Even voorstellen. Ik woon in België en heb lang geleden nog enkele jaren in een Citroën garage gewerkt. De visa was toen net niet meer in productie maar er kwamen er nog wel heel wat in onderhoud. Een toenmalige collega sprak regelmatig over een sportieve Visa die hij ooit in zijn bezit had en hoe vinnig dat wel reed.
Ondertussen werk ik al 20 jaar bij de wegenwacht en het verhaal over de Visa zat enkel nog in een verre uithoek van mijn geheugen.
Als hobby rijd ik al jaren rittensportwedstrijden en dat altijd met een oerdegelijk Nederlands product. Namelijk een Daf. Of zeg maar meerdere Dafjes. Begonnen met een D66 Marathon, dan even een D55 coupé gereden gevolgd door een D66 coupé met V340 motor. Echt prachtige wagens voor de rittensport maar na een ongeval met de laatste Daf besloot ik toch eens voor iets anders te gaan. Maar wat?
En kijk, het verhaal van mijn ex-collega kwam langzaam weer boven en zo’n wagen zou het worden.
Na een lange zoektocht eindelijk toch een Chrono in België gevonden. Weliswaar geen Belgische maar een Franse die begin 2002 in België ingevoerd was. Hij heeft al een ‘restauratie’ achter de rug maar hij is niet echt naar mijn zin. Nog deuken in de deuren, de striping gespoten ipv geplakt, technisch is er helemaal niets aan gedaan zodat er nog wel wat werk op de plank ligt.
De carrosserie laat ik nog even voor wat het is maar de wagen zou zo snel mogelijk technisch in orde moeten zijn want op 5 oktober zou ik er graag mij eerste wedstrijd mee betwisten http://www.belgianwesthoekclassic.be en twee weken later zou de wagen al aan de bak moeten in de 6 uren van de Noorderkempen http://www.crrt-vzw.be/
Dat betekent zo snel al mogelijk 5 nieuwe banden, alle remwerk vernieuwen (hoofdremcilinder, achterste cilinders en remschoenen, remklauwen reviseren, flexibele leidingen vervangen en de motor op punt stellen. Dan nog wat navigatiemateriaal zoals een tripmaster, leeslamp, enz.. monteren.
Hopelijk lukt dat allemaal in de nog resterende tijd. Ik roep dan ook meteen de hulp in van de geïnteresseerde forumleden. Welke banden monteer ik volgens jullie ervaring het best. Momenteel liggen er 185/60/13 Michelins op.
Verder nog speciale zaken waar ik op zou moeten letten bij het bestellen van het remmateriaal?
Alvast bedankt voor het meedenken en dit verhaal wordt vervolgd. Foto’s volgen natuurlijk nog.
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
1 topic is genoeg denk ik…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Chrono schreef:Leuk!
Vlgs mij hebben de zelfde hobbies.
Daar lijkt het op. Ook wij organiseren elk jaar net bij de grens een leuke rit . Nederlandse liefhebbers zijn steeds welkom. http://www.antwerpclassic.org
Vandaag de wielen verwijderd en de remmen geïnspecteerd. Zoals verwacht moet alles vervangen worden. Ik probeer hier mijn eerste foto te plaatsen.
Indien het gelukt is zie je ineens de kwaliteit van de ‘restauratie’. Heel het binnenscherm hangt bijvoorbeeld vol verf. Hier bij ons in de streek zegt men: “hij is schoon van ver maar ver van schoon”.
De carrosserie is nu wel niet mijn eerste prioriteit. Eerst de wagen technisch rijklaar maken en de rest volgt later wel.
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-05-2005
- Visa Chrono
- C3 Picasso 1.6 HDi Exclusive
Gefeliciteerd met de aanschaf! Voor Belgische striping heb ik nog wel een connectie in België, op Leboncoin kun je regelmatig het resultaat zien.
Momenteel heb ik 175/65/13 onder de Chrono liggen, heel vroeger ook 185/60/13 er onder gehad, echter standaard zit er 165/70 SR13 XZX onder
Succes met de (weder)opbouw
http://www.mijnalbum.nl/Album-HATT6EVF en http://www.mijnalbum.nl/Album=LPT664RG
@Chrono 84
Als ik uw fotoalbum bekijk zakt de moed me al wat in mijn schoenen Zo’n hoge standaard kan ik nooit bereiken. Dat is ook niet de bedoeling want de wagen zal vooral ingezet worden bij wedstrijden en het zou zonde zijn om met zo’n mooi exemplaar aan de start te staan. Petje af voor het geleverde werk.
Als het moment daar is om de striping aan te brengen zal ik u zeker contacteren. Alvast bedankt voor de tip.
Kan het zijn dat de Franse uitvoering 175/70/13 als maatvoering had en de wagens bestemd voor export 165/70/13?
Daarstraks nieuwe banden gestoken. Ik heb me voor de bandenmaat laten leiden door de technische gegevens die ik vond op de site van de Visa chrono club de France. Namelijk 175/70/13
http://www.visachronoclubdefrance.com/Outils/Pop_Up/pop_ct/ct_chrono2.htm
Na montage bleek dit toch niet lekker te passen. De band raakt in stilstand op een haar na de veerschotel. Ik kan de schokdemper nog wel iets verdraaien maar ik betwijfel of dat voldoende speling gaat geven.
Deze banden (Vredestein quatrac 3) gaan er dus terug af en worden vervangen door dezelfde band maar dan in de maat 165/70/13 wat zoals reeds Chrono 84 reeds aangaf de originele maat zal zijn.
Na voorbeeld van chrono84 staat ook mijn Chrono op MICHELIN 175/65/13.
Vlgs mij stonden alleen de export versies op 165 banden. De franse Chrono had 175.
Allez France
Hoest met de bandjes?!
Allez France
Met de banden is ondertussen alles oké. Nu liggen er 165/70/13 Vredestein vier seizoen banden onder. Ruimte zat. Ik handel wel eens meer met de betreffende bandenboer en de bandjes zijn zonder meerkost omgeruild en gemonteerd .
De visa is wel niet klaar geraakt voor de http://www.belgianwesthoekclassic.be . Ik start dus morgen met een Volvo 66 die ik van een vriend geleend heb.
Bij de Touring klasse staat er wel een Chrono aan de start met aan het stuur Van Hoeck Tom en als navigator
Van Der Beuren Tom.
De eerste Tom is nog maar net terug van de http://www.rallyeraidjojodelhistoire.com waar hij met zijn blauwe Liqui Moly 2pk aan de start stond. Hier de foto’s https://picasaweb.google.com/101647863759757197462/RallyeRaidLesPionniers2013
Zij maken net al wij kans op de overwinning in onze klasse .
Het is hier een tijdje stil geweest. Momenteel ontbreekt het me aan tijd om me eens echt op de Chrono te concentreren.
Aan de carrosserie van deze wagen zijn in de loop der jaren al heel wat herstellingen uitgevoerd. Deze week heb ik de wagen op een vrij moment eens nagelopen. De koets ziet er voor 95% hard uit. Enkel de veerstops (of hoe noem je dat) in de achterste binnenschermen vertonen veel corrosie.
Daar moet snel werk van gemaakt worden. Ik vermoed dat deze stops niet meer leverbaar zijn bij Citroën. Dat wordt dus reconstrueren.
Heeft er iemand in het verleden deze herstelling al eens uitgevoerd? Tips zijn altijd welkom.
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 05-05-2005
- Visa Chrono
- C3 Picasso 1.6 HDi Exclusive
Ja! Heb deze ook aan beide kanten vervangen.
Stap 1; Zoek een Visa op de sloop waar deze veerstop(s) nog in goede conditie zijn en slijp ruim eromheen de veerstop(s) vrij
Stap 2; Verwijder de veerstop(s) van het uitgeslepen plaatmateriaal door de puntlassen uit te boren.
Stap 3; Maak een mal van karton waaruit je kunt opmaken waar de veerstop nu op jouw Chrono zit (en straks heeft gezeten)
Stap 4; Boor de puntlassen van de veerstop uit en verwijder de veerstop
Stap 5; Waarschijnlijk is het plaatmateriaal eronder ook aangetast door roest. Dus ook verwijderen en opvullen met ander plaatwerk
Stap 6; Plaats de mal en plaats de “nieuwe” veerstop in de mal voor de juiste positie. En lassen maar.
Als je zo in je Chrono aan het snijden bent natuurlijk gelijk even de rest (waar je straks nooit meer bij kunt) zo goed als het kan schoonmaken en voorzien van roestwerende verf.
Als je foto’s van de operatie wilt hebben pb mij even je email adres
http://www.mijnalbum.nl/Album-HATT6EVF en http://www.mijnalbum.nl/Album=LPT664RG
Chrono 84, dat is een duidelijke uitleg. Bedankt. Ik bezorg je mijn mailadres. Van je foto’s kan ik zeker nog wat opsteken.
Het vinden van nog goede veerstops zal het grootste probleem zijn denk ik. Ik ga alvast op zoek. Misschien iemand hier op het forum?
Deze stops namaken is ook nog een mogelijkheid. Dat bekijk ik ook nog even.