![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_23027.jpg)
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 10-12-2011
- C3 1.2 PureTech 82 Collection
Ik ben misschien voornemens een C4 Vti 1.6 met LPG G3 af fabriek aan te schaffen.
Ook moet er een trekhaak onder komen om een 1.5 paards paardetrailer te kunnen trekken.
Heeft iemand op het forum ervaring met deze uitvoering van de C4.
Het gaat mij vooral om het onderhoud, verbruik en de trekkracht van dit type C4.
De trekkracht van de 1.6 benzine is iets van 160 Nm. Niet echt een sleurder van trailers alhoewel het wel kan natuurlijk. Wij wilden ook weer LPG gaan rijden, maar hebben om de trekkracht toch gekozen voor een diesel van 14 maanden oud, met trekhaak en 230 Nm. Niet de E-HDI versie omdat we geen automaat wilden. Kostentechnisch ben je met een diesel wat betreft verbruik en belasting, niet veel duurder uit dan met LPG. De keuze voor deze jonge diesel scheelde ons enorm veel geld. Scheelt in afschrijving veel meer dan we met LPG zouden kunnen besparen. Daarnaast hebben we bij onze vorige auto (Skoda Roomster) ervaren dat je vaak moet tanken omdat het verbruik van LPG hoger ligt dan benzine. Wij kwamen max. 400 km op 1 tank. Onderweg op vakantie is het in het buitenland soms lastig LPG te vinden. In Duitsland moet je bijna altijd van de snelweg af om te tanken. In Oostenrijk onderweg naar Hongarije zijn er zelfs geen LPG stations en moet je op benzine. In NL is LPG natuurlijk wel volop verkrijgbaar, al mag je nergens ‘s avonds en ‘s nachts tanken bij onbemande stations. Ook langs de snelweg niet. Wij hadden met de Skoda geen specifiek extra onderhoud op LPG. Alleen om de 30000 km een filtertje vervangen, wat de Skoda dealer niet wist te vinden.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_23027.jpg)
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 10-12-2011
- C3 1.2 PureTech 82 Collection
Ik blijf met deze combinatie gewoon op de vlakke weg maar het is wel handig dat je voldoende vermogen hebt vooral bij tegenwind.
Ik heb begrepen dat bij het trekken van een aanhanger de auto overschakelt op benzine.
Ik was niet van plan om er mee naar het buitenland te gaan maar je weet maar nooit.
Goed om te weten dat je tijdens de openingsuren van een tankstation moet tanken en in het buitenland van de snelweg af moet, ook zoiets waar je later achter komt.
Ik vind het verschil in prijs van LPG en Diesel nogal groot, nadeel is dat LPG verbruik groter is.
Met LPG leverde je in het verleden wel altijd wat vermogen in. Ik weet eigenlijk niet hoe dat met de huidige motoren van citroen zit.
LPG lijkt alleen maar veel goedkoper dan diesel als je uitsluitend naar de literprijs kijkt. Een diesel is bijna de helft zuiniger dan op LPG, dus de bijna dubbele prijs van diesel komt ongeveer op dezelfde kosten per km. Voor een C4 betaal je voor diesel 2 tientjes per maand meer aan belasting. Daarnaast verbruikt een LPG auto ook benzine als deze koud is. En net met de duurste km’s. Wij waren ongeveer een 10 euro per maand kwijt aan benzine naast de LPG. Hangt helemaal van je km’s per jaar af en of je veel koude, korte ritjes maakt. Daarnaast moet je bij een nieuwe auto rekening houden met de aanschaf van de LPG installatie, ook niet misselijk, al snel 2400 euro. En het geeft geen meerwaarde bij inruil. Diesel ook niet. Daarom rijden wij een zeer jonge gebruikte diesel. Alle dure afschrijvingen zijn al lekker gedaan door de vorige eigenaar.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Hier wil ik toch kort op inhaken;
Wat je zegt klopt niet helemaal jellejawa; een LPG G3 installatie kost minder dan €1600,- nieuw. (mss bij jouw stealer €2400,-??)
Zie hier:
http://www.lpg.nl/prijs_cilinder_pakket.php
En het voordeel van een extra (LPG) tank is dat als je midden in de nacht niet kunt tanken je altijd nog op benzine kunt rijden.
Jouw redenatie is wel heel goed doordacht verder en ik zit/zat zef met hetzelfde dilemma. Nu rij ik zeer tevreden LPG G3 in mijn C4 grand picasso (verbuik 1:10 gemiddeld!)
Witte Reus. Het hangt er een beetje vanaf welk merk, waar en hoe je het ingebouwd wilt. Bij onze nieuwe Skoda hadden wij 5 jaar geleden weinig keus omdat voor de fabrieksgarantie de importeur voor je beslist wat er in komt. En helaas was dat niet de goedkoopste oplossing. had zelf ook installaties gezien van zo’n 1600 Eu. We hadden er ook voor kunnen kiezen om de garantie te laten vervallen door een goedkope installatie te nemen. We hebben nooit enig probleem gehad met de LPG. Buurman had ook goedkope inbouw, maar regelmatig problemen. Best lijkt me om een gerenommeerd merk te kiezen wat betrouwbaar is. Ik weet overigens niet wat Citroen neemt voor een af fabriek LPG installatie. Zal ongetwijfeld goedkoper zijn, maar kan ook tegenvallen. Overigens vind ik het vreemd dat een benzine c4 van 1180 naar 1255 kg gaat door de LPG installatie. Bij ons werd destijds de auto slecht 35 kg zwaarder. Komt in een hoger belastingtarief, ook niet onbelangrijk.
Als je op LPG rijdt, wil je niet graag benzine rijden, fors duurder. Deden wij ook alleen in noodgevallen en zaten altid met enige stress in de auto tijdens vakantie naar het buitenland. Ook was ik het reservewiel in de kofferbak een beetje zat.
Omdat we toch meer trekkracht wilden is bij de koop van een C4 de keus gevallen op een diesel, scheelt in ons geval theoretisch ongeveer 200 euro wat we duurder uit zijn per jaar. Daar kan ik mee leven. En toch kijk ik nog steeds naar de LPG prijs aan de pomp. Ok, verzekering is ook weer wat duurder. Maar we rijden daarvoor dan weer wel een heerlijke auto en de diesel is erg stil, hoor je amper.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.
Ik heb een C4 van bouwjaar 2008, het is een 1600 met 16 kleppen. Het ding gebruikt 1-8,5. Voorheen had ik een renault megane break ook een 16 klepper en 1600 motor, het gebruik was 1-10. Zijn er meer gebruikers die ervaren dat een C4 met een eurogas installatie er vrolijk op los zuipt, of kan er hier iets aan gerepareerd worden?