Dus.
Ik ben Bradley, 22 jaar, ben bezig met mijn rijbewijs sinds April, en ik hoop hem ergens volgende maand te hebben Maar dan komt natuurlijk het belangrijkste om de hoek kijken, een auto.
Wat ik niet zocht in een auto was 13 in een dozijn, petjes auto`s, clichè auto`s.
Heb al een aantal jaar een beetje een Crush op de BX en… nja, nu ik dan éindelijk de stap gemaakt heb tot het rijbewijs wil ik ook mijn eerste eigen kilometers gaan maken in een Citroen BX.
Ben me wel bewust van de problematiek met de hydraulieka en ik meen ook dat het sub-frame een zwak punt is, maar! Ik heb 150-200 euro achter de hand elke maand voor onderhoud, dus dat zal geen probleem worden.
Aanschaf voor een BX zal rond de 750 euro liggen.
Mijn vader is een Automonteur dus dat is fijn, dan hoef ik geen geld te betalen voor loon, alleen de onderdelen, dat scheelt flink.
Overigens word de auto flink vertroeteld, het word wel m`n daily driver, het is óf een Fiat Seicento van m`n moeder, óf zelf 750 euro investeren en comfortabel rijden. Maar tegelijkertijd wil ik er zeker 1x per maand naar laten kijken door m`n vader.
Dat geld overigens alleen als ik opeens een raar geluid hoor om maar wat te noemen.
Roest wil ik sowieso al weg laten halen mocht het er zitten, want ik wil hetliefst een zo net mogelijke auto hebben.
Heeft er iemand een mening waarom je het NIET zou doen… en heeft iemand anders dan ook de mening waarom je het WEL zou doen?
Alvast bedankt.
Groet een BX liefhebber.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Waarom je het niet zou moeten doen:
Iedereen zit je na te gapen van “Oooh kijk een BX!” en dat gaat soms best wel vervelen als ze naar je auto zitten te loeren
Als je niet tegen rammeltjes en kraakjes kunt zou ik al helemaal een BX laten staan.
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Leuk dat je een BX als eerste auto wilt gaan nemen. Ik heb zelf ook de keuze gemaakt om een BX als eerste auto, en heb hier tot op de dag vandaag geen spijt van.
Kijk, het is mij niet te doen, omdat mensen je dan nakijken. Het was mij meer, omdat ik het [1!] een mooie en gave auto vindt [2!] mijn vader heeft zelf 2 BX-en versleten en [3!] je rijdt een keer iets anders, dan alle andere mensen op de Nederlandse snelwegen.
Verder heb ik bewust gekozen voor een 1.4 [Cannes of een Deauville]. Deze auto zijn makkelijk in onderhoud en zijn belastingtechnische lekker leeg qua gewicht. En zuinig.!! Rij gemiddeld 1 op 16, en heb in de vakantie zelf 1 op 17,4 gehaald. Moet daarbij wel zeggen, dat ik het nieuwe rijden toepas [50 km in de 5].
Succes met de keuze die je gaat maken, en hou ons op de hoogte
Citroën BX Cannes // 1991
Prowl schreef:Waarom je het niet zou moeten doen:
Iedereen zit je na te gapen van “Oooh kijk een BX!” en dat gaat soms best wel vervelen als ze naar je auto zitten te loeren
Als je niet tegen rammeltjes en kraakjes kunt zou ik al helemaal een BX laten staan.
Rammeltjes en kraakjes vind ik juist charme hebben.
Dat er mensen mij gaan zitten aan te gapen is ook wel leuk, geeft je het gevoel dat je in iets unieks rijd, natuurlijk is dat na een tijdje wel irritant ja, maargoed.. je raakt er vast wel aangewend.
Rex schreef:Leuk dat je een BX als eerste auto wilt gaan nemen. Ik heb zelf ook de keuze gemaakt om een BX als eerste auto, en heb hier tot op de dag vandaag geen spijt van.
Kijk, het is mij niet te doen, omdat mensen je dan nakijken. Het was mij meer, omdat ik het [1!] een mooie en gave auto vindt [2!] mijn vader heeft zelf 2 BX-en versleten en [3!] je rijdt een keer iets anders, dan alle andere mensen op de Nederlandse snelwegen.
Verder heb ik bewust gekozen voor een 1.4 [Cannes of een Deauville]. Deze auto zijn makkelijk in onderhoud en zijn belastingtechnische lekker leeg qua gewicht. En zuinig.!! Rij gemiddeld 1 op 16, en heb in de vakantie zelf 1 op 17,4 gehaald. Moet daarbij wel zeggen, dat ik het nieuwe rijden toepas [50 km in de 5].
Succes met de keuze die je gaat maken, en hou ons op de hoogte
Ik hou julie op de hoogte.
Best zuinig trouwens! dat doet het Fiatje Cinquecento van m`n moeder ook (en dat is echt een koekblik van 700kg)
Hoe is een BX qua comfort? Heb verschillende verhalen gehoord over “Beter als een Mercedes” en “Je merkt niks van oneffenheden” etc
Ja dat is het karakteristieke veersysteem van Citroën! niets rijdt zo lekker als een citroën met veerbollen
Wel goed kijken of dat het hele systeem in orde is, want niet alleen je vering werkt erop maar ook andere belangrijke dingen zoals je rem en stuurbekrachtiging. Als je ook iets krijgt aan dit systeem kan het vrij duur worden (ligt eraan wat je krijgt natuurlijk)
Basfeijen schreef:Ja dat is het karakteristieke veersysteem van Citroën! niets rijdt zo lekker als een citroën met veerbollen
Wel goed kijken of dat het hele systeem in orde is, want niet alleen je vering werkt erop maar ook andere belangrijke dingen zoals je rem en stuurbekrachtiging. Als je ook iets krijgt aan dit systeem kan het vrij duur worden (ligt eraan wat je krijgt natuurlijk)
Ik hou 200 euro p/m achter de hand mocht er wat mis gaan, grootendeels denk ik dat dit opgaat aan de veerbollen ja, schijnt toch een beetje problematisch te zijn..
Fijn dat ze zo comfortabel zijn Vind het zelf wel prettig om ‘Mercedes-esque” te rijden als ik m`n rijbewijs heb.
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Mijn eerste auto was ook een BX (en is het nog steeds), en ik heb nog steeds geen spijt van mijn keuze. Het is een heerlijke auto, rijdt gewoon geweldig! Onderhoudskosten hoeven niet hoog te zijn, ik doe alles zelf en dat scheelt een hoop! En als de bollen allemaal in orde zijn veert het ook nog eens heerlijk. Ik zie geen reden om het niet te doen!
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mijn eerste auto was een bix deauville. Prima gebakje, nooit iets ernstigs mee gehad. Ze komen ook goed mee met het verkeer. Ik heb blijkbaar een wat zwaardere rechtervoet want ik reed er 1:13/14 mee.
Let wel op wat je koopt want er zijn nogal wat stuiterende bx’en in omloop. Gelukkig is het vervangen van bollen niet zo ingewikkeld maar het zegt wel iets over de staat van onderhoud. Een goed verende bix kun je met één hand gemakkelijk een paar cm indrukken en als het goed is drukt de wagen binnen een paar seconden terug.
Forumdraadje met aankooptips: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/178161/P0/
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik houd ontzettend veel van mijn bx en als het kan doe ik hem nooit meer weg, maar het is wel dag en nacht verschil met een Mercedes. Heb er twee gehad. Je voelt je een hele baas op de weg en dat komt echt niet alleen door de prestige en naam van het merk. Je rijdt in een überdoorontwikkelde en solide auto. De bx is fragieler. Voornamelijk als gevolg van het lage gewicht. De bx stuur ik liever niet door een diep gat in de weg bijvoorbeeld.
Desalniettemin kun je hem prima kopen als eerste auto. Ze zitten bomvol karakater en je kunt er helemaal verliefd op worden. Ik ben het nog steeds na meer dan 2 jaar.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
ik heb een e-clase mercedes gereden en ik scheur rond in mijn bx. de mercedes maakt minder geluid van buiten en stuurt en schakelt lichter, maar het rij comfort in een bx is stukken beter.
ook moet je rekening houden dat je je voor onderdelen meer moeite moet doen. ik woon in een bx loos limburg maar als je in het noord oosten van het land woont zie je ze nog wel eens.
een 1.4 is een prima starter, maar eigenlijk is de motor wat klein voor die auto dus snel ben je niet. een 1.9 is een snelle bak maar maakt meer lawaai en is niet zo zuinig. dan heb je de 1.6 als goeie midden maat.
kwa verbruik kan ik niet veel zeggen. ik rijd met mijn 1.6 automaat 1:16 terwijl een ander 1:10 doet.
het zijn gekke autos met een boel karakter. hou altijd een flinke reserve apart en maak jezelf lid van de anwb.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hè wat heerlijk dat jonge mensen als jij eventueel een BX wilt hebben.
Ik heb de afgelopen 2,5 jaar gereden in een BX Deauville. De 1.4 dus. Het verbruik bij mij was 1:16 als niet zuiniger. De kosten van de afgelopen jaren zijn mee gevallen. Behalve in het begin. Toen moest de distributie e.d vervangen worden. Mij pa en ik hebben het er laatst over gehad, wat de kosten zoal geweest zijn in de afgelopen 2,5 jaar. En hij zei verbaasd enthousiast dat het niet duur is geweest.
Als je gaat kijken naar een BX neem dan iemand mee die er verstand van heeft. En wat de andere ook zeggen, check of de vering in orde is.
Het zijn super gave auto’s.
Hopelijk besluit je er een aan te schaffen. Veel zoek plezier!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Is dit http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222852/ niet wat? Wel wat meer kilometers, maar er is aan onderhoud niet gespaard en ik heb de verkoper gesproken en het lijkt een zeer goed rijdende en niet teveel roest.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gewoon doen hoor een BX.
Die veerbollen is wel het minst problematisch, want die schroef je er zo op en af….
Zorg gewoon voor goed onderhouden exemplaar. Ik zou juist NIET gaan voor de 1.4TU motor,maar kiezen voor de wat zwaardere uitvoering zoals een 1.6. Die hebben net een wat luxer interieur, zijn net zo betrouwbaar en rijden gewoon beter. Let wel op dat een 1.9 nogal een slok kan lusten.
Aandachtspunten vind je genoeg hier op het forum.
Een paar bekende zijn draagarmlagers en retourleidingen, handremkabels, vastzittende achterremmen, oliezweten.
Inmiddels zijn alle BX’en op leeftijd en moet je toch ook wel op roest gaan letten. Deurscharnieren enzo.
Ik weet niet hoeveel kilometers je per jaar gaat rijden, maar de diesels rijden ook geweldig!
P.S. Zie een leuke Type 16 TRS te koop hier op het forum, die heeft echt veel charme en het oude echte citroen Dashboard. Geen idee hoe die auto is, maar zou het wel een leuke kandidaat vinden….
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
CEE-IKS schreef: P.S. Zie een leuke Type 16 TRS te koop hier op het forum, die heeft echt veel charme en het oude echte citroen Dashboard. Geen idee hoe die auto is, maar zou het wel een leuke kandidaat vinden….
Een type 1 is fantastisch! Ik heb zelf ook een 16 TRS. Het is net alsof je in een auto zit uit een science fiction film. De type 1 modellen hebben een groot nadeel. ROEST! Dat kan echt op de meest vreemde plekken voorkomen. (correct me if I’m wrong) Een mooie type 1 is soms wel wat duurder in aanschaf.
Wat wil je uitgeven aan een BX?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
BradX schreef:
Aanschaf voor een BX zal rond de 750 euro liggen..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste