd. Ik weet alleen niet of ze nog voorzorgsmaatregelen hebben genomen voordat ze die draad gingen doorknippen. Als je airbag klapt, zou dat best zonde zijn…