Ik heb niet de laatste dus, de luchtslang zit in de hoek. Maar van zelfde laken een pak dus.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Inderdaad, gewoon op dezelfde manier weer vastzetten.
Het is helemaal gelukt! Alleen het dieselfilter wat ik had gekocht past niet.
Ondertussen ook een nieuw slotenset aan het monteren. Alleen de passagiersdeur moet nog, dan kan ik alles doen met 1 sleutel. Maar wat een gepriegel zeg.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Zo de vakantie is voorbij. De TZD heeft het goed gehouden, op één slang van de verwarming na. Bij aanvang van de terugreis had ze bij de supermarkt ‘s ochtends alle koelvloeistof op de grond gegooid. Maar in Frankrijk is koelvloeistof uit de supermarkt goedkoop en is de garage nooit ver weg.
Het was een dagje stress om het wachten op de garage, ze konden het niet vinden, maar uiteindelijk is het inkorten van een slang verder van weinig betekenis. Gelukkig spreekt mijn vriendin vloeiend Frans.
Het aantal BX wat ik heb gezien in Frankrijk was toch opvallend weinig, vooral ten opzichte van 3 jaar geleden. Ik heb er maar 4 gezien. Wel auto gezien waar het toch wat minder goed mee ging, zoals deze:
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
De TRS staat nu bij de garage voor APK. Is verder helemaal goedgekeurd op de beide Ashoezen na. Ze moeten hem dan nog uitlijnen. Is dat zelf prima de te repareren of moet ik me de moeite besparen. Ik probeer een beetje geld te besparen, want ze is verder helemaal klaar voor de verkoop.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ashoezen vernieuwen is best zelf te doen.
Het is alleen een bijzonder vies klusje.
Heb net vandaag 1 vernieuwd, ben eigenlijk net gereed.
Vies door al het vet wat die dingen binnenhouden? En moet nou de aandrijfas er echt uit en is het daarna noodzakelijk om weer uit te lijnen?
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Aandrijfas hoeft er NIET uit. De centrale moer (dop 35) moet los en de fuseekogel moet los. Om ruimte te krijgen heb ik de remklauw verwijderd en aan een draad opgehangen. Wil je helemaal de ruimte, dan kun je ook de stuurkogel nog los maken.
De aandrijfas heeft een losse homokineet. Als alles los is en je kunt de as uit de naaf drukken, de as met een griptang vast zetten achter het stabilisatorstangetje, zodat de as niet uit de bak kan komen. De oude ashoes kapot snijden, het vet wat eruit druipt opvangen en de homokineet met een hamer van de as tikken.
Voor de GSA staat de werkwijze beschreven op de duitse liefhebberssite http://www.gs-gsa-ig.de. In het linker gedeelte van de pagina zoeken naar antriebswellenmanshette wechseln.
Het principe is hetzelfde, de fuseeconstuctie is alleen anders.
Nieuwe ashoezen worden geleverd met een tube vet en spanbandjes.
Na deze operatie hoeft de auto niet te worden uitgelijnd, alles komt nl weer in dezelfde positie.
Even de foto’s van de oosterburen geleend.
Dus:
1 centrale bout los
2 fuseekogel los
3. Hoes verwijderen/stuksnijden
4. As met griptang vastzetten
5. homokineet eraf
Nieuwe hoes erop en klaar. Nou dat moet ik kunnen.
Dit ga ik dan wel zelf doen, aangezien de garage ook wil uitlijnen enz scheelt dit me wel zo’n €250,-. Of is mijn garage nou zo idioot duur?
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De fusee constructie is bij de BX natuurlijk anders (1 kogel aan de onderzijde) en de remklauw zit in de weg. Maar in principe is dit zo ongeveer de werkwijze.
Ik heb niet zo’n mooie kunststof hamer, ik gebruik een mokertje. Wel zorgen dat de homokineet recht op de as zit goed recht slaan. Hoeft niet met grof geweld, een goed gerichte tik doet wonderen. Ik heb een krikje onder de remschijf geplaatst bij het loshalen van de fuseekogel.
Ik denk inderdaad dat je zo maar dit bedrag uit kunt sparen door het zelf te doen. Als je dan ook nog goede hoezen haalt bij de automaterialenzaak i.p.v. bij de dealer, kan je voordeel nog wel oplopen.
Nee oke, dan klopt het wel. Bij CTA Service kosten ze maar €5,- de set, bij Citroen voor ±50,-. Maar welke moet ik hebben? Die met nummer 329391 of met nummer 329383 (met 2 groeven). Van de servicebox wordt ik sowieso niet veel wijzer op het gebied van ashoezen.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Nee, dit is voor mij ook niet duidelijk.
Zal morgen kijken of ik iets kan vinden op de verpakking.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ik heb een hoes gebruikt van GKN Driveline nr 300380.
Goede kwaliteit en prima pasvorm
Heb hiervoor +/- 15.00 euro betaald
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Is ‘t al gelukt????