Die 156 miljoen zullen ze best redden, alleen dan met een minnetje ervoor.
Waarom snapt niemand dat het geld KOST ipv oplevert?
Tuurlijk er zullen best een paar mensen zijn die mrb gaan betalen, waaronder ik.
Maar gaat zeker niet op voor alle “young timerrijders”.
In mijn geval: 3 x cx diesel, een mercedes diesel en een camper diesel op kenteken, ik denk dat ik voor eentje mrb ga betalen.
De camper is uit 74 dus dat komt misschien ook nog goed (ook op kwart tarief zou ik nog steeds ongeveer een euro per km mrb betalen)
En ik geloof niet dat ik een uitzondering ben, dus de opbrengsten zullen echt tegen vallen.
Dat er talloze bedrijven de deur kunnen sluiten heeft men waarschijnlijk niet aan gedacht.
De werknemers moeten een uitkering hebben (en ja misschien krijgen ze ander werk, maar dat is dan wel werk wat anders iemand anders met een uitkering zou kunnen gaan doen)
Die bedrijven hebben veelal een lening bij de bank (voor voorraden en of hypotheek) en die bank klopt wel weer aan bij de overheid.
Plus dat de bedrijven die failliet gaan waarschijnlijk wel een belastingschuld achterlaten.
Zou dat allemaal meegerekend zijn? Ik denk het niet.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo zie ik het ook…
Dan hebben we het nog niet eens over de clubs, mogelijk worden sommige ook kleiner. Waardoor zij ook minder mogelijkheden hebben om op welke manier ook geld te besteden.



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
herhaling van veel zetten in het commentaar hierboven, er zijn natuurlijk ook veel kansen om op te pakken.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Je bedoelt oldtimers slopen of exporteren, licht ons eens in over de kansen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Nog meer Tractions op de weg



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Die discussie over faillissementen, een complete bedrijfstak over de kling etc, hebben we al een paar keer voorbij zien komen. Daar is in dit draadje ook al een paar keer op gereageerd en is de discussie verbreed en niet alleen maar vernauwd tot een grote klaagzang.
Let wel die bedrijfstak van oldtimer en youngtimer garages tak is ook mede ontstaan door de belastingvoordelen die jaren geleden in het leven zijn geroepen. Kijk eens naar de handelaren die massaal jonge diesels zijn gaan importeren. Die jongens zijn ook weer wat anders gaan doen. Als bedrijf zal je je blik moeten verbreden, een andere markt aanboren.
Nog meer Tractions op de weg lijkt me wel wat trouwens.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hogervp schreef:Die discussie over faillissementen, een complete bedrijfstak over de kling etc, hebben we al een paar keer voorbij zien komen. Daar is in dit draadje ook al een paar keer op gereageerd.
Precies en daarom gaan we die discussie dus niet nog een keer voeren
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
hogervp schreef:. . . Als bedrijf zal je je blik moeten verbreden, een andere markt aanboren. . .
Dat is wel een erg abstracte omschrijving van de vele kansen die er volgens jou te pakken zijn.
JW
Volgens mij is het nu wel duidelijk! MOet nog wel door de kamer ect.
Maar dat wordt weer wegenbelasting betalen voor de mehari! ga niet drie maanden niet rijden.
Die 3 cent bij de diesel gaat me meer kosten!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Hoi,
Kwam vanavond dit artikel tegen op internet: http://www.bnr.nl/nieuws/politiek/899590-1309/rvs-oldtimerregeling-onduidelijk-en-moeilijk-uitvoerbaar?s_cid=blogitems
Groet,
Mathieu.




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Ah, de eerste barstjes dienen zich aan in het onlogische akkoord van Weekers met de ‘belangen’verenigingen.
Heel goed dat BNR hier op deze wijze over bericht. Maar was ook even benieuwd wat er in het advies staat.
Hieronder de artikelen die slaan op de oldtimer kwestie.
JW




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Advies W06.13.0258/III, Het advies van de Raad van State over het wetsvoorstel Belastingplan 2014
2. Uitvoerbaarheid fiscale wetgeving
…..Wat betreft het Belastingplan 2014 kan voorts worden gewezen op de uitvoeringstechnisch gecompliceerde regeling van de begunstiging van lokaal opgewekte duurzame energie, terwijl ook de fiscale innovatieregelingen en de vrijstelling voor motorrijtuigenbelasting van oldtimers in de uitvoering verre van eenvoudig zijn.
De Afdeling adviseert hier in de memorie van toelichting op in te gaan.
11. Oldtimers
In het regeerakkoord VVD-PvdA is vanuit milieuoverwegingen voorzien in de afschaffing van de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (hierna: MRB) voor oldtimers (dat wil zeggen motorrijtuigen van 30 jaar en ouder).
Ingevolge het onderhavige voorstel wordt hierop teruggekomen en zal voor alle motorijtuigen van 40 jaar en ouder een vrijstelling gaan gelden. Daarbij wordt een overgangsmaatregel voorgesteld voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine (daaronder begrepen motorfietsen, bussen en vrachtauto’s) die op 1 januari 2014 26 jaar of ouder zijn maar nog geen 40 jaar. Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de MRB over het gehele kalenderjaar met een maximum van € 120, onder de voorwaarde dat er in de maanden januari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg.
Deze overgangsregeling geldt derhalve niet voor personen- en bestelauto’s op diesel of LPG van 26 jaar of ouder maar nog geen 40 jaar oud.
Het budgettaire beslag van de overgangsregeling bedraagt in de jaren 2014 t/m 2017 gemiddeld € 31 miljoen en structureel € 16 miljoen per jaar.
De Afdeling merkt hier het volgende over op.
De vrijstelling in de MRB voor oldtimers is een belastinguitgave waarmee in het algemeen terughoudend moet worden omgegaan, omdat dergelijke maatregelen zelden het beoogde effect hebben. In het onderhavige geval lijkt het doel van de overgangsmaatregel te voorkomen dat door een belastingmaatregel mobiel historisch erfgoed met benzinemotoren zou verdwijnen. Los van de vraag of dat ook niet het geval zou zijn bij mobiel historisch erfgoed rijdend op diesel of LPG, blijkt uit de toelichting op geen enkele wijze of en zo ja in welke mate, de overgangsregeling aan dit doel bijdraagt. Hiermee is ook niet duidelijk in welke mate hier een cadeaueffect optreedt, omdat mag worden aangenomen dat echte liefhebbers van oldtimers hun voertuigen ook zonder MRB-vrijstelling zullen blijven onderhouden en rijden. In dit verband is ook van belang hetgeen de Staatssecretaris van Financiën heeft opgemerkt tijdens de plenaire behandeling van het Belastingplanpakket 2013, namelijk “Ik wil vanaf de eerste dag allerlei initiatieven vanuit de Kamer temperen om via specifieke fiscale instrumentjes allerlei goede doelen te behartigen. In een tijd waarin je budgettair moet consolideren en waarin subsidiepotjes worden gesloten, is er extra druk om het maar via de fiscaliteit te gaan doen. Daarmee raakt het fiscale systeem steeds verder vervuild. Die toer zou ik niet op willen”. (zie noot 43)
Verder merkt de Afdeling op dat uit de toelichting niet blijkt wat de milieueffecten van de onderhavige overgangsregeling zijn.
Tot slot merkt de Afdeling nog op dat ook de handhaving van de regeling niet eenvoudig zal zijn.
De Afdeling adviseert de overgangsregeling voor oldtimers te heroverwegen.




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Nader rapport (reactie op het advies) van 13 september 2013
Het kabinet is de Afdeling erkentelijk voor de voortvarendheid waarmee het advies inzake het bovenvermelde voorstel is uitgebracht.
Naar aanleiding van het advies merk ik het volgende op.
2. Uitvoerbaarheid fiscale wetgeving
…..Tegelijkertijd bevat het pakket Belastingplan 2014 ook maatregelen die op andere doelen zijn gericht, zoals verduurzaming in het geval van de door de Afdeling genoemde begunstiging van lokaal duurzaam opgewekte energie en behoud van cultureel rijdend erfgoed in het geval van de overgangsregeling voor oldtimers in de motorrijtuigenbelasting (MRB). Bij dergelijke fiscale maatregelen wordt een afweging gemaakt tussen enerzijds eenvoud en anderzijds de te bereiken beleidsdoelstellingen. Bij de uitwerking van deze maatregelen is binnen de doelstelling ervan gestreefd naar een zo eenvoudig mogelijke en goed uitvoerbare vormgeving.
11. Oldtimers
De Afdeling merkt terecht op dat in het algemeen terughoudend moet worden omgegaan met belastinguitgaven zoals de onderhavige vrijstelling van MRB. In het geval van de oldtimers heeft het kabinet geconstateerd dat het effect van de huidige vrijstelling is doorgeschoten. Dat blijkt ook uit het feit dat de afgelopen jaren het oldtimerwagenpark is toegenomen met relatief veel jonge oldtimers (tussen de 25 en 30 jaar oud) met in deze specifieke groep een relatieve oververtegenwoordiging van diesel en LPG-auto’s. Het aandeel van diesel en LPG-voertuigen is aanzienlijk groter dan het aandeel diesel- en LPG-auto’s in de rest van het wagenpark. Bovendien worden in deze groep relatief veel kilometers gemaakt, wat erop duidt dat deze niet alleen voor recreatief verkeer, maar meer voor dagelijks verkeer worden gebruikt. De oververtegenwoordiging van diesel- en benzineauto’s in het wagenpark dat thans als oldtimer kwalificeert is dan ook een van de redenen dat ervoor is gekozen om de vrijstelling te beperken tot auto’s ouder dan veertig en tegelijkertijd in de begunstigende overgangsregeling onderscheid te maken tussen benzine-, diesel- en LPG-voertuigen
Derhalve maakt de overgangsregeling onderscheid naar brandstofsoort om zo via de overgangsregeling hobbymatig, cultureel rijdend erfgoed te behouden en het dagelijks gebruik van oldtimers, mede vanuit milieuoogpunt, zoveel mogelijk te voorkomen.
Het kabinet is derhalve van mening dat de uiteindelijke voorgestelde regeling recht doet aan de kaders waaraan de oldtimerregeling moest voldoen, te weten budgettaire beheersbaarheid, het vermijden van negatieve milieueffecten en het behoud van een begunstigende regeling voor hobbymatig gebruik van rijdend cultureel erfgoed. Naar aanleiding van het advies van de Afdeling is de memorie van toelichting op dit punt aangepast en is duidelijker aangegeven waarom er wel een overgangsregeling is voor benzine-oldtimers en niet voor diesel- of LPG-oldtimers.
Naar aanleiding van de opmerking van de Afdeling dat de handhaving van de voorgestelde overgangsregeling niet eenvoudig zal zijn, is de memorie van toelichting aangepast waarbij is benadrukt dat de handhaving niet afwijkt van de werkwijze die nu al gebruikelijk is bij het toezicht op andere onderdelen van de MRB, zoals de regeling met betrekking tot schorsing van voertuigen. Ook die voertuigen mogen geen gebruik maken van de openbare weg, en als uit gegevens over het aantal voertuigpassages blijkt dat dit wel gebeurd is krijgen de houders van die voertuigen ook een boete en een naheffing.
http://www.raadvanstate.nl/adviezen/zoeken-in-adviezen/tekst-advies.html?id=10889



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Alle goede bedoelingen en alle steekhoudende argumenten van jullie allemaal ten spijt; ik blijf erbij: dit probleem is van andere en significanter aard. Het feit dat ‘de overheid’ (sowieso al een orgaan dat met de grootste argwaan moet worden bekeken) te pas en te onpas haar beleid wijzigt, is een zeer groot gevaar voor de samenleving en in het bijzonder voor ons: de simpele burger. Want laten we wel zijn, nu gaat het om onze geliefde Citroën - zeer terecht - maar de volgende keer gaat het om bijvoorbeeld onze privacy. Alles wat nu nog ‘onschendbaar en heilig’ wordt verklaard, wordt in de volgende kabinetsperiode rücksichtslos omver getrokken, met één of ander poep-argument. Daar moeten we ons écht zorgen om gaan maken. Daarom moeten we ook vechten tegen deze maatregelen; het kán niet zo zijn dat de rechtszekerheid in dit land bij een pakje boter komt. Chapeaux aan alle strijders, werkelijk!
Way out in the water, see it swimming.