Sinds afgelopen vrijdag ben ik de trotse eigenaar van een mooie blauwe XM 2.0-16V uit 1996! Wat rijdt dat toch fantastisch en wat ziet ze er mooi uit! Ook het motorblok ziet er goed uit.
Enige minpuntjes zijn het dak (schuren en opnieuw lakken) en de dorpel aan de bestuurderskant (roest). Dat zijn de projecten voor de komende weken. Maar dat heeft me er niet van weerhouden om dit exemplaar te kopen.
XM 2.0i-16V SX Prestige (1996)
C5 Break 1.8-16V Différence (2003)
Feli hoor. 16v is een fijne en betrouwbare uitvoering.
Is het dak echt zo slecht ? Is het geen optie om er door een poets specialist nog eens goed naar te laten kijken? Liggende delen spuiten is namelijk echt geen feest en moet je echt kunnen.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Mooi dat je weer een Xm hebt, Sanman.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Veel plezier met deze XM! Rijdt inderdaad erg goed! Beetje vreemde antenne geloof ik.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
gompy58 schreef:Feli hoor. 16v is een fijne en betrouwbare uitvoering.
Is het dak echt zo slecht ? Is het geen optie om er door een poets specialist nog eens goed naar te laten kijken? Liggende delen spuiten is namelijk echt geen feest en moet je echt kunnen.
Met een poetsbeurt ben ik er denk ik nog niet. Op sommige plekken zit er namelijk gewoon geen lak meer. Je ziet dan tussen al het blauw een paar witte vlekken
Ik zat zelf te denken om het licht te schuren en dan te lakken. Het kan volgens mij alleen maar beter worden en een spuitbeurt kan eventueel altijd nog een keer. Ik heb bij de koop weliswaar korting gekregen i.v.m. dat dak, maar het is natuurlijk altijd fijn als je nog wat centen in de zak kan houden.
Het belangrijkste nu voor de winter is echter de dorpel met roest!
Ander vraagje: weet iemand welke motorolie ik het beste kan gebruiken bij deze versie? Ik lees overal weer andere adviezen.
In ieder geval bedankt allemaal!
XM 2.0i-16V SX Prestige (1996)
C5 Break 1.8-16V Différence (2003)
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Als die dorpel niet doorgeroest is kan je er misschien om de winter door te komen roestomvormer op doen. Dat brengt gemakkelijk aan en de roest kleurt zwart en zet niet verder. Kost ook driemaal niets, voor een paar euro heb je al een flesje. Na de winter zie je dan wel weer.
Qua olie zit er bij mij Total Quartz 7000 in, 10W40, semi synthetisch. Vind je hier in elk Total tankstation hier en die olie gebruikt mijn dealer ook.
Roadrunner… never been caught.
Ik had nog even nagevraagd bij het bedrijf waar ik hem heb gekocht. En volgens hem zit er nu Total Quartz 9000 5W40 in. Dus dan gooi ik dat er nu ook maar in. Dat lijkt me dan wel het beste.
XM 2.0i-16V SX Prestige (1996)
C5 Break 1.8-16V Différence (2003)
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
kun je wat foto’s plaatsen van de dorpel roest? Niet om je bang te maken maar er zijn Xm’s vanwege te veel roest aan de dorpels op de sloop beland….
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Meestal toch de kriksteunen in mijn ervaring. De achterste ging bij mij ook mooi plat toen ik ‘s nachts een lekke band had, en die roestschade had ik nog niet eerder ontdekt. Maar wel weer op te lossen hoor.
Check wel de langsliggers van je voorste subframe, hier willen die auto’s nog al eens roesten.
De lak van dat dak is best raar, dat fenomeen kende ik nog niet.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Nee hoor Wel wat aan gaan doen!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Moet wel een goedkope xm zijn hoop ik voor je…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
XM’s zijn toch heel weinig waard dacht ik? De meeste althans.
Roest als van TS ben ik nog niet eerder tegengekomen, naar mijn idee komt de meeste roest door het ‘dubbelvouwen’ van de kriksteunen waardoor er uiteindelijk roest ontstaat.
Pas nog een ‘96 XM gesloopt en die had geen dorpel roest behalve de 4 krik steunpunten en de voorste subframe langsliggers.
Bij dit laatste is het naar mijn bescheiden mening een constructie fout, nl. dubbele plaatdelen etc.
In een 2.0 16v mik je het beste Total 7000, das 10W40. Dat is ook wat er officieel in hoort te gaan. Ik mik het al jaren in mijn 16v en die loopt als een heerlijk machientje.
Wat je dak betreft, je kunt er een spuitbus op doen nadat je het hebt geschuurd. Je moet jet dan echter wel compleet egaal hebben geschuurd. Dat is echt niet zo eenvoudig Daarnaast zit je met de lijsten van het dak waar je de boel niet goed kunt afwerken. Als poetsen idd te laat is is mijn advies om er een folie overheen te laten trekken. Alleen voor een dak kost dat weinig en het resultaat zal echt beter zijn dan wat DIY schuur en spuitwerk.