











































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou dat is simpel. Dat moet je onder de hete kraan binnen kunnen testen!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het doorverbinden van de contacten is drie keer gedaan en al deze keren gingen beide ventilatoren op de betreffende snelheden draaien, dus langzaam bij het luchtcontact doorverbinden en snel bij het watercontact doorverbinden. Ik denk dus niet dat het een gelukstreffer is geweest. Voorts zien de contacten van de drie relais en de stekkerverbindingen er voorbeeldig uit. Er is geen enkele vorm van corrosie zichtbaar. Ook de bedrading richting de sensoren en de betreffende stekker zien er goed uit. Ik heb overigens, zoals Erk heeft voorgesteld, net even gebeld met Rob van Citroville. Hij zegt dat mijn cx alleen al door de rijwind ook ‘s zomers genoeg koeling krijgt en dat het feitelijk overbodig is dat er tijdens het rijden wordt gekoeld. Vanwege echter de onbetrouwbaarheid van het bij een bepaalde temperatuur moeten aanspringen van de huidige gemonteerde sensoren, heeft hij mij om mij gerust te stellen geadviseerd om in het voorjaar het door jullie bedoelde en meer betrouwbare 3-punts watercontact te monteren, zodat het luchtcontact komt te vervallen. Ik denk dat ik dat dan maar voor de zekerheid ga doen. Ik wil tenslotte nog lang blijven genieten van mijn trouwe dieseltje.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Maar de vraag blijft,is het nu zo bedoeld door citroen,of ........
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als het luchtcontact bij 55 C moet schakelen, is er nog de vraag hoe deze warm moet worden, door convectie, dus langsstromende warme lucht, door straling of door geleiding via het beugeltje?
Zal wel een combinatie van de drie zijn.
Hoe snel het contact schakelt, is dus wel afhankelijk van de montageplek en de afstand tot de radiateur.
Misschien even het beugeltje verbuigen zodat het contact dichter bij de radiateur komt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Barkie, je kunt nog 1 test doen. Luchtsensor verbinden=correct. Watersensor verbinden=correct. In beide gevallen beide fans op de juiste snelheid. Kijk eens wat er gebeurt als je ze allebei tegelijk doorverbindt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ik ga binnenkort even contact opnemen met een automonteur die wel baker klusjes aan mijn auto heeft uitgevoerd en die specialist is op het gebied van oplossingen van storingen in een circuit. Dan zullen we gelijk even het testje mee van het doorverbinden van beide sensoren doen.
ik heb net de voorgestelde test van Jan gedaan en heb zowel het luchtcontact als het watercontact tegelijkertijd doorverbonden. Het resultaat is dat beide ventilatoren op volle snelheid draaien. Nadien heb ik ze afzonderlijk doorverbonden. Bij doorverbinding van het luchtcontact gaan, beide ventilatoren op de langzame stand draaien. Toen ik echter alleen het watercontact doorverbond ging alleen de rechter ventilator op volle snelheid draaien. Dus dezelfde situatie als bij het aanslaan bij stationair loop. Volgens mij gingen echter bij een eerdere doorverbinding van het watercontact beide ventilatoren op volle snelheid draaien. Ik begrijp er dus niets meer van. Ik heb de test tot driemaal toe herhaald, maar het resultaat bleef hetzelfde. Ik heb trouwens ook nog even met de monteur contact gehad. Deze vertelde mij dat vroeger bij aflevering aan de klant van deze diesel dubbele ventilatoren werden geleverd indien voor een optionele airco of trekhaak werd gekozen. Ik weet dat mijn auto destijds nieuw is afgeleverd met een trekhaak (staat op de aankoopnota), dus mogelijk is dat de reden dat er dubbele ventilatoren zijn gemonteerd?












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat klopt. Stationair wordt je lucht contact dus niet heet genoeg of te laat heet. Dat schreef ik al…
Dat van die twee fans klopt ook. Mijn platte diesel heeft ook twee ventilatoren en een trekhaak.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar het luchtcontact slaat toch pas aan bij warme rijwind? Bij het nogmaals uitgevoerde testje met de fohn vanmorgen sloeg het luchtcontact keurig aan.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. Als je dus in heet weer rijdt zouden de fans eerst op langzame stand aan moeten gaan. stationair is er waarschijnlijk te weinig rijwind om het luchtcontact aan te doen…
Bovenstaande test bewijst dat alles normaal werkt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank je wel. Mooi te horen dat alles werkt zoals het is bedoeld. De conclusie is dus dat alleen het luchtcontact gebruik maakt van beide ventilatoren (in de lage stand). Ik ga het systeem dan ook niet meer aanpassen door een nieuw type watercontact in de radiateur te plaatsen, zodat het luchtcontact komt te vervallen.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als met de fohn de luchtsensor gewoon schakelt bij een normale temperatuur hoef je die niet te vervangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik neem aan dat het luchtcontact goed werkt. Ik heb bij wijze van experiment de fohn eerst in de langzame stand 1 gezet. Er gebeurde toen niks. Bij standje 2 echter slaat het contact na plusminus tien tellen al aan.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het gaat er alleen om dat hij schakelt voor dat de watertemp sensor aanschakelt. Vandaar mn vraag bij wlke temp de lucht sensor aangaat.. Als dat bij 90 graden is gaat t niet werken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zoals ik al zei: bij 55 graden volgens de RTA.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.