Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Toppie.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Alweer 3 weken lang niks te melden, dus tijd voor wat tekst.
Ik heb dacht ik al ‘ns gemeld dat de fans naar believen aan en uit gingen. En ook zo nu en dan, op onvoorspelbare momenten dat het gele thermometertje gaat branden en in het linker display de waarschuwing om snelheid te minderen i.v.m. een hoge motortemperatuur. Om het geheel kracht bij te zetten ratelde dan ook een relais onder het handschoenenkastje. Uitermate vervelend allemaal omdat de meter in het dashboard ruim onder de 100 graden aanwijst.
In de loop der tijd heb ik al twee of drie keer de bruine temperatuursensor vervangen. Tijdens zo’n exercitie heb ik het stekertje laten verkruimelen, dus had ik de sensor aangesloten met behulp van twee van die ieniemienie faston stekertjes voor luidsprekers.
Een paar weken geleden werd het me te gortig dat de fans bij een vrijwel koude motor elke paar seconden vanuit stilstand op volle toeren gingen en weer terug. Dus ben ik aan het meten geslagen. Eerst bij de Bitron module en daar zag ik een weerstandswaarde van 3,74 kOhm en langzaam teruglopend. Dat klopt want de motor koelt langzaam af.
Vervolgens op de pennen van de grote steker onder het LHM vat gemeten. Ook daar een soortgelijke waarde. De pennetjes geprobeerd een beetje te verbuigen, maar kijkend naar de mechanische constructie van de steker en contrasteker had ik er weinig vertrouwen in dat dat wat zou uitmaken.
Nog een aantal keren gemeten en de weerstand was intussen gezakt tot iets van 2,9 kOhm, gemeten op de steker in de motorruimte. Nog een keer meten: 3,75 kOhm.
Omdat ik niet wilde accepteren dat de zoveelste temperatuursensor stuk zou zijn, moest het dus in het stukje bedrading zitten. Dus een flink stuk afgeknipt en verlengd met nieuw draad en nieuwe fastons. Sindsdien heb ik niet meer dat bij het starten het gele thermometertje gaat branden, wat ik voorheen wel had. En de fans schakelen op lage toeren in bij een motortemperatuur boven de 90 graden. Turbostand wordt nu bereikt richting de 100 graden (volgens mij zijn de schakeltemperaturen 92 respectievelijk 97 graden). Ze gaan niet meer op volle kracht draaien als de motortemperatuur iets boven de 90 graden zit zoals voorheen. Ook is het gejitter afgelopen.
En als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl lijkt ook de magneetkoppeling van de airco nog goed te zien. Dat wil zeggen dat ‘ie bij bekrachtiging niet meer stinkt en rookt maar wel meedraait. Ik vermoed dat die flink op z’n flikker kreeg door het gejitter.
Kortom, het lijkt er op dat het hele euvel zat in verrotte bedrading.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Geheel Xm eigen dus. Goed gedaan weer Wim.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Komende dinsdag is de APK verlopen, dus vanmiddag maar even bij de garage langs geweest. Dat even viel wel mee want ik heb ruim anderhalf uur moeten wachten. Vrijdag de 13e is klaarblijkelijk een populaire dag om de auto te laten keuren.
Enniewee, tijdens het keuren gezellig met de keurmeester meegelopen en gekeuveld. De ronde leverde 3 opmerkingen op:
Hij vond dat de achterremmen het opvallend goed deden, bij de meeste XM’s maakt hij anders mee.
Ook verbaasde hij zich er over hoe droog het boven de voorbrug was. “De meeste XM’s zijn nat omdat de retourleidingen lekken. Eigenlijk moet ik zoiets afkeuren omdat het remsysteem er ook mee bediend wordt.”
En toen hij de kilometerstand van 321.000 opschreef, ontlokte hem dat de opmerking: “dat je dat er niet aan af ziet.”
En voor het geval het nog niet duidelijk was: de auto is zonder probleem goedgekeurd.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
eXpelliarMus schreef:Geheel Xm eigen dus. Goed gedaan weer Wim.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Is mooi.
Toch altijd weer een rustgevend gevoel zo’n probleemloze APK. Heb je al dat voorwerk niet voor niets gedaan.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Probleemloos? De rechter keerring van de versnellingsbak zweet en daar ben ik behoorlijk over aan het zeuren geweest. Die wil ik nog een keer vervangen.
Wim,
Disciplus Simplex
Tjeetje, ik heb al 4 maanden niets gepost!
Was er dan niets te melden? Nou en of! We (moeders en ik) zijn verhuisd van Hilversum naar Huizen. Ook ik behoor eindelijk, na jaren van huren, tot de gemeenschap van huizenbezitters.
De XM is een fantastische verhuisauto gebleken: alleen voor het eikenhouten niet-demonteerbare dressoir en de wasmachine had ik een aanhanger nodig.
Verder is de auto onlangs de 329.000 km gepasseerd. Memorabel omdat ik de auto op 20 april 2009 met een kilometerstand van 229.120 gekocht heb. Een ton in 4 jaar valt me tegen ondanks de ritten naar Hongarije en paps in Frankrijk. Met mijn Kever heb ik destijds in 5 jaar ruim 80.000 km afgelegd. Alleen in Nederland!
Enniewee, de auto kachelt rustig door zonder problemen. Het wordt alleen wel weer ‘ns tijd om de olie te vervangen. Ach, onderhoudsvrije auto’s bestaan niet.
Wim,
Disciplus Simplex
Dan heb ik hopelijk nog heel wat kilometers te gaan…....staat nu op 164.000 km…..altijd leuk om te horen…..
Peter
Het blok van zo’n TCT blok is technisch 3 keer niks, er kan dus ook weinig aan stuk.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik heb dan nog wel de automaat…....maar het rijdt fijn….....
Peter
Ondanks alle mooie voornemens was de olie nog steeds niet verwisseld. Gisteren was ik bij de Action en daar zag ik Shell Helix HX7 in het schap staan. Dus gelijk 5 flessen gekocht en vandaag de olie ververst. Dat was wel nodig na ruim 18.000 km. ops:
En dan zit ik nog met een vraag:
Heel soms (en dan bedoel ik echt heel erg soms), hikt de motor, gaat het motormanagement lampje aan en de motor in noodloop. Niet fijn als je ergens, bijvoorbeeld bij Frankfurt op de A3 bergop aan het inhalen bent. Als ik het gas even los laat, gaat het lampje uit nog voordat het stationair toerental is bereikt. De motor heeft dan weer voldoende vermogen.
Het gekke is dat ik al een paar keer met de Lexia de ECU heb uitgelezen, maar er geen storing is opgeslagen. Ik heb dus ook geen idee waar het aan kan liggen.
Alle sensoren waar de ECU gebruik van maakt, zijn ooit al ‘ns vervangen. Behalve de BDP-sensor, dat heb ik afgelopen vrijdag gedaan. Misschien dat die de boosdoener is?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Is of was Wim!? Het gebeurde ook toen wij terug reden uit Rotterdam laatst, erg vreemd idd.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Dat bedoel ik inderdaad. Ik hoop natuurlijk dat ik nu kan spreken van ‘was’, maar zeker weten doe ik het niet. Daarvoor komt het veel te weinig voor. Echt maar enkele keren per jaar en dat is niet veel op ruim 20.000 km.
Wim,
Disciplus Simplex
Vorig jaar heb ik in Hongarije de draadjes van de injectorstekers opnieuw vast gemaakt. Dat was precies op tijd omdat een draadje nog maar aan één koperdraadje vast hing. Om de een of andere reden buigen de draden bij mijn auto door, waardoor uiteindelijk die draadjes breken. Iets wat ik bij andere XM’s eigenlijk nooit gezien heb. Bij het vastmaken heb ik mijn best gedaan om er voor te zorgen dat er geen beweging is in het draadje vlak bij de steker. Hoewel ik mijn best heb gedaan, was het een beunoplossing die me niet zinde.
Groot was dan ook mijn vreugde toen de website van Rick Donkers mijn pad kruiste; daar zijn onder andere losse stekers te koop:
Dus 4 stuks besteld, inclusief klemmetjes en rubberen hulzen.
En zo ziet het ingebouwd er uit:
Het had ook niet langer moeten duren want bij het vervangen brak van een van de oude stekers het draadje af. Natuurlijk precies op de rand van de steker:
Wim,
Disciplus Simplex