1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bx16 automaat, verbruik?
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 16 september 2013 11:02 AM

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het verbruik van een BX 1.6 automaat? (type 3)
Rijden dit soort auto’s 1 op 11? Of is het gebruik slechter? Ik zit veel op de snelweg, zowel 100 stukken als stukken waar ‘t wat harder kan.

En, is het voor dit soort auto’s interessant om er een gas tank onder te laten bouwen? Of kunnen de 1.6 blokken niet zo goed tegen gas?

Grt Harm

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 16 september 2013 01:12 PM
  [ # 1 ]

Ik heb gereden met een 16tzi monopoint automaat, maar die gebruikte ongeveer 1 op 8. Maar ik heb een wat zware rechtervoet.

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 16 september 2013 01:29 PM
  [ # 2 ]

Oef!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 september 2013 06:09 PM
  [ # 3 ]

Die van mij deed altijd ergens tussen de 1 op 12 en 1 op 13. Een XU kan prima op LPG.

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 17 september 2013 10:50 AM
  [ # 4 ]

Kijk, 1:12 - 1:13 zijn nog waarden waar ik mee kan leven. In één van mijn vorige auto’s, een Volvo 480 1.7 GT Turbo haalde ik ook 1:12….als ik het rustig aan deed.

Laatst zag ik een BX Leader te koop staan met LPG onderbouw. Dat zag er echt goed uit. Misschien is dat een goede oplossing als de kosten van benzine echt de pan uit rijzen. En ik zit te twijfelen of ik er eentje aan ga schaffen of niet, want werk gaat binnenkort verhuizen waardoor de reis kilometers meer dan verdubbelen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 september 2013 10:53 AM
  [ # 5 ]

Je moet wel serieus kilometers gaan maken om de extra wegenbelasting op lpg goed te maken. Een bx heeft géén G3 installatie dus je betaalt op lpg de hoofdprijs aan wegenbelasting.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 17 september 2013 11:01 AM
  [ # 6 ]

Het aantal kilometers gaat op 160 per dag komen. Dat is rond de 38400 kms per jaar.
Ik was even niet op de hoogte van de hoge kosten van de wegenbelasting. Bedankt voor de tip.

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 17 september 2013 11:01 AM
  [ # 7 ]

Waarom niet gewoon opzoek naar een mooie BX diesel?

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 september 2013 11:30 AM
  [ # 8 ]
CBXtype1 schreef:

Het aantal kilometers gaat op 160 per dag komen. Dat is rond de 38400 kms per jaar. .

Dan mag jij wel een hele goede garagist én een flinke spaarpot voor onderhoud hebben want 40.000 km per jaar met een bx gaat je serieus geld aan onderhoud kosten, al was het maar omdat op lpg de kleppen iedere 40.000 gesteld moeten worden…...

Ik zou wel 3x nadenken. En dan een xantia kopen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 17 september 2013 11:33 AM
  [ # 9 ]

Goede adviezen! Thanks.
Het is misschien maar beter om goed door te zoeken naar een andere baan, en dan TOCH een BX naar mijn wensen kopen.
Als het niets wordt met een andere baan, komt er ook geen BX.

Bah!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 september 2013 06:14 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:
CBXtype1 schreef:

Het aantal kilometers gaat op 160 per dag komen. Dat is rond de 38400 kms per jaar. .

Al was het maar omdat op lpg de kleppen iedere 40.000 gesteld moeten worden…...

Ik zou wel 3x nadenken. En dan een xantia kopen…

Kom kom. Bij een XU op LPG hoeven de kleppen echt niet zo vaak gesteld te worden. Wel moet je de klepspeling vaker controleren.
Bij een 150 Blok of een TU moeten de kleppen wel vaker gesteld worden.

40.000 km/jaar is zat om LPG zonder G3 alsnog (veel) voordeliger te laten zijn. En binnen de BX club rijdt een BX met 150 motor met meer dan 8, zelfs bijna 9 ton op de klok, ook op LPG Cool Het kan dus wel!

Maar wat zeker waar is, is dat je meer aan onderhoud kwijt zult zijn. Al is het maar om het geheel betrouwbaar te houden.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 september 2013 06:36 PM
  [ # 11 ]

Iedere 40k controleren. En geloof me, er is er dan in 90% van de gevallen wel één die niet binnen de tolerantie zit. Dan dus nokkenas lichten enz enz.

Toen Bx’en nieuw waren en er nog niets afbrak vonden wij in de garage 40k per jaar met een bx op gas al veel. De meeste BX-gas rijders kochten bij hun volgende bx dan ook snel een diesel, dat scheelde behoorlijk in gezeik namelijk. Goed bx 16 dus. op gas.. Nu heeft zo’n ding vaak al 2 tot 3 ton gelopen, het is immers al snel 20 jaar oud. Ga je daar nog even 40k per jaar mee wegrijden dan heeft ie na 2 jaar zomaar een 100k extra op de klok. Ik vind het een behoorlijke gok om met zo’n ding wat al oud is nog ff 40k per jaar te rijden.

O ja, het grappige is dat de meeste bx’rijdertjes van nu roepen dat een bx zo’n ge-wel-dige wagen is terwijl de mensen die er aan MOESTEN werken toen ze nieuw en/of jong gebruikt waren heel andere dingen hebben meegemaakt. En het grappigste is nog steeds dat auto’s naar mate ze ouder worden over het algemeen niet minder gaan mankeren…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 september 2013 06:51 PM
  [ # 12 ]

Het (preventieve) onderhoud gaat een stevige post worden, wil je 40K / jaar betrouwbaar rijden.

Een verschil met vroeger, Waterman, is dat de BX-en van nu beter verzorgd worden dan in de tijd dat ze de lease-maatschappijen geld op moesten leveren. Ik zal altijd blijven volhouden dat een BX met het juiste onderhoud echt geen verkeerde auto is.

Voorbeeldje: kijk maar hoeveel VAG-spul er op de vluchtstrook staat tegenwoordig, met name leasers van een jaar of anderhalf tot 2 en ouder… Zonder gericht onderhoud, en met uitgeknepen onderhoudsvoorschriften om maar zo goedkoop mogelijk operationeel te zijn, gaat iedere auto kapot. Oók premium-merken.

Maar goed, blijft staan dat 40k/jaar betrouwbaar, dus zonder tussenliggende garagebezoeken etc, een behoorlijke uitdaging wordt met een BX.

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 17 september 2013 07:22 PM
  [ # 13 ]

Ik haal 1:16 met mijn 1.6 tzi automaat. maar ik tank shell fuel save en gooi om de 5000 km een rijnegings spul er in voor het sproei systeem. en ik heb een spoiler opbouw, hoewel ik twijfel of dat wat uitmaakt.

verder rij ik ook veel autobaan.

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
McKlei
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 11-09-2012

- BX TRD Turbo
Gepost: 17 september 2013 08:32 PM
  [ # 14 ]

Een diesel is ook een goed idee hoor. Ik heb wel eea aan onderhoud in de mijne, maar dat was voor een groot deel achterstallig spul.
Daarnaast haal je 1:18.5 (half stad half snelweg) en ruim 1:19 bij alleen maar snelweg Smile

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 17 september 2013 08:41 PM
  [ # 15 ]

CitroMarty schreef: Waarom niet gewoon opzoek naar een mooie BX diesel?

Diesel is inderdaad ook een oplossing. Echter vind ik geen mooie diesels hier in NL te koop op het moment. Vaak zijn het behoorlijk gebruikte bakken. Correct me if I’m wrong.

Waterman heeft behoorlijk wat ervaring merk ik! Ik ben het ook wel met je eens dat het niet zo verstandig is om 40K per jaar te gaan rijden met een BX die al aardig wat kilometers gelopen heeft.
Ik ben het ook eens met Hilko16TZI. Zelf had ik tot voor kort een BX Deauville uit 1991 welke ik zeer goed onderhouden heb. En ja er is af en toe wel eens wat mis, maar het liep de spuigaten niet uit. Nu heb ik dus ongelooflijke spijt van het verkopen van die BX. Sad
Er zijn inderdaad BXen welke goed onderhouden zijn. Ik heb een BX gespot welke een vrij lage km stand heeft en er prachtig uit ziet. Als deze auto goed onderhouden is, durf ik het wel aan er mee te gaan rijden.

Wat betreft de afstanden van en naar werk, ik ben opzoek naar een baan dichter bij huis, voordat ons kantoor naar Capelle a/d IJssel gaat verhuizen. Nu weet ik niet of dat gaat lukken. Het kan dus zomaar zijn dat ik de eerst 3 maanden flink moet gaan rijden en daarna wellicht stukken minder.

Knap dat er ook met een automaat zuinig gereden kan worden. Dat maakt het weer interessanter Smile

Voor een mooie diesel zou ik misschien eentje moeten importeren…..

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook