Aha, dat was mij dan niet bekend dat dat mogelijk was… Das dan fijn om te horen, maar dan heb ik nog steds geen reden waarom die kutpomp telkens afslaat. Zou het kunnen dat ie dat doet omdat de magneetkoppeling op z’n einde is, of de lagers van de pomp zelf?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij de oudere aircosystemen, zoals in jouw ZX, wordt het systeem geregeld door de compressor in en uit te schakelen, dus afhankelijk van de vraag naar koeling.
Daarnaast zit er in het systeem een drukcontact, die bewaakt op een te lage zuigdruk en een te hoge persdruk.
Dat de compressor schakelt is dus normaal.
Moderne systemen zijn uitgerust met compressoren met een variabele slag.
Hierbij vindt de regeling dus in eerste instantie plaats door de opbrengst van de compressor te regelen.
Er zijn zelfs al koppelingsloze compressoren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dank voor de uitleg, dat zou dus normaal zijn dat ie iedere 30 seconden aan of uit gaat? De monteur vermoedde inderdaad ook dat het een variabele pomp zou zijn, maar variabel lijkt me dan weer anders, die kan op verschillende snelheden draaien denk ik dan. Ik moet zeggen dat het niet fijn is, dat ie telkens afslaat en 30 seconden later weer inschakeld…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De Sanden SD7H15 is een fixed displacement compressor, dus met vaste opbrengst.
In- en uitschakelen is dus normaal.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hehehe, ik reed vanmorgen na bijna anderhalf jaar ineens achter de vorige eigenaar van de ZX. Volgens mij stond ie heeeeel raar te kijken dat ik er nog steeds in rond rij, of dat de auto überhaupt nog rijd
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vandaag is de vaste klant van Snuverink in Borculo weer langs geweest na z’n werk.
Ik wilde al een tijdje een nieuw linker achterlicht hebben, omdat de mijne een paar barsten heeft en dat ziet er niet uit. Hadden ze niet meer op voorraad, maar ze zouden morgen even voor me gaan kijken of er nog een auto stond waar een goeie in zat, of misschien onderdelen die nog niet ingeboekt zijn…
En (tromgeroffel): tadaa: de laatste die ze op voorraad hadden:
Afstandsbediening en ontvanger voor het alarm. De afstandsbediening moet 2 nieuwe knoopcelletjes hebben, en dan gaan we eens kijken of het alarm nog werkt
Eerst eens uitvogelen hoe dat kapje eraf gaat bij de binnenspiegel…
Ik had ook nog even willen vragen of ze een andere voorruit voor me hadden, aangezien er nog altijd een flinke barst in de mijne zit, maar heb besloten eerst maar eens mijn polisvoorwaarden door te kijken of ik daar niet toevallig voor verzekerd ben
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Zo, vandaag EINDELIJK de knoopcelletjes voor de afstandsbediening binnen gekregen.
Zojuist de ‘nieuwe’ ontvanger ingebouwd. Maar blijkbaar, geen alarm (wel een rood LED-lampje helemaal links bij de bestuurdersdeur?). Maar de afstandsbediening handelt wel netjes de centrale vergrendeling af nu.
Blijkbaar alleen de sloten even goed afstellen, want de bestuurdersdeur komt niet goed van het slot af, gaat de eerste keer wel van het slot af, maar er moet vervolgens nog een keertje op het knopje van de afstandsbediening gedrukt worden omdat ie blijft hangen in de deurvanger zeg maar…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Bij mijn centrale vergrendeling gaat de achterdeur recht niet meer open.
Topje dan maar manueel omhoog klikken.
Wat wel raar is dat hij gewoon sluit via de centrale vergrendeling.
En wat zeker opvalt dat je hem onmogelijk van verder dan 1m kunt openen.
(wel soms vervelend als je een paar keer moet proberen zonder resultaat)
Mijn Zx heeft dan ook wel wat nadelen hé
Maar zeker een leuk autootje en rijd echt prima voor 17jaar oud te zijn (beter dan sommige nieuwere wagens)
Wat ik nu zoek is een klapradio met gps (ben men tomtom steeds wegleggen in de koffer een beetje beu)
Ook nog de stabilisatie blokken (of zoiets) vooraan versleten maar nog goed genoeg voor door de keuring te geraken.
Er zat wel een scheur in de uitlaat tussen de katalysator en de demper (laten dichtlassen voor 30 euro)
Met een volle tank doe ik 550km (40l)
Mijn zx km stand is nu 10 098. (motor is nog steeds nieuw)
Ik hoop er nog zeker 2-3 jaar mee te kunnen rijden.
Gisteren nog nieuwe ruitenwissers op gezet (22 euro)
Airco zo wel een moeten gevuld worden (maar zomer is voorbij, dus voor volgend jaar)
Een Zx is zeker een luxe auto en nog goedkoop ook.
Zeker niet naar de sloop ermee!
Misschien hou ik hem wel tot ie een oldtimer is. Dan is het nog goedkoper rijden.
Aan allen die een Zx hebben : Hou ze in stand! Er zijn er niet veel meer.
Aan allen die geen Zx hebben : Liever een duurdere auto hebben? Zot!
Vandaag was het kut weer toen ik naar huis reed (hagel vuistdik op de weg, veel wind en veel regen en veel mongolen met te hoog afgestelde koplampen).
Ik reed door een paar diepe waterplassen en de multiriem begon te piepen, het motorvermogen kakte in en de verlichting was wat minder fel. Toen de multiriem niet meer piepte deed alles het weer normaal.
Door die waterplas is de multiriem dus nat geworden en is gaan slippen. Nu heb ik hier nog een foto van het roest weg werken afgelopen juni. Je ziet links de krukaspoelie en rechts de poelie van de airco compressor. Ik vermoed dat hier een kap overheen hoort waardoor er geen water bij de riem kan komen, wat denken jullie? Op deze foto is het binnenscherm van de wielkast wel weg gehaald, om bij de roest plekken te komen. Maar zou er rondom die poelie’s en de riem zelf geen kap horen? Het lijkt me niet helemaal normaal dat ie gaat slippen van een beetje water?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Volgens mij hoort er geen kap overheen.
Als riemen gaan piepen van een beetje water dan zijn ze óf niet goed gespannen, óf aan vervanging toe.
A propos, vervangen: ik zou als ik jou was maar heel rap een nieuwe koelwaterslang gaan scoren…
Verrek zeg, nu je het zo zegt! Die slang is gescheurd en primitief gefixed. Tjonge, dat valt me nu pas op
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hiero: Valt nog wel mee ook.
(Al is ie voor een BX goedkoper…)
Gezien de plek waar die slang loopt, ga ik er van uit dat die van radiateur naar kachelradiator loopt? Of gaat ie ergens het blok weer in?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Onderzijde. Het is de slang van radiateur het blok ín.