Goedemiddag!
Gisteren heeft de 3de versnelling van de 2cv van m’n pa het begeven.
Dit is er gebeurd:
We waren met een groep van 4 2cv’s op weg. eerste +- 25 km niets aan de hand.
Goed schakelen. geen kraakjes of haperingen.. gewoon goed!
Op een gegeven moment draaien we de snelweg op en kom ik tot de conclusie dat ik hem niet meer in z’n 3de versnelling kan krijgen.
Er is niks geks gebeurt. geen vreemd gevoel, gekraak, helemaal niets.
De rest van de versnellingen werken allemaal prima!
Ook de 2 die (als ik het goed heb) op de zelfde as zit.
Iemand enig idee?
Alvast super bedankt!
Iemand..?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Deksel op de bak maar even lichten..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
denk ook de bak stuk.
Je krijgt de ppok wel in de juiste stand?
Kijk ook even of de pook goed zit.
Het buisje op de bak wil wel eens verdraaien en dan schakelt ie ook raar.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
schakelpook op de bak zit los of de ring die de schakelmof van de 2e en 3e versnelling op zn plek houdt is losgelopen. In het eerste geval ben je zo klaar, gewoon weer vastzette in de juiste stand.In het laatste geval vindt je op het forum een post van mij hoe dat te repareren in ca 2 uur.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Goedemiddag!
Afgelopen zondag heb ik de deksel van de bak afgehaald.
Alles ziet er goed uit..
Hij gaat dus nog wel in z’n 2 en in z’n vrij maar niet meer in z’n 3.. hij blokkeerd gewoon. ook geen geknars of iets dergelijks.
Schakelmechanisme zat goed vast op de bak.
Hier een fotootje
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De schakelassen worden in positie gehouden door een kogeltje onder veerdruk (volgens mij links op de foto). Zit daar bij de betreffende as niets klem?
graddus schreef:De schakelassen worden in positie gehouden door een kogeltje onder veerdruk (volgens mij links op de foto). Zit daar bij de betreffende as niets klem?
Klopt! het middelste ronde gaatje aan de linker kant van de bak (motorkant) zit een kogeltje waar de veer op drukte..
Ik zou eens kunnen kijken of ik het kogeltje er uit kan krijgen. wellicht dat er daar iets beschadigt of vast zit.
Ik kan de middelste as wel zo in z’n 2 en in z’n vrij bewegen. dus ik denk dat er op tandwielniveau iets niet goed zit.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kan je de andere assen ook niet bewegen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Eerlijk gezegd niet geprobeerd aangezien er nog in z’n 1/2/4 en achteruit mee te rijden was.
Heb alleen gefocust op z’n 3de versnelling.
Schakel vork even van de as lossen. Dan kijken of je met de vork schuivend over de as wel in zijn 3 kan krijgen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
wel ff markeren met bijv een ijzerzaag waar de schakelvork zat, voordat je hem lost!! Anders heb je speciaal gereedschap en kennis nodig om de bak goed af te stellen.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Maar heb je nou gecontroleerd of het pookje bovenop het deksel goed vast zit? Het plotseling niet kunnen inschakelen van een versnelling heeft vaak daarmee te maken.