Beste liefhebbers,
de dynamoriem van mijn 72er gs is gebroken.
Ik heb een nieuwe maar krijg hem er niet om.
Hij zit op de onderste poelie achter de ven maar ik krijg hem niet over de dynamopoelie heen, er is zo verrekte weinig ruimte.
kent iemand een trucje of een werkwijze waardoor dit gaat lukken?
Ik heb al een iets grotere riem genomen dan voorgeschreven
Je kan ook de grote bevestigingsbout van de dynamo eruit draaien, dan heb je net wat meer ruimte, je kan dan de dynamo in de meest handige stand proberen te draaien en kantelen, zo heb ik het gedaan bij mijn 1015cc
Dat had ik inderdaad nog niet geprobeerd.
Wel heb ik de voorplaat uitgebouwd maar dit bleek achteraf niet te helpen, wel mooi om de zaak te ontroesten.
Nu ik toch al op weg ben met uitbouwen wil ik gaan proberen de distributieriemen te vervangen.
Nooit zelf gedaan dus dat wordt spannend.
Als ik zie hoe ik gestoeid heb met die dynamoriem kunnen de distributieriemen haast niet moeilijker zijn.
In elk geval bedankt voor de tip.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat klopt, maar als je de d-riemen fout doet gaat het wel meteen stuk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als je werkt volgens het Citroen GSA werkplaatshandboek kan het niet fout gaan.
Ik wil de bladen met foto’s en beschrijving wel kopieeren en naar je toesturen.
Laat maar weten.
Let wel op, gelijk met de D-riemen OOK de spanrollen vernieuwen.
Mochten deze niet meer leverbaar zijn, de spanrollen van de Fiat Panda met FIRE motor zijn dezelfde.
SKF type VKM 12200
Ik heb een vraagbaak van Olyslager waar een tekening in staat,
Het is zaak dat de merktekens op de poelies overeenkomen met de merktekens op de riemen als ik het goed begrijp.
Ik zal de spanrollen zeker mee vervangen.
Ik was aanvankelijk van plan om zo’n klus eens te proberen met een Peugeot 305 waarvan ook de nokkenas vervangen moet worden,
gewoon, kijken of ik dat kan.
Als dat mislukt, jammer dan, de auto kostte weinig en ziet er vrij slordig uit.
Lukt dit wel dan ga ik hem verfraaien.
Het kan zijn dat ik alsnog eerst de Peugeot ga proberen.
Wel is het zo dat je er bij de Gs beter bij kan en alles goed kunt zien als e.e.a. is uitgebouwd.
Maar als u mij documentatie wilt toezenden dan graag!!
Echter ik ken de werking van het forum te weinig om te weten hoe dit verder moet.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
blijf gewoon vragen stellen Marcel! je krijgt altijd antwoord!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
In de vraagbaak staat de procedure voor het op spanning brengen van de snaren erg verwarrend beschreven.
In het originele werkpl. handboek staat dat correct.
Mijn aanbod blijft staan.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dubbel sorry
Voor het monteren van een v-riem op de dynamo hoeft de koelvin er niet af. Het enige wat je moet doen is de beide bevestigings bouten van de dynamo demonteren en de dynamo een beetje verdraaien. Daardoor is er net het beetje ruimte om met je vingens de snaar over de dynamo poulie te wippen. Van te voren wel even de accupool losnemen.