Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
FOTO’S!!! We willen foto’s.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zuigers vastgerot?
Vermoedelijk ja. Ik heb een nacht kruipolie op de zuigers gezet. Maar helaas wou de motor nog niet rond gaan (enkel manueel geprobeerd. Met de slinger en de auto in zn versnelling vooruit duwen). Er is ook aardig wat roest te zien op de cilinder wand. Dus ik zie 1+1=2. De startmotor slingert er vast wel doorheen. Maar of dat nou verstandig is voor de zuigertjes en de cilinderbussen…
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
WD40 of echte kruipolie? En ik zou het een week lang elke nacht herhalen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Niet teveel met die auto heen en weer jutteren in zijn versnelling hoor, het differentieel van een traction is daar niet tegen bestand. Ook nooit proberen aanduwen of slepen, je zult niet de eerste zijn waarbij het hele diff uit het huis breekt.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een keer een 6 cilinder diesel op gang gekregen door olie op de zuigers te pompen met de handpomp van een uitdeuksetje.
Alle stoterstangen er uit, dan staan alle kleppen dicht.
Een adapter maken die in een bougiegat past en dan per cilinder beurtelings pompen.
De grap is dat die olie alleen langs de cilinderwanden wegkan en dus terechtkomt waar je het hebben wilt. Bovendien levert die oliedruk een beste kracht op de zuigers.
Bij het tweede rondje kwam er al beweging in. Groot voordeel is dat je alles kan laten zitten.
Bovendien kom je er ook achter welke kleppen (eventueel) lekken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
@pistonpen paultje,
Ik wil je graag advies geven en woon toevallig in Nijmegen.
@ Traks, dankje! Ik stuur je even een PM.
Foto’s ga ik even uploaden. Ik ben nog niet aan de slag wegens wat tegenslagen met de dagelijkse wagen. Maar we komen alsmaar dichterbij!
Picture time!
Het bewijs dat foto’s soms niet de waarheid vertellen:
De auto was namelijk zo schoon:
Het Torretje:
Klaar voor transport richting schuur:
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Mooie strakke auto!
Ik heb je een berichtje gestuurd voor een afspraak.
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Allemachtig, wat gaaf! Heel veel succes!
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Ik kom morgen even langs. Geef je het adres nog even?
We zijn alweer wat rondes verder! Pim (Traks) is hier al eens langs gekomen met zijn prachtige familiale. Erg leuk en leerzaam was het, om de auto uitgebreid te bekijken. Wat betreft de motor was de conclusie van ons beide dat openmaken het beste is.
Zodoende zijn we Zaterdag aan de slag gegaan. Samen met Pim en zijn broer hebben we de neus eraf getild en de motor eruit getakeld. Al met al viel alles heel erg mee. Geen grote verrassingen gevonden gelukkig. Vele delen zijn nog in redelijk goeie staat. De grootste verrassing was de accubak die een klein beetje krokant is en een hoop boutjes nogal los zaten.
Nadat de motor naast de auto stond, toch maar even snel kijken hoe het er zonder cilinderkop eruit zag. In eerste instantie zag het er allemaal goed uit. Het interne van de motor bevestigd de lage KM-stand. Ook stond de WD40 (die ik er een maand geleden opgespoten heb) nog netjes op 3 van de 4 zuigers. Zodoende was het ook een koud kunstje om met beleid de zuigers los te krijgen.
Na grondige inspectie en wat ondersteuning van een heel licht schuurpapiertje leek het er allemaal weer keurig uit te zien. Maar helaas was dat te vroeg gejuigd. Bij cilinder 1 had er wat roest zich in de wand ingevreten. Dus helaas moet ik opzoek naar nieuwe cilinderbussen met zuigers of dergelijks.
Ik heb al wat zitten zoeken. Cilinderbussen voor een 11 (78x100mm) zijn gemakkelijk te verkrijgen. Voor deze 7 (72x100mm) helaas wat minder. Mocht iemand nog tips hebben, hoor ik het graag. Wel zag ik nog Cilinderbussen+zuigers voor een HY in de juiste maat. Iemand enig idee of dat dat past in een 7 blok?
Alternatieven zouden zijn:
- Honen en universele overmaat zuigers
- Cilinderbussen en zuigers van een 11. Vraag daarbij is of ik dan ook een andere kop nodig heb. Ik neem aan dat de compressieruimte van een 7 kleiner is als een 11. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn weet ik uit ervaring. Weet iemand of hier verschil in zit?
Als de bussen dik genoeg zijn gewoon boren en honen met overmaats zuigers er in.
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Resultaat van een ochtendje sleutelen….