C5-2.2HDI Automaat : 1ste versnelling schokt
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100

Gepost: 02 januari 2006 08:20 PM

Hi,

Eerst en vooral wil ik effe stellen dat ik de automatische bak van de C5-2.2HDI heerlijk vind.

En toch doet hij sinds kort een beetje raar :

Bij vertrekken vanuit stilstand gaat hij tegenwoordig sneller van 1 naar 2 waardoor het toerental terugvalt naar minder dan 1500 toeren. Daardoor gaat de hele auto wat “grommen/dreunen”.

Bij vertragen tot bijna stilstand (om bv op een kruispunt naar rechts te draaien) schakelt hij niet terug naar 1 zodat hij bij het naar rechts draaien+beetje gas geven plots bedenkt dat hij dat wel had moeten doen.
Het terugvallen van 2 naar 1 gaat daarbij gepaard met een schok.
Ik hoor geen abnormale geluiden of zo, het voelt gewoon niet zo lekker meer aan als vroeger.

Ik vroeg mij garagehouder om eens een volledige update te doen van de software maar hij weet blijkbaar niet hoe dat moet (hij heeft nochtans een van die fameuze “koffers” waarmee hij alles kan uitlezen.
Volgens hem is er geen enkele foutmelding (kan ik aannemen want ceevijfje rijdt anders perfect) en toch vind ik die toch wel goed voelbare HIK niet fijn.

Misschien heb ik niet goed uitgelegd wat het probleem precies is, help mij desgevallen op weg om het goed te omschrijven svp.

Bij voorbaat hartelijk dank

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1724

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 05 januari 2006 01:45 AM
  [ # 1 ]

hoezoo zoe je aannnemen dat er geen foutmelding in zit? Ik zou m toch maar eens uit laten lezen. Waarschijnlijk zijn er een of meerdere kleppen niet goed in je bak. Je zou kunnen proberen eerst eens je bak te laten verversen. Er zit wel olie in de levenslang mee zou moeten gaan, maar het kan geen kwaad.

Dus uit laten lezen en olie verversen als eerste.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 495

Gepost: 05 januari 2006 03:20 AM
  [ # 2 ]

Re: C5-2.2HDI Automaat : 1ste versnelling schokt

Frenchie schreef:

Ik vroeg mij garagehouder om eens een volledige update te doen van de software maar hij weet blijkbaar niet hoe dat moet (hij heeft nochtans een van die fameuze “koffers” waarmee hij alles kan uitlezen.
Volgens hem is er geen enkele foutmelding (kan ik aannemen want ceevijfje rijdt anders perfect) en toch vind ik die toch wel goed voelbare HIK niet fijn.

Dus…..op naar Nieuw-Vennep, daar weten ze wel hoe het moet. Wink

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1724

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 05 januari 2006 10:07 AM
  [ # 3 ]

Re: C5-2.2HDI Automaat : 1ste versnelling schokt

Phritz schreef:
Frenchie schreef:

Dus…..op naar Nieuw-Vennep, daar weten ze wel hoe het moet. Wink

dit zullen de meeste dealers wel weten hoor, en weten ze het niet dan kan je ze het nu vertellen Crying or Very sad

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 20 januari 2006 09:13 PM
  [ # 4 ]

owowowowow euhh smileyyy :whoohoo :whoohoo

nou gaan we heel krom.
XM bak = de 4 hp 18 en de laatste versie’s hadden de 4 hp 20 tm 22.
welke er nu onder de C5 zit weet ik niet.

maar ff los daarvan dat je XM opschakelde rond de 4000 omw lag aan je kickdownkabel.
die was dus FOUT afgestelt.
kwestie van 1 minuutje voor de wup zn deur, en hij schakeld(e) weer als vanouds….

het C5 verhaal is van doen met de temperatuur.
de ecu houd er rekening mee als de bak + motor niet op themperatuur zijn.
koud dus.

en dan schakeld hij eerder om alles niet te zwaar te belasten.

er is een mogenlijkheid om je bak aan te passen, en ik ben ermee doende om dat uit te vlooien.
echter ZF is niet zo scheutig met technische info, dus ik moet het weer via omwegen te weten komen.

zo gauw ik schema’s heb en evtueel de garageboeken van die transmissie, zal ik jullie met alle storingen pogen te helpen…

voor nu is wat Oldenhage voorstelt, een uitlees actie en olieverversbeurd geen verspilde moeite.
baad het niet, het schaad zeker niet.

gein zit hem in het feitje dat het een hydroelectrisch geschakelde bak is,in combi met een ECU dus, die weer info krijgt van de motor ecu..
jaja,, spannende materie…

greets van wupke:die toch aan een lastige solonoide denkt. Wink

Profiel  

Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100

Gepost: 21 januari 2006 12:21 AM
  [ # 5 ]
kreazyV8wuppo schreef:

owowowowow euhh smileyyy :whoohoo :whoohoo

nou gaan we heel krom.
XM bak = de 4 hp 18 en de laatste versie’s hadden de 4 hp 20 tm 22.
welke er nu onder de C5 zit weet ik niet.

maar ff los daarvan dat je XM opschakelde rond de 4000 omw lag aan je kickdownkabel.
die was dus FOUT afgestelt.
kwestie van 1 minuutje voor de wup zn deur, en hij schakeld(e) weer als vanouds….

het C5 verhaal is van doen met de temperatuur.
de ecu houd er rekening mee als de bak + motor niet op themperatuur zijn.
koud dus.

en dan schakeld hij eerder om alles niet te zwaar te belasten.

er is een mogenlijkheid om je bak aan te passen, en ik ben ermee doende om dat uit te vlooien.
echter ZF is niet zo scheutig met technische info, dus ik moet het weer via omwegen te weten komen.

zo gauw ik schema’s heb en evtueel de garageboeken van die transmissie, zal ik jullie met alle storingen pogen te helpen…

voor nu is wat Oldenhage voorstelt, een uitlees actie en olieverversbeurd geen verspilde moeite.
baad het niet, het schaad zeker niet.

gein zit hem in het feitje dat het een hydroelectrisch geschakelde bak is,in combi met een ECU dus, die weer info krijgt van de motor ecu..
jaja,, spannende materie…

greets van wupke:die toch aan een lastige solonoide denkt. Wink

Hallo,
Het uitlezen is gebeurd, en er waren geen foutmeldingen te bespeuren.
Het oliepeil van de versnellingsbak was ook dik in orde.
Mijn Citroën-garagehouder (in wie ik veel vertrouwen heb) heeft mij verzekerd dat mijn bak helemaal in orde is.

Het wordt hier dezer dagen ietsje warmer en ik heb de indruk dat de bak inderdaad vlotter (minder schokkend) schakelt. Wat je zei zou dus kunnen kloppen.

Ik heb ook vastgesteld dat het verbruik van mijn HDI2.2 plots flink gestegen is : van 6.9L/100Km naar 8L/100Km. En dat terwijl ik steeds dezelfde trajecten afleg.
Is dit erg dokter ? (indien niet erg, toch wel vrij duur hé)?

Groeten

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 21 januari 2006 12:36 AM
  [ # 6 ]

als je auto nog in de garantie zit, kun je het onderstaande vergeten.
maar er is een toevoeging speciaal voor gevoelige Automaten.
ik ga erachteraan om jullie merk en verkoop punten te kunnen geven.

dit middel werd/word vaak aan automatische bakken toegevoegd, die matig schakelen na revisie en/of nieuw.
en haald goede resultaten.

wat ik vandaag al door 1 telefoontje te weten ben gekomen is dat de sensor voor de themperatuur (waardoor de bak dus vroeger opschakeld) niet helemaal conform ZF zou wezen….
ja ik haal mn info bij de concurent…..
wat ik via via te horen krijg (Daf trucks((rijden ook met ZF)) is dat die bewuste afdeling buzzy is met update’s voor PSA.
blijkt/lijkt dus dat Peugeot ook die klacht heeft…

word vervolgt..
mvgr wupke Wink

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 21 januari 2006 03:03 PM
  [ # 7 ]

Re: Automaat

M&M schreef:

Phase I C5 V6 & 2.2 HDi hebben een ZF HP20 bak ....
De overige een SMAN AL-4 bak ....

Phase II weet ik niet uit m’n hoofd Wink

de phase II’s hebben bij ons allen een 6 bak,maar ik weet niet of het een ZF is of een eigen PSA ontwerp.

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 27 januari 2006 05:32 PM
  [ # 8 ]
SLINDEN schreef:

In de Phase II ligt een Aisin automaat… 

waaruit leid jij af dat er in de phase II zo’n Aisin automaat zit?
ik klikte op uw link maar vind er niets over citroen of psa!
of heb ik er over gekeken?

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 27 januari 2006 06:29 PM
  [ # 9 ]
SLINDEN schreef:

Kijk eens in dit draadje:  

owke bedankt ,wist niet van het bestaan van dit draadje!! :photo

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook