Bertje Hdi schreef:http://www.digicar.nl daar kun je alle vinden over chiptuning zoals het bij de mijne is gebeurt
Ik heb toch even gekeken bij deze aanbieder, maar iemand die stelt een 205 Rallye te kunnen chippen neem ik niet helemaal serieus (kan ook een tikfout zijn).
Wat mij opvalt is dat weinig chippers gewag maken van een rollenbanksessie vooraf en nadien. Op die manier kun je de toename in PK’s aan de wielen vaststellen en zien of het chippen daadwerkelijk brengt wat belooft wordt.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ik heb een opel zafira 2.0 DTI gehad die ik laten chiptunen heb,en het resultaat mocht er wezen + 25 pk en + 53 NM aan koppel,maar kan uit ervaring zeggen dat dit geen goed deed aan de remmen en het koppelings systeem! trouwens de phase II-C5 heeft pk’s en koppel genoeg. ik bedoel de 2.0 HDI!
koppeling kan ik me voorstellen, maar remmen?
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
c5willem schreef:koppeling kan ik me voorstellen, maar remmen?
te hard rijden en te weinig remvertraging.
mvgr wupke
top ligt al boven de 200 dus zou dat alleen opgaan als je gaat remmen
boven zijn orginele topsnelheid
dus voor de remmen maakt het niet uit :photo
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
c5willem schreef:koppeling kan ik me voorstellen, maar remmen?
wat ik bedoel met de remmen , is de slijtage! bvb voor de tuning van die opel, had ik x tijd nodig om aan een bepaalde snelheid te geraken en dus omgekeerd de nodige tijd om af te remmen en weer tot stilstand te komen! nu wel bij een goed warm gereden motor! NA de tuning was die snelheid x veel vlugger bereikt, maar de remtijd bleef het zelfde,dus was het nodig om harder op de rem te gaan staan om hem evenzeer weer tot stilstand te brengen! gevolg vervanging van de voorste remblokjes aan 28.000 km!
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005
- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
De 2.0 HDI 110pk en 2.2 HDI 136pk automaat mogen respectievelijk 1500 en 1100 kg trekken.
Ik neem aan dus dat de automaten dan verschillend zijn.
Weet iemand of chippen schadelijk kan zijn voor de automatische bak ivm meer vermogen ??
Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.
Frank65 schreef:De 2.0 HDI 110pk en 2.2 HDI 136pk automaat mogen respectievelijk 1500 en 1100 kg trekken.
Ik neem aan dus dat de automaten dan verschillend zijn.
Weet iemand of chippen schadelijk kan zijn voor de automatische bak ivm meer vermogen ??
op je vraag chippen en automaat .
1 antwoord JA !!!!!.
je koppelomvormer en de overbrengingen zijn berekend binnen het geleverde vermogen van de motor.
ga je dus een hoger vermogen erop zetten middels chiptunig kan de bak het NIET af.
iets anders is het als je binnen je vermogen het koppel laat verleggen aangepast aan je rijstijl.
een lichte stijging in vermogen is ook niet direct slecht, maar meer dan 10 tot 15 PK en evenredig een hoger koppel wel.
een duidelijk voorbeeld…..
automaten revisiebedrijven .
de monteurs aldaar krijgen in het hoogseizoen (bouwvak) GEEN vrij of vakantie…
reden!
de caravan slepers jagen an masse de automaat de hoek om.
en zonder sleephok de overbeladen dakdragers..
mvgr wupke:die weet dat een automaat sterk is, maar het vergt wel een aangepaste rijstijl. hij is dus niet hufterproof.
Ik heb bij mijn c5 20 hdi uit 2003 , handbak, ongeveer een halfjaartje geleden een special voor deze hdi motor gemaakte powerbox gekocht (nieuw 299). Regelt de inspuiting per cylinder. Het verschil was erg groot, het geeft juist de c5 die schwung die de 110 pk standaard niet heeft. Wel is het zo dat ik bij 125000km mijn koppeling moest vervangen ( terwijl ik normaal gesproken heeeeeel veeel km met mijn koppeling rijd) . Volgens Oldenhage zou er een verband zijn met het toegenomen vermogen van de auto en de slijtage van de koppeling. Dit lijkt mij erg sterk gezien mijn rijstijl en het feit dat ik er toen pas zo n 25000km mee had gereden. Maar we zullen zien wannner de koppeling nu versleten is
Verbruik is hetzelfde gebleven, met caravan op cruise control op 100 km 1:9,5/10. Solo rustig rijdend , veel cruis control 1:16. Korte stukken en veel optrekken 1:13,5/14.
Succes met je keuze
tom sinnesael schreef:Ik heb in de 5 jaar dat ik bezig ben met chiptuning nog nooit een klant gehad die zijn koppelomvormer heeft opgerookt ! ook dat de koppeling zo snel zou sneuvelen is voor mij iets nieuws. wat wel een feit is dat eenmaal die versleten raakt die inderdaad sneller achteruit gaat .
Waar ik mijn klanten wel op druk is dat je in eerste versnelling niet alle vermogen moet gebruiken omdat de torsie op alle onderdelen natuurlijk wel toeneemt en zeker als je vol gas in eerste vertrekt !
Maar als je maar begint te duwen vanaf je in 2 de versnelling zit heb je normaal geen enkel probleem. Ook moet de opwarmtijd van je motor nog altijd gerespecteerd worden ! hoe verleidelijk het ook is om dit te vergeten.
tom
je geeft het zelf al aan dat een automaat niet hufterproof is.
mvgr wupke