Gisteren met de cx naar Eindhoven geweest. Onderweg tussen Gouda en Utrecht flinke file. Toen deze net opgelost was, sprong het laadstroomlampje aan. Gestopt en dynamoriem gecheckt. Deze was nog heel.
Bij het wegrijden ging het lampje uit, maar na een paar minuten rijden weer aan.
Vervolgens niet meer uit.
Wel ‘s-middag goed kunnen starten en thuis gekomen.
Vanmiddag wil ik de accu gaan meten met multimeter. Motor uit 12V, Motor aan ca. 14.
Ik wil ook de dynamo meten. Waar moet ik de meter op aansluiten?
Andere tips? Contactslot voelt degelijk aan.
Dyna Z1: Tout alu.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Brandt het lampje alleen bij stationair loop? Of ook bij gasgeven of rijden?
Zwakjes of echt fel branden zoals die dat doet als bij contact aan motor uit?
De voltages lijken gewoon te kloppen.
Het kunnen bijvoorbeeld je koolborstels zijn.
Als het alleen bij stationair loop is kan het zijn dat de auto te laag stationair loopt.
Dat 14,4 meet, want dat moet het zijn is goed.
Maar je moet het meten als het lampje brand.
Kan best zijn dat je dynamo soms even niet doet.
En kijk even of het stekkertje op de dynamo nog goed zit en niet te gaar is.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Misschien misverstand: Ik was van plan om vanmiddag te gaan meten, heb het dus nog niet gedaan.
Het was meer de vraagstelling: Motor uit zou het dan 12V moeten zijn en als deze draait moet je volgens mij 14V meten.
Nee, lampje brandt even fel als je net het contact aanzet.En de sterkte is gelijk, of de motor nu stationair draait of op toeten draait.
Dyna Z1: Tout alu.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je meet op de accu.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Klopt. Was ik van plan. Maar kun je ook op de dynamo meten? En waar dan de stekkers van de multimeter op bevstigen?
Dyna Z1: Tout alu.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat kan maar hoeft niet want de dynamo uitgang zit rechtstreeks op de plus van de accu. Alleen als je geen 14 op de plus meet, ga je terug richting dynamo.
Meten op de dynamo is op de dikste uitgang en min op de aarde (of minpool accu).
Check ook of je accu polen goed vast zitten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Okee,bedankt. Ga vanmiddag alles checken.
Dyna Z1: Tout alu.
In de middagpauze gemeten. het begint een puzzel te worden, ik hoop dat er enkele goede cx-kenners zijn…
Eerst accu gemeten zonder draaiende motor: rond 11,6 / 11,8 V
Motor gestart (ging prima): Meting: Ook rond de 12V Lijkt dus te weinig.
Maar nu het gekke:
Toen ik de motor startte brandde dus het laadstroomlampje, maar nu brandde ook het handremlampje, wel vrij zwak.
Trek ik de handrem aan, brand dit lampje sterk/normaal en gaat het laadstroomlampje uit!
Toen een stuk gereden met verlichting aan.
Tijdens de rit dacht ik aan het contactslot. Voorzichtig ietsje de sleutel naar links en laadstr lampje + handr lampje gingen uit. Maar nu werkte de clignoteur niet meer.
Weer thuis bij het inschakelen van de achteruit ging ook het laadstroomlampje uit.
Voor zover ik heb kunnen nagaan werkt alle electra behalve: interieurverlichting, kofferbakverlichting en de centrale vergrendeling doet het ook niet meer.
Zekeringen gecheckt: Alles heel.
Ik moet er 1 ding bij zeggen: In mijn meetenthousiasme heb ik bij de 1e meting per ongeluk de rode stekker van de multimeter in het verkeerde rode gat gestoken. Vervolgens hield ik de rode op de pluspool en toen ik de zwarte op de minpool van de accu deed sprongen er vonken af.
Daarna rode stekker in juiste gat gedaan en toen ging de meting goed. Zou deze verkeerde handeling iets defect hebben gemaakt?
Dyna Z1: Tout alu.
rf schreef:Zou deze verkeerde handeling iets defect hebben gemaakt?
In elk geval de ampere stand van je multimeter ben ik bang
Maar verder lijkt het erop dat je een massa probleem hebt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. afhankelijk van hoe duur je meter was is ie nu waarsch stuk..
Als je gas geeft tot 1500rpm moet je 14 volt meten op de accu. Wel heb je ookeen contactslot probleem denk ik..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eigenlijk heb ik nog nooit een multimeter gezien zonder zekering, dus ik denk dat die de klap heeft opgevangen.
Dat hopen we dan maar…
Klopt, de meter doet het ook gewoon.
Einde van de dag weer even de auto gestart. De situatie was weer als gisteren. Alleen rode lampje brandt,meer niet.
Centrale deurvergrendeling doet het ook weer.
De startmotor draait nog steeds even snel rond. Typisch.
Dyna Z1: Tout alu.






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dit is hier het ideale metertje voor :
steek je gewoon in de sigarenaansteker en je kan de hele rit volgen wat er allemaal gebeurd .
http://www.conrad.be/ce/nl/product/853952/Novitec-Spanningsmeter-APM-1
Bij mijn eigen SM heb ik vorig weekend vastgesteld dat de spanningsregelaar
wel heel optimistisch is : 15.8 volt
Van de week kon ik niet meer starten : batterij overleden ( gelukkig pas na acht jaar )
Zo heb ik ook kunnen vaststellen dat de “leefaccu” van mijn Transit terminaal is
Tijdens het rijden mooi 14.2 na een nachte rust 11.8 Volt
Denk dat ik er zo nog enkele ga bestellen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Gisteren een gebruikte dynamo op de kop getikt. Vanochtend oude dynamo verwijderd en nu blijken oude en nieuwe niet gelijk. Oude is een ducellier en de nieuwe (gebruikte dan) een Valeo.
Op zich zal de dynamo wel ingebouwd kunnen worden - denk ik, maar ik zag dat een aansluitstekker welke op de dynamo moet, 2 pooltjes heeft. Op de Valeo zit maar 1 pooltje. Is dit de ingebouwde spanningsregelaar?
En kan die overgezet worden? Aangezien ik te weinig kennis van deze electrische materie heb, durfde ik het niet aan.
Eerst maar een foto gemaakt en reacties gevraagd. Op de foto is links de oude en rechts de nieuwe dynamo.
met linksonder de 1 en 2 polige aansluitingen.
Dyna Z1: Tout alu.






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dit kan je niet één op één wisselen :
rechts in een alternator met externe regelaar , links in met ingebouwde regeling .
Om die te laten werken op jou wagen moet je de bedrading aanpassen ......
Overzetten tussen de alternators zal niet lukken opdat het verschillende merken zijn ...
Walter
Meten is weten , gissen is missen