En gericht op het luchtwarmtecontact.
Ik ga er vanuit dat de koeling dmv 1 ventilator op hoge toeren afdoende moet zijn om een platte diesel te koelen tijdens een file in zuidfrankrijk. Ik mag toch wel aannemen dat citroen hiermee bij het ontwerp rekening heeft gehouden? Ik heb deze cx al vanaf 2006 en heb daarmee nog geen koelingproblemen gehad. Al weet ik niet of er na verloop van tijd iets is stukgegaan in het systeem. Ik heb daar eigenlijk nooit op gelet. Pas recent viel mij op dat er maar 1 fan draaide bij warm stationair draaien. Of dat hiervoor ook zo was weet ik niet.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waar hangt het luchtcontact, in het midden van de radiateur?
Verandert het als je deze achter de draaiende ventilator hangt?
Dan wordt het contact aangeblazen, schakelt door de warme lucht en gaat ook de tweede ventilator draaien naar mijn idee.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het luchtcontact hangt in het midden aan de bovenkant van de radiateur. Door het achter de rechter fan te hangen wil je dus bewerkstelligen dat de auto bij stationair draaien gebruik maakt van 2 fans in de langzame stand doordat er warme rijwind wordt gesimuleerd? Ik zal het eens testen. Toch ben ik ook zeer benieuwd of de werking ook bij andere identieke diesels zo is. Geen lezer onder jullie die ook een 2500 diesel heeft?




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nee, helaas, serie 2 TD 1 met dubbel watercontact.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Bij file rijden ,en de motor wordt warm moeten ze beide geschakeld worden door het contact in de radiateur.
( hoge snelheid)
Bij gewoon rijden ,hard of zacht.worden ze eerst door het lucht contact geschakeld,loopt de temperatuur dan nog te hoog op
Gaan ze via het thermocontact op volle snelheid lopen,loopt de temperatuur nu nog steeds op.
Dan is je motor aan de kook
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt helemaal Frank. Waar het om gaat: Als de lucht die door de rijwind achter de radiateur komt warmer is dan 55C worden ze in serie geschakeld en draaien ze dus allebei langzaam. Simulatie met de fohn wijst uit dat dit werkt. Allebei de motoren doen het dus. Als de motor door gebrek aan rijwind of door hoge belasting warmer wordt dan de temperatuur van het contact in de radiateur moeten ze parallel geschakeld worden; allebei op hoge snelheid dus. Dat werkt dus niet naar behoren. Ik heb achter in een vraagbaak een hele zwik schema’s, maar nou net niet die met deze layout. Alleen met enkele ventilator en de dikke weerstand en die met een dubbel contact in de radiateur. Maar als ik even logisch nadenk kom ik tot de volgende conclusie: als in de radiateur het contact van de hoge temperatuur sluit, is die van de lage temperatuur ook gesloten. Allebei dus. Als je hem nu stationair laat lopen tot die ene fan aanslaat en je blaast dan een flinke tijd met de fohn op dat contact achter de radiateur? Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt.
Ik bedenk dit omdat in een file, dus als het luchttemperatuurcontact niet gesloten wordt, de motor nooit echt belast wordt en 1 fan op hoge snelheid dus genoeg zou moeten zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Dus warm laten draaien,tot 1 fan op volle snelheid gaat draaien,en dan het lucht contact door verbinden.
Dan moeten ze allebei aangaan,op volle snelheid.ik denk dat dat wel in orde is
Maar nu de vraag ,is dit zo bedoeld door citroen,of zit er ergens een hapering.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik zal dit laatste deze week eens testen. Maar ik zit me het volgende - overigens als niet-technicus - ook af te vragen. Platte diesels hebben in vergelijking tot benzine cx-en veel minder koeling nodig. Zou het systeem bij deze diesels niet als volgt werken: bij een warme rijwind wordt er enkel gekoeld dmv beide ventilatoren aangestuurd door het luchtcontact. Bij file rijden en dus bij gebrek aan rijwind wordt er gekoeld door middel van 1 fan in de hoogste stand via het watercontact. De motor wordt immers alsdan nagenoeg niet aangesproken zodat dit afdoende moet zijn. Bij het aanslaan van 1 fan bij stationair draaien draait deze fan slechts maar heel even en je moet dan best wel lang wachten tot ie weer aanslaat.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wat je als je laatste schrijft,dat bedoeld Jan dus.
En ik ben ook wel benieuwd.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Hoi,
Het begint een heel verhaal te worden zo zeg!
Maar bij mij werkt het gewoon zo als geschreven, en werkt er dus nooit een ventilator alleen.(dezelfde schakeling als jij hebt)
Wat ik denk is dat er bij jou twee dingen aan de hand zijn, namelijk:
Een van beide omschakelrelais heeft een slecht contact in de bekrachtigde stand ( dus draait die fan niet)
En ten tweede ligt het schakelpunt van de luchtsensor hoger dan die van de watersensor.
Dit kan normaal zijn, omdat de eerste trapmisschien wel niet bedoeld is om in de file als eerste aan te slaan, maar om een nadraaitijd te veroorzaken als de tweede trap uitgeschakeld is. (en dat werkt natuurlijk wel omdat er dan luchtstroom is)
Het kan ook zijn dat de luchtsensor bij jou te laat schakelt, of de watersensor te vroeg.
Ben je nog bij citrofiel geweest?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
erikkuiper schreef:Het kan ook zijn dat de luchtsensor bij jou te laat schakelt, of de watersensor te vroeg.
Meten is weten, dus even een contactthermometer gebruiken om de werkelijke schakelpunten te bepalen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
erikkuiper schreef:Een van beide omschakelrelais heeft een slecht contact in de bekrachtigde stand ( dus draait die fan niet)
Er is maar 1 omschakelrelais, namelijk de 5-polige (nr. 773)
De andere is 4-polig (nr. 772) en die schakelt de linker ventilator naar hoog toeren.
En inderdaad, als die een rot contact heeft, gaat bij een aangesproken watercontact alleen de rechter naar hoog toeren.
Bij de reeds uitgevoerde test met het doorverbinden van beide contacten gingen trouwens wel beide ventilatoren naar hoog toeren, gelukstreffer?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:
Bij de reeds uitgevoerde test met het doorverbinden van beide contacten gingen trouwens wel beide ventilatoren naar hoog toeren, gelukstreffer?
Inderdaad dat had ik nog niet bedacht.
Dan zou het dus ook nog kunnen dat een van de fans het niet doet als hij in een warme omgeving zit.
Overigens denk ik ook dat 1 fan de koeling wel aan moet kunnen met stationair draaiende motor, maar dat weet ik niet zeker.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
erikkuiper schreef:Hoi,
Het begint een heel verhaal te worden zo zeg!
Maar bij mij werkt het gewoon zo als geschreven, en werkt er dus nooit een ventilator alleen.(dezelfde schakeling als jij hebt)
Wat ik denk is dat er bij jou twee dingen aan de hand zijn, namelijk:Een van beide omschakelrelais heeft een slecht contact in de bekrachtigde stand ( dus draait die fan niet)
En ten tweede ligt het schakelpunt van de luchtsensor hoger dan die van de watersensor.
Dit kan normaal zijn, omdat de eerste trapmisschien wel niet bedoeld is om in de file als eerste aan te slaan, maar om een nadraaitijd te veroorzaken als de tweede trap uitgeschakeld is. (en dat werkt natuurlijk wel omdat er dan luchtstroom is)Het kan ook zijn dat de luchtsensor bij jou te laat schakelt, of de watersensor te vroeg.
Ben je nog bij citrofiel geweest?
Luchtsensor hoort te sluiten bij 55 graden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.