Hoi,
Ik had in de opslag nog een elektrisch schuifdak (aluminium).
Deze heb ik afgelopen weekeind gestript om de staat eens goed te bekijken. Het schuifdak blijkt nog in goede conditie echter heb geen idee om welk merk schuifdak het gaat.
Ik wil het schuifdak uit het dak halen maar heeft iemand een idee hoe dit werkt.
Ik heb wat foto toegevoegd van de binnenzijde.
Ik hoop dat iemand meer informatie kan geven en of iemand weet hoe ik het schuivende gedeelte kan verwijderen.
Joris
Het merk weet ik niet maar de schuifplaat kun je verwijderen door de 2 geleide rails van de binnenbak los te schroeven. je zult dus eerst fff spanning op het motortje moeten zetten om het dak te openen dan wordt je wel het 1 en ander duidelijk. De draairichting van het motortje wordt geregeld door het omdraaien van de polariteit. Dit gebeurt d.m.v. 2 relais. (hetzelfde als bij de elektrische ramen modificatie van de citroen Sm portieren).
Tip: controleer de achterkant van de bak heel goed op gaatjes/roest !!!. meestal raken de 4 afvoer slangen (met name de 2 aan de achterkant) verstopt zodat het water hierin blijft/bleef staan met als gevolg pitroest: hele kleine gaatjes waardoor je hemelstof binnen de kortste keren donker uitslaat.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb de motor al aan het draaien maar hij schuifdak wil op een of andere manier niet verder. Bij het schuifdak zit ook een handbediening. Hiermee kon ik het dak openen. Het laatste stukje gaat erg zwaar dus op 10 cm na gaat hij helemaal openen. Ik kan de rails niet zien. Ik dacht dat er een maniertje was om het schuivend gedeelte er makkelijk er uit te halen.
Hé, Die 2 alluminimum geleiderails zou je nou toch echt moeten zien !! zitten met sterschroefjes aan de bak vast. Die losschroeven en je kun de plaat er in z’n geheel uithalen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Je hebt helemaal gelijk maar ik kan die laatste schroefjes niet los krijgen dus dacht ik misschien kan het schuifdak er op een andere manier los krijgen….kantelen of zoiets maar dat lukt niet dus misschien dat iemand/jij een oplossing hebt.
Mocht je meer foto’s nodig hebben dan hoor ik dat graag maar die kan ik pas woensdagavond maken.
joris van straaten schreef:Het schuifdak blijkt nog in goede conditie echter heb geen idee om welk merk schuifdak het gaat.
Joris
Vaak werden DS-en toch geleverd met een Coenen Patent schuifdak?
Mooi dat je mee denkt maar ik stel een vraag en jij komt met een tegenvraag dat lost niets op. :
Dan zou het wel eens aan de spindel kunnen liggen. Wanneer je de motor los maakt van de bak kun je wellicht het laatste stukje schuiven door aan de motor te trekken of,nu de motor loszit, kan je het laatste stukje schuifplaat naar achteren duwen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Nou ja, ik denk dat je een grote kans hebt dat het een Coenen dak is.
Eeeuh, ik zit even te zoeken, Coenen is wel erg oud…
http://www.conam.info/carrosseriebouwers-beschrijvingen/coenen-den-haag
Misschien kan je dat merk vast schrappen.
Wat ik vooral belangrijk vind is hoe ik het schuifdak eruit krijg. Of het een Coenen of een Hollandia is maakt me nog niet zoveel uit maar bedankt voor je bijdrage.
Schema’s of documentatie is welkom.
Kan het ook nog zijn dat de zwaartekracht in de weg zit?
Daar bedoel ik mee dat het voor ons lijkt alsof je het dak ondersteboven hebt liggen.
Of heb je het ook al in de goede stand geprobeerd?




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
joris van straaten schreef:Mooi dat je mee denkt maar ik stel een vraag en jij komt met een tegenvraag dat lost niets op.
:
Hm, ik zie je toch in je openingspost schrijven dat je geen idee hebt om welk merk schuifdak het gaat en dat je geen idee hebt hoe dit te verwijderen, het voorstellen van één van de veel toegepaste daken zou dus kunnen betekenen dat je zo na enig speurwerk erachter komt waarom je dak niet los wil, of hoe je het wél moet doen, dus of een dergelijke bijdrage niets oplost?......














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
joris van straaten schreef:Mooi dat je mee denkt maar ik stel een vraag en jij komt met een tegenvraag dat lost niets op.
:
Sorry hoor, maar vergeet niet dat het hier een forum is ...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Joris,
Is het inmiddels gelukt met je schuifdak?




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
ja, ik ben ook benieuwd!!
Hoi Joris
Het topic is al van wat jaren geleden maar voor mij nu actueel. Ik heb een elektrisch schuifdak en wil dat gaan inbouwen. Heb je daar ervaring mee?
Ik heb een alu dak nog zonder gat voor het dak er in.
Martin