Ik ben al een tijdje op zoek naar een XM en ben gister even wezen kijken bij een exemplaar uit 1996, 2.0 16V. Aangezien mijn budget niet erg hoog is, weet ik dat ik niet het beste van het beste verwachten. Maar om nou gelijk een kat in de zak te kopen, vind ik ook wat ver gaan.
Optisch was deze blauwe XM nog goed (hier en daar een krasje), interieur zag er netjes uit, vering doet goed, hij reed ook prima, maar onder de motorkap zag ik dat de veerschotels goed verroest zijn en de veerbol midden vooraan volgens mij aardig heeft gezweet (zie foto’s)
Daarnaast kreeg ik hem met zeer veel moeite in de hoogste stand, met veel moeite in de laagste stand, maar de hogere rijstand ging al beter.
Daarnaast werkte de elektrische raambediening aan de bestuurderskant niet. De autohandelaar zou dit met de afleverbeurt verhelpen. Maar is zoiets wel goed te verhelpen of zit ik na een tijdje weer met een kapot raam?
Op het gebied van de oudere Citroëns ben ik nieuw, dus hopelijk weet iemand of dit redenen zijn om deze auto te laten staan of zou je hier nog een tijdje mee kunnen rijden?
XM 2.0i-16V SX Prestige (1996)
C5 Break 1.8-16V Différence (2003)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Op de foto is de middelste veerbol niet heel goed te beoordelen op de foto’s hij is aan de bovenkant wat nat maar zo lijkt het niet heel raar. Aan de onderkant is het beter te bekijken.
Die veerschotels zou ik met niet druk om maken. Belangrijker is het rubber eronder. Die kunnen wel eens uitscheuren.
Als de standen niet goed versteld kunnen worden kan wel een ander verhaal zijn. Kans is groot dat de hoogteregelaren vast zitten. Soms helpt wat WD40, maar kan ook te laat zijn en dan moeten er nieuwe regelaars op.
Al met al zou ik zonder kennis van de XM en kennis van oude Citroens er niet zo maar een kopen en hopen dat het geen kat in de zak is.
Heb je al eens gekeken op de site van de XM Club? Daar haal je een hoop info vandaan en kijk vooral hier.
http://www.xmclub.nl/bericht/aankooptips
Maar neem iemand mee die er verstand van heeft.
Ja, die aankooptips had ik inderdaad al gezien (en uitgevoerd!).
Ik heb deze dus ook niet zomaar gekocht met de hoop dat het geen kat in de zak is, anders had ik hem nu al voor de deur staan.
Ervaring met oude(re) Citroëns moet (wil) ik toch een keer op doen. Dan maar voor een laag bedrag de “gok” nemen dat de auto voor 2 of 3 jaar voldoet. En dan later wat meer geld neerleggen voor een beter exemplaar!
XM 2.0i-16V SX Prestige (1996)
C5 Break 1.8-16V Différence (2003)
Wat een ranzige motorruimte… Die schotels zijn zo niet te beoordelen..
Wat is je budget als ik vragen mag? Een Xm kopen voor weinig is echt een heel groot risico waar je heel snel op leeg kunt lopen.. Koop zo’n auto alleen met een kenner er bij. Soms kun je erg leuke koopjes doen.
Zo te horen zit óf je stangenstelsel of je hoogteregelaars vast.
Er zijn echt leuke Xm’s voor weinig te koop…
Wanneer is de distributieriem gedaan? Dat is van deze 2.0 16v’s een berucht punt…
De motorruimte ziet er inderdaad niet uit. Ik ben me overigens bewust dat de aankoop van een goedkope XM risico’s met zich meebrengt. Ik ben echter op zoek naar een auto van 15 jaar of ouder ivm de gunstige bijtelling. Nu rij ik nog een 20 jaar oude Volvo 850, maar nu moet en zal ik een Citroen hebben. Gelukkig zijn de mooiste Citroens ook ouder dan 15 jaar . Uiteindelijk wil ik een CX kopen, maar een XM heeft ook altijd op mijn lijstje gestaan.
De XM die ik op het oog heb, heeft 250.000 km gelopen en de distributieriem is bij 226.000 vervangen. Dat is dus prima. Vraagprijs is overigens € 1.500. Aan de ene kant heb ik zoiets van als het echt niks is, dan ben ik ook niet veel kwijt. Net als toen met de aankoop van de Volvo en dat gaat al bijna 3 jaar goed! Aan de andere kant wil ook weer niet dat er na 1 maand al flink wat onderhoud moet gebeuren.
Maar goed, af en toe een gokje wagen moet kunnen toch?!
XM 2.0i-16V SX Prestige (1996)
C5 Break 1.8-16V Différence (2003)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor minder kun je ook wel een xm vinden en vaak in betere staat dan wat je nu hebt laten zien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En daar heb ik niets aan toe te voegen.
Als je echt XM wilt rijden dan kun je beter vragen of iemand met kennis en ervaring je wilt helpen met je zoektocht.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bijtelling? Ga je dat ding “op de zaak zetten”?
Verder is € 1.500 wel zo ongeveer het maximum wat je er voor moet betalen.
Vastzittende hoogteregelaars wijs op een zwaar vervuild hydraulisch systeem.
Er zijn specialisten die dat voor een bescheiden bedrag verhelpen.
Losschietende veerschotels komt vrij zelden voor, er is intussen een “Litauen route” voor de restauratie van veerschotels en ook dat kost je de kop niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
waterman schreef:Voor minder kun je ook wel een xm vinden en vaak in betere staat dan wat je nu hebt laten zien.
En met die knipoog bedoel je dat het juist niet zo is? Anders zoek ik gewoon nog ff lekker verder.
XM 2.0i-16V SX Prestige (1996)
C5 Break 1.8-16V Différence (2003)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad. Het ding ziet er onder de motorkap uit alsof ie van de sloop komt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
JanSr schreef:Bijtelling? Ga je dat ding “op de zaak zetten”?
Verder is € 1.500 wel zo ongeveer het maximum wat je er voor moet betalen.
Vastzittende hoogteregelaars wijs op een zwaar vervuild hydraulisch systeem.
Er zijn specialisten die dat voor een bescheiden bedrag verhelpen.
Losschietende veerschotels komt vrij zelden voor, er is intussen een “Litauen route” voor de restauratie van veerschotels en ook dat kost je de kop niet.
“Dat ding” ga ik inderdaad op de zaak zetten.
XM 2.0i-16V SX Prestige (1996)
C5 Break 1.8-16V Différence (2003)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even serieus, ik denk dat je voor 1500 een prima 2.0i 16v xm kunt vinden. Dat kan wat tijd en geduld kosten, maar het zal zeker worden beloond. Er staat genoeg te koop, ook op het forum: http://www.citroen-forum.nl/markt/autos/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok, bedankt allemaal! Na jullie opmerkingen lijkt het me inderdaad verstandig om deze maar te laten staan en rustig verder te kijken.
XM 2.0i-16V SX Prestige (1996)
C5 Break 1.8-16V Différence (2003)
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Hier is er 1 van iemand die er vanaf moet XM V6.24 Exclusive 152.000 km
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
...dan heb je meteen een serieuze XM!
Zelf zou ik zoeken naar een V6 met de ZPJ 12 kleps, die heeft nog kettinggedreven nokkenassen.
Met de 4HP18 automaat wel zo ongeveer de meest storingsvrije aandrijving in een XM.
Je krijgt er “gratis” Diravi bij, dat toch eigenlijk wel hoort in zo’n auto en die zie je niet (of nauwelijks) in een 24 kleps.
Ergens tussen 95 en ‘97, tussen de 250 en 300k krijg je meestal een reeks reparaties, zoals raammechanismes en wat ondergeschikte zaken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan, dit betreft een zpj4… Zelfde basis als de zpj 12v.. Dus met kettingen en handbak..
Nadeel is dat spruitstuk.. Is een standaard zpj4 kwaaltje…
Als je een fijne en vooral betaalbare xm wilt, pak dan een tct of een 2.0 16v…