Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik sjeesde zondag nog een AK400 voorbij - ook hartelijk gezwaaid, maar het leek een eendrijder die eigenlijk niet in de gaten heeft dat grote auto’s ook Citroens kunnen zijn.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat komt wel vaker voor bij A types, maar andere zwaaien juist weer heel vrolijk
Ach voor sommige is een 2CV de hobby en het hele merk Citroën er omheen hebben ze weinig mee.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mijn interieurverlichting gaat niet meer uit. Daar sta je dan met een platte accu. Startkabels in de kofferbak, maar op de kofferbak zit een ander slot (wie heeft ooit dat slot vervangen en de sleutel weggegooid? Maar goed, er zijn meer startkabels in de wereld. En het interieurlicht brand niet als je het lampje er uit haalt (slim hè?).
Nu dus op zoek naar de interieurverlichting modulator (zo heet dat ding volgens de vraagbaak). In de middenconsole, als ik de Haynes goed begrijp. Iemand hier ervaring mee? Wat kan er mis zijn met dat ding? En ik zie niet direct hoe ik dat ding er uit krijg. Tips?

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik merk dat het licht wel feller gaat branden als ik het met de plafondschakelaar aan doe. Maar een deur open of dicht maakt niet uit. Kan zo’n deurschakelaar kapot? En klopt het dat daar maar één draadje aan zit?

Totaal aantal Berichten: 9457
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Klopt, het deurcontact schakelt naar massa.
Dus als het stekkertje of beschadigd draadje ergens contact maakt met de carrosserie brandt de lamp continu.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Aha - dan moet ik het daar dus gaan zoeken. Alle schakelaars maar eens nalopen dus.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Alle deurcontacten maar eens losgehaald en met contactspray schoongespoten. Opgelost voor dit moment

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Sinds ik mijn CX heb gezocht naar een airco-schakelaar op beurzen en bij bijvoorbeeld CX Basis. Wel te leveren, maar wat een prijzen. Dus toen de defecte schakelaar intern vastgezet - dan maar altijd airco.
Maar nu: lang leve Marktplaats: eindelijk een werkende airco schakelaar in de middenconsole. Kan de airco gewoon aan en uit. En dat voor een bedragje dat ik er wel voor over had Deze winter geen koude voeten meer.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
gefeliciteerd met dit prettige detail ! Die moet het inderdaad gewoon doen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mee eens. Zeker bij een koude start is het eigenlijk voor de accu niet fijn als er direct ook een pomp en twee fans meegenomen moeten worden.
Toch nog even bezig geweest voor de ‘nieuwe’ schakelaar lekker werkte. En dat terwijl het ding van binnen eigenlijk gewoon schoon was. Blijft van binnen toch een raar fragiel ding dat in elk geval niet zomaar een lekker klikje geeft bij het in en uitschakelen. ‘t Komt ook nogal nauw hoe snel je drukt en hoeveel kracht je daarbij zet. Merkwaardigste vind ik nog dat de schakelaar voor de ontwaseming en recirculatie (die volgens mij in een auto met airco niets doet, maar dit terzijde) van binnen heel anders in elkaar zitten. Citroen-logica

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
de welbekende franse slag
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Vandaag vier winterbanden gescoord bij Trxke, nette banden op 15” staal. Als de CX dan dit jaar de wintersportrit moet maken, dan maar meteen goed. Leuk om het wagenpark van Trxke te zien. Prachtige serie 1 prestige met bijzonder hout aan de binnenkant, een mooie serie 1 GTI Turbo met correct stoffen interieur, een mooie TRS (helaas met wat werk) en het werkpaard, een zeer nette serie 2 22 Break. Respect voor het werk dat daar allemaal al in zit.
Wel jammer dat de auto een beetje nukkig was vandaag: bij het versnellen rond de 2500 toeren een flinke hik. En daarboven een beetje moeizaam doortrekken. Is dat nou omdat ie een week in de regen heeft moeten staan? ‘t Werd iets beter na een paar uur rijden, maar over is het nog niet. Nou, vannacht mag het ding weer binnen slapen. Hopen dat ‘t humeur daardoor weer beter wordt.
Nog tips over zaken die ik in de anti-vocht, WD40 of contactspray moet zetten?

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
alfa staal denk ik ?
wat voor banden ?
irritant die hik en moeizaam doortrekken… !
toch maar een rondje stekkers en controle voor valse lucht thv het inlaat traject….. ?

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Inderdaad Alfa staal, met Fulda Kristall Montero3 banden in de maat 195/65/15 91T. Snelheidscode is dus niet helemaal geschikt, maar ‘t gerucht gaat dat een duidelijke stikker met snelheidsbeperking op de dashboard als waarschuwing ook in Duitsland acceptabel is. Niet dat ik van plan ben om harder dan 190 te gaan rijden, maar dat terzijde. Weet iemand nog een passend wieldopje 15” voor de CX?
Ik wil inderdaad maar eens beginnen met stekkertjes loshalen en schoonmaken. Blijf het raar vinden dat met name de hik bij 2.500 toeren zo voelbaar is. Treedt trouwens niet op als ik met weinig gas dat toerental heel rustig nader. Valse lucht is ook een optie, maar lijkt met toch raar: er is daar de laatste weken niets los geweest. En toch opeens die hik.