Ik sta voor een raadsel en hoop dat iemand me in de juiste richting kan sturen.
Het is namelijk zo dat wanneer mijn gs warm gereden is en ik de choke geheel ingedrukt heb, de motor bij bijv. een stoplicht erg onregelmatig loopt, wel op alle 4 de cilinders maar gewoon erg rommelig.Net alsof ie geknepen word. Soms slaat de motor ook wel een af. Nu komt het rare, als de motor na het afslaan of zelf uitzetten direct weer gestart word loopt ie weer netjes stationair, en blijft dit ook bij de volgende stoplichten gewoon netjes lopen. Dit sluit eigenlijk al zoveel oorzaken uit dat ik niet weet wat het dan wel zou kunnen zijn.
Oja ,de auto rijd verder prima, trekt lekker op en stottert absoluut niet tijdens het rijden.
Ik heb de stationair sproeier al door geblazen en de electrische sproeier al gewisseld voor een ander waarvan ik weer dat ie uit een goed lopende gs komt. De carb. trekt overigens wel een beetje valse lucht bij de gasklep bediening, niet hoorbaar maar met remmenreiniger is het wel merkbaar. Zo dit het euvel zijn? Maar als dat zo is, waarom is het dan na opnieuw starten over????
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Is het je GS of GSA?
Bij de GS is de kans op vapour lock wat groter. Zou dat het kunnen zijn?
Het is bij de gs, t gekke is alleen dat ie gewoon weer makkelijk direct te starten is. Met vapour lock zou dat een stuk lastiger zijn.
Ik heb wel t vermoeden dat het iets met de carburateur te maken heeft
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
lol, of eigenlijk niet natuurlijk! Ik heb ook last van een rommelige stationair loop, daardoor al veel wezen knutselen aan de gasfabriek.
Heb je de vlotterhoogte al eens gecheckt?
Wat je zelf al aangeeft vapour lock zal het niet zijn, dan zou hij ook niet makkelijk opnieuw starten
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik denk toch als eerste aan de elektronische afsluiter. Dat die na een tijdje stilstaan niet helemaal goed open gaat en bij een volgende in-en-uitschakeling wel. Iets anders elektronisch kan ook nog. Ergens een slechte massa b.v.
Ik heb ook eens gehad dat de tweede trap een fractie open bleef staan bij stationair. Dat resulteerde ook in een rommelige loop. Maar dat zou niet zomaar overgaan bij een volgende start, of het zou door het schudden van het blok moeten komen. In dat kader zou je ook nog eens kunnen controleren of de vlotter misschien wat stroef beweegt.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Vlotterhoogte heb ik nog niet gecontroleerd nee, dat zal ik nog doen.
Wat Wouter zegt over die electrische afsluitklep was ook mijn gedachte, maar die heb ik vervangen en dat gaf geen verbetering. Dat van die 2e trap zou evt ook nog een mogelijkheid kunnen zijn. Blijft iets vreemds dat na het opnieuw starten de klachten als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Ik zal moeten onderzoeken of ik de klachten kan genereren door bijv de 2 trap aan te spreken, daarna stationair draaien, afzetten en kijken hoelang de klachten wegblijven en na welke omstandigheden ze weer terug komen…...
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
karelk schreef:lol, of eigenlijk niet natuurlijk! Ik heb ook last van een rommelige stationair loop, daardoor al veel wezen knutselen aan de gasfabriek.
Heb je de vlotterhoogte al eens gecheckt?
Wat je zelf al aangeeft vapour lock zal het niet zijn, dan zou hij ook niet makkelijk opnieuw starten
Ben ook al aan t knutselen met die vergasser geweest, heb naar aanleiding van jouw topig ook de afstandsplaat onder de carburateurvoet ingesmeerd met vloepa. Hij trok daar namelijk ook iets wat valse lucht. Dat is nu weg maar zodoende kwam ik er wel achter dat ie dus nog wel wat lucht trekt op de gasklepas van de 1e trap. Maar of dat de oorzaak van het rommelige lopen is????
Rijmt voor mij niet dat het na opnieuw starten dan direct weer netjes loopt…..
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
De gasklep heeft natuurlijk wel drukverschil tussen boven en onder als de motor loopt.
Misschien geeft het wegvallen van het drukverschil net even dat kleine zetje om de gasklep weer op de goede stand te krijgen.
Misschien helpt het als je alle asjes en scharniertjes even smeert?
Dat kan ik in elk geval even doen ja, kleine moeite. baat het niet, schaad het niet
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Tja, ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om de gasklep as spelingsvrij te krijgen.
Aan welke kant lekt het? beide kanten of alleen aan de ‘blinde’ kant?
Daar zit namelijk nog een kunststof ring tussen, welke je mogelijk zou kunnen vervangen of verdikken met een ander ringetje.
Smeren is sowieso prima (dát zouden mensen vaker moeten doen!), al denk ik niet dat het iets zal verbeteren.
Heb je de carbu verder ook al schoongemaakt, dus geen loszittende vlokken welke zich verplaatsen door de vlotterkamer of sproeiers?
Over welk type carbu hebben we het eigenlijk?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Wat je ook nog kan doen Art, is even kijken met een stroboscooplamp.
Als de motor onregelmatig loopt en de flits is regelmatig dan is het waarschijnlijk de carburateur, als de flits wiebert is het waarschijnlijk de verdeler.
Het zuigt alleen aan de kant waar de bediening van de vergasser zit, blinde kant zuigt niet.
Benzine lekken doet ie niet, dat deed de vorige carburateur wel aan bijde kanten van de gasklepbedieningen (gek als je er over nadenkt. Waarom trekt de ene carburateur er lucht in, en perst een ander carburateur er benzine uit?? Het is trouwens een weber carburateur. Zit er nog niet zo lang op en was helemaal nagelopen en schoongemaakt een paar geleden.
Ontsteking heb ik niet met een lamp gecontroleerd daar ik die niet heb. Is wel een electronische ontsteking overigens. Het asje voelt echter spelingsvrij. Ook heb ik al de stand van de ontsteking gemerkt en verdraait om te zien of dat iets uitmaakt. De motor gaat dan alleen harder of zachter lopen, maar blijft even rommelig lopen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Morgen heb ik wel ff de tijd om het ea te gaan proberen…....(alweer)
Anders word het in t voorjaar denk ik. Het seizoen komt ten einde en de stalling lonkt!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Ik heb nog wel zo’n stroboscooplamp…
Meenemen?
Ja graag!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Gister weer eens even naar de vergassert gekeken, het bleek dus dat de gasklep van de 2e trap en tikje open bleef staan. Ik heb de mechaniekjes aan de buitennkant gesmeerd en de klep een paar keer heen en weer gehaald. Nu sluit ie in elk geval weer goed. Vandaag ook geen problemen gehad met stationair lopen of afslaan. Ook viel me op dat er veel minder rook ontwikkeling was na het starten Het heeft er dus alle schijn van dat het probleem opgelost is.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)