En zo ben ik na een paar jaar weer hier…
De laatste keer dat ik hier was, was ik bezig met het leasen van een cx naast mijn 911 die ik op dat moment dagelijks reed. Inmiddels is de 911 alweer twee jaar weg en daarvoor in de plaats rijd ik nu een Lotus als dd. Daarnaast heeft mijn vrouw nu een ds5, want haar c5 was ook alweer 4 jaar oud. En de cx, die is er helaas nooit gekomen.
Maarrr, omdat ik nu veel vaker thuis ben, is het niet hebben van een achterbank best lastig en dus ben ik weer aan het kijken naar wat anders. Op het lijstje staat oa een Alfa GTV bertone, maar toch ook weer die sm! Want toen ik als klein mannetje Johan zag met zijn sm in de Van Woustraat heeft die auto mij nooit meer losgelaten. En natuurlijk ken ik alle verhalen over de complexiteit van de auto, maar ik heb genoeg oude auto’s gereden om mij daardoor niet te laten afschrikken. Ik ben er van overtuigd dat een goede sm een prima dd kan zijn. En zeker voor 10 a 20.000 km per jaar. De vraag is alleen waar je een goede vandaan haalt en wat een reele prijs is?
Een stukkie advies zou mij zeer helpen! En vertel mij waarom ik een sm moet kopen en geen alfa bertone
Zie bogaard77
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/165452/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Thanx! Die heb ik gelezen en ook die hele lange thread over de aanschaf van een uit frankrijk…
Maar voor welk budget heb je tegenwoordig een nette en goede sm? En waar vindt je er een in nederland?
En nette en goede Sm…....Tja definieer het maar eens. Goed is in mijn ogen toch o.a. met de motor
modificatie’s Dus instappen en rijden. Dan heb je het toch minimaal over 20K.
D’r staan er wel een aantal op autoscout24 en mobile.de. Citrosars bied ze aan voor 30K en v/d laan voor 40K. Heb je 2 rechterhanden (en als ik het zo lees heb je die) dan is 15K een goed begin.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Goed en netjes is voor mij geen roest, een heel interieur en de juiste (motor) upgrades. Patina mag ie hebben, dat vind ik vaak wel zo mooi. En voor mij is patina geen eufemisme voor uitgewoond en afgeleefd…
Je zegt at vanderlaan 40 vraagt. Er staat er een bij hem voor 20 met andere kleppen en spanner. Moet ik dan aannemen dat de auto verder slecht is?
Die van 20K is van een klant (bemiddeling). Voor 40K maakt hij eentje naar wens…. (gespot op autoscout24). 20K klinkt goed .....Een Sm gemaakt naar wens (Tja, wel 40K) is mooier
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een relaas van een paar jaar sm: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/P0/
Naar mijn idee is 10 tot 20k per jaar met een sm goed mogelijk, maar duur qua onderhoud. Begin met een écht goede sm. Dat kost je, naar mijn bescheiden idee, zeker 25 tot 30.000 euro. Overleg ook eens met Cyril Sars, hij kan je goed voorrekenen wat het je kan gaan kosten.
Veel succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Cyril en Nard hebben pas geleden respectievelijk betere kleppen en betere zetels gevonden dan tot voor enige tijd geleden gemeengoed waren. Ook de ontsteking maakt uit. Als je voor kopen gaat, is denk ik de Van Rootselaar ontsteking de enige ontsteking die in aanmerking komt. Het is volgens mij namelijk nog de enige nieuw beschikbare ontsteking. Volgens velen niet goedkoop, maar wat ik ervan weet wel degelijk en heel goed. Ik ken maar één verhaal van een exemplaar dat kapot ging. De eigenaar heeft zichzelf tekort gedaan door geen beroep op de garantie te doen. Bovendien zorgt een Van Rootselaar voor een regelmatig lopende motor. Het nadeel van de vaak niet kloppende toerenteller met de Van Rootselaar als je geen maatregelen neemt, is op te lossen.
Als je veel, langdurig bedrijfszeker wil rijden, is het denk ik van belang de hiervoor genoemde onderdelen toe te passen met uiteraard een modificatie aan de kettingspanner als je een airco hebt. Uiteraard ook de York aircopomp een schop geven. Van belang is ook dat er wel wat spookverhalen zijn van auto’s die met factuur en wel geheel zouden zijn ‘gedaan’ en die toch niet geheel onder handen zijn genomen. Ik geef weer wat ik heb opgevangen van clubleden en de genoemde garagisten.
Dit zo zeggende betekent dit eigenlijk dat je een nette auto moet zoeken en de motor opnieuw moet laten doen. Dus koop je wat mij betreft het beste een auto die nog geen modificaties heeft ondergaan. Eigenaren die al wat hebben laten doen, willen dat doorgaans in klinkende munt terugzien. Ze hebben doorgaans een sterke beleving dat ze over een heel goede SM beschikken, terwijl dat vaak niet zo is. Als ik het over zou moeten doen, zou ik een echt harde SM zoeken met een mooi origineel leren interieur. De techniek zou ik dan opnieuw laten doen.
Er komen op dit moment relatief veel SM’s beschikbaar in Frankrijk van eerste eigenaren of hun kinderen. Wacht op een auto met een kleur die je schikt voor de juiste prijs en sla dan toe.
Succes met de zoektocht!
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is ook nog een duits leverbaar ontstekingssysteem. Forumlid Maart rijdt daarmee dacht ik..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Klopt, ik heb een ontsteking van de fa. Laubtec
Daarbij wordt uitgegaan van de originele ontsteking, alleen de contactpunten worden vervangen door twee opnemers. In de opnemers is ook meteen alle electronica gebouwd.
Je kunt dus gewoon originele verdelerkap, rotor, bobines, vervroeger enz. blijven gebruiken.
Voordeel: eea verloopt niet meer.
Nadeel: originele verdelerkap en rotor zijn vrij duur (die slijten dus nog steeds).
Op het Duitse forum stond een mooie beschrijving maar daar is iets veranderd, kan het artikel niet meer vinden.
succes met je keuze!
Op de orginele site kregen ze teveel last van spam ....ze hebben nu de hele site (voorlopig)
hier geplaatst: http://www.cd-dok.de/index.php
Op de duitse site start de ontsteking van Laubtec bij “reactie” 101
Daar hebben zich vier sm rijders gemeld die er mee rond rijden tot volle tevredenheid…....
Maar ja, je zit nu steeds met die oude dure/zeldzame kap en rotor (zoals je al vermelde).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Niet oud , niet zeldzaam , wel duur :
nieuwe productie bij de Franse club : 220 Euro voor de twee .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Zo zou ik het nu doen:
http://www.leboncoin.fr/voitures/536654421.htm?ca=7_s
Origineel leren interieur in goede staat, Continental Edison, geen roest, de opties en dat voor E 16.000,-. Rondje naar de specialist en dan lekker rijden.
Ook maar effe in ‘te koop’ gezet.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl