Bij het starten van mijn Xm 2.0 16v gisteren, motor maar weer snel afgezet…In de motor een harde tik, lijkend op tikkende injectoren maar dan veel harder. Blok lijkt ook meer te schudden dan normaal. Stationair draaien lijkt wel op het draaien van een koude dieselmotor. In de dagen voorafgaand had ik al wel het gevoel dat de auto bij ongeveer 2200 toeren en rijdend in hoge versnelling heel licht inhield en dan weer normaal liep, licht schokkend zeg maar..Mijn eerste ingeving is een kapotte of haperende klep..Dit blok staat op de lijst om gewisseld te gaan worden door het blok uit mijn sloper maar zover ben ik nog niet…Iemand een idee en hoe zaken uit te sluiten?
De krukas met een kruissleutel of een ratel proberen rond te draaien (2X) lukt dit niet dan komt 1 (of meer) klep(pen) tegen de zuiger(s) aan…...
Staat de DB riem nog op tijd ??....controleren.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Kan het een hydraulische klepstoter zijn?
Klinkt inderdaad als een hydraulische klepstoter.
De keren dat ik een 16V kop onder handen heb genomen, liep de motor de eerste paar seconden als een diesel, omdat de stoters zich met olie moeten vullen.
Is dit op korte termijn einde oefening of kun je hier zonder problemen mee blijven doorrijden, ervan uitgaande dat het een klepstoter is….
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je weet niet zeker of het een klepstoter is. Als het na een minuut of 5 over is kun je daar van uitgaan en kan het volgens mij geen kwaad.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoor en lees dat wel vaker. Misschien heeeeel lang geen olie ververst? Kunnen die dingen slecht tegen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Nee, olieverversen doe ik wel regelmatig. Heb wel paar duizend kilometer geleden dat geintje gehad met die uitgeblazen bougie…Nieuw draad gesneden en zoveel mogelijk slijpsel opgevangen…Toen het gebeurde nog wel noodgedwongen paar kilometer moeten doorkachelen dus wie weet zit hier een verband…
Ga vaart maken met overzetten van het andere blok dat in veel beter staat is. Kan ik meteen koppeling preventief vervangen en alle keerringen waar ik bij kan. In de tussentijd maar even een winterautootje op de kop tikken…Heb geen zin om op weg naar mijn werk te stranden….
Ga een poosje vreemd met een peug 205 diesel uit 1995…Wat een rammelbak maar als het eenmaal rijdt, lang niet verkeerd voor zo’n klein karretje..en in verbruik net zo duur als mijn 16 klepper op gas..Scheelt iets in de verzekering en belasting, dat dan weer wel.
Heb de Xm geschorst en ben bezig het blok uit mijn donorauto uit te bouwen. Is bijna zover om de takel te regelen. Zit er aan te denken om zo’n motorsteun te kopen waar je het blok in vast kunt zetten om de boel rustig schoon te maken en alle keerringen waar ik bij kan te vervangen. Is dat wat zo’n steun en zet je het blok er aan de bak-kant op vast of aan de distibutiekant? Lijkt me ook handig om koppeling en drukgroep meteen mee te nemen als het blok er naast staat. Resten me daarna de aandrijfassen die toe zijn aan een revisie. Is geloof ik zelf lastig te doen. Is het meer wijsheid om nieuwe assen te kopen, of zijn dit altijd ruilassen die gereviseerd zijn? Wat mag e.e.a. kosten en waar moet ik zijn?
Voor wie zich zorgen mocht maken over mijn welbevinden: Heb ook nog een V6 exclusive om in de weekenden bij te komen….