Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik haal tegenwoordig de valvoline vr1. Met hoog zink gehalte en ook te verkrijgen in 20w50. Die van mij bestel ik in duitsland. Via ebay.de
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
vlietmansje schreef:En uitzoeken hoeveel Zink er in de olie van de Action zit!
Action olie is API SF. Volgens het HotRot artikel ( en ook andere bronnen die ik gevonden heb) is de hoeveelheid zddp ( zink) pas na API SH verlaagd. Dus API SF heeft nog gewoon veel zddp zoals alle olie voor 1988 had ( >1600 ppm).
Voorlopige conclusie: Action olie is beter dan een moderne olie met hogere specs!! ( Daargelaten een speciale olie zoals Valvoline VR1)
Ik heb ook nog wat vaten 20w50 van de Auchan staan is API SL dwz 800ppm zddp, dus dat is al aan de krappe kant.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Opletten de dosering is zeer kritisch : is je dotatie te groot krijgt je de omgekeerde werking .
En hoe bepaal je hoeveel er al in je olie zit ????
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ja, dat is een goeie…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert, ik durf bijna te zeggen dat jouw action olie veel te weining zink bevat. Zink sloopt katalysatoren namelijk én is geen goedkope toevoeging.. Overigens zegt de API SF normering niet dát er een bepaalde hoeveelheid in moet zitten, het schrijft alleen voor hoeveel er in mag zitten. Het kan dus best zo zijn dat de Action olie qua zink aan API SL of beter voldoet maar voor de rest gewoon SF is. Zonder productsheet waar de daadwerkelijke zddp volumes in staan zou IK het niet gebruiken. Daarbij is die action-olie ook nog eens 15w40 en géén 20w50…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Onlangs heb ik het onderste deel van de kilometertellerkabel vervangen. Na 3 pogingen kreeg ik de wijzer terug in beweging. En het werkte prima tot afgelopen zondag de wijzer ineens niet meer bewoog. Ik heb de aansluiting van de bovenste en onderste kabel al gecontroleerd en daar zit ze nog goed vast. Dus het probleem zit aan de bak. Maar kan de binnen-kabel daar eruit springen? Met de oude had ik nooit problemen enkel dat deze danste bij lage snelheden
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
waterman schreef:Egbert, ik durf bijna te zeggen dat jouw action olie veel te weining zink bevat. Zink sloopt katalysatoren namelijk én is geen goedkope toevoeging.. Overigens zegt de API SF normering niet dát er een bepaalde hoeveelheid in moet zitten, het schrijft alleen voor hoeveel er in mag zitten. Het kan dus best zo zijn dat de Action olie qua zink aan API SL of beter voldoet maar voor de rest gewoon SF is. Zonder productsheet waar de daadwerkelijke zddp volumes in staan zou IK het niet gebruiken. Daarbij is die action-olie ook nog eens 15w40 en géén 20w50…
Je hebt gelijk, zonder specificaties weten we het niet.
Deze discussie heeft voor mij veel extra kennis gegeven, dank.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
SalsaChris schreef:Onlangs heb ik het onderste deel van de kilometertellerkabel vervangen. Na 3 pogingen kreeg ik de wijzer terug in beweging. En het werkte prima tot afgelopen zondag de wijzer ineens niet meer bewoog. Ik heb de aansluiting van de bovenste en onderste kabel al gecontroleerd en daar zit ze nog goed vast. Dus het probleem zit aan de bak. Maar kan de binnen-kabel daar eruit springen? Met de oude had ik nooit problemen enkel dat deze danste bij lage snelheden
Middelste aansluiting lossen en aan het “stifjte” draaien van de onderste kabel. Hoort dat je dit niet kan draaien. Met een klein schroevendraaiertje de kabel naar boven de goede kant op draaien en een hulpje laten kijken of de wijzer beweegt. Zo weet je al iets meer.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt Egbert. Ik zal het van de week eens testen. Ik moet wel zeggen dat de aansluiting tussen de 2kabels niet al te best is. Ik kan de moer van de nieuwe kabel zover aandraaien dat ze gewoon over de kabel uitschiet. Bij de eerste 2 pogingen ging het ook om het stiftje aan de bak. Deze kreeg ik maar niet op de juiste plaats. Dus mijn vermoeden is dat het stiftje er opnieuw uit is. Als ik geen beweging in de wijzer krijg haal ik de kabel er terug uit en ga ik om een andere
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Vandaag de test gedaan volgens Egbert. Stift zat niet meer in de bak. Ik zal om een andere moeten.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Mocht er iemand nog een houder voor het 2L olievaatje onder de kap hebben hebben…. Ik wil nl zo’n houder voor kriksteun/olievat maken. Lijkt me mooier om het met zo’n origineel houdertje te doen dan zelf een nieuwe te maken. PM
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
ik heb een originele, maar als ik het zo bekijk kun je hem echt heel goed zelf maken, je mag de mijne altijd als mal gebruiken, weet alleen niet waar je woont en het duurt nog een paar weken voordat de DS terug is van Antonisse gezien de laatste restauratie werken.
@Micky: ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Het plankje namaken zal me wel lukken. Ik zoek enkel het metalen olievakje onder de kap. Op de foto zie je juist voor het batterijvake het olievaatje zitten. De houder hiervoor wil ik dus gebruiken voor op het plankje
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
aha, idd, bij mij zit er een houder voor olie en de kriksteun in het reservewiel..