Haha als je pisang ambon per halve liter gaat drinken heb je denk ik een ander probleem
Maar goed als ik een halve liter pisang ambon bestel, en ik krijg dat in een gelaste veerbol geserveerd dan voel ik me genaaid.
Volgens mij past er nooit een halve liter in.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
erikkuiper schreef:Ik ga niet schieten op de berekeningen want volgens mij klopt dat wel ongeveer (snap alleen niet hoe je aan 50cc voor 10 cm komt)
MAAR : zet een een halve liter bier en een veerbol naast elkaar.
Zie je wat ik zie (na die halve liter bier opgedronken te hebben)
Inderdaad ik had voor 10 cm 100cc moeten nemen, even niet goed opgelet.
Berekeningen moeten dus over.
Maar nu inderdaad eerst die halve liter bier.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Totaal aantal Berichten: 10412
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Na een paar dagen afwezigheid was dit een heel verhaal om door te lezen. Ik kan me in de uiteindelijke conclusies aardig vinden. Ik denk dat veel verwarring gezaaid wordt doordat veel mensen demping verwarren met progressiviteit. Demping wordt bepaald door de dempertjes; progressiviteit door de hoeveelheid gas.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inderdaad belangrijk dat wij het over het zelfde hebben.
Ik heb daarom gedefinieerd:
” Soepel veren definieer ik dat als je met een bepaalde kracht op de bumper drukt ( of de bumper optilt) de auto zover mogelijk in hoogte verandert ” Ik begrijp dat we het dan beter over “progressiviteit” kunnen hebben.
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
@ h@ns: ik heb het hele Topic nog eens nagelezen (wat een verhaal zeg voor iemand die kennelijk twee slechte bollen had)
En ik zag dat jij een doorgezaagde veerbol hebt.
Kun jij eens proberen het membraan met een lijmklem of zo naar buiten te forceren en er dan 0,25 l water ingieten?
Want ondanks dat ik weiger om eraan te rekenen ben ik stiekum toch wel benieuwd wat er nou aan de hand is.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 10412
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Egbert schreef:Inderdaad belangrijk dat wij het over het zelfde hebben.
Ik heb daarom gedefinieerd:
” Soepel veren definieer ik dat als je met een bepaalde kracht op de bumper drukt ( of de bumper optilt) de auto zover mogelijk in hoogte verandert ” Ik begrijp dat we het dan beter over “progressiviteit” kunnen hebben.
Ongeveer Egbert. Het moeilijke, maar ook het mooie van ons veersysteem is dat het progressief is. Bij bv torsie- of schroefvering is voor elke cm meer naar beneden een even grote extra kracht nodig. Bij onze vering; omdat de grafiek van het p-v diagram een kromme is, zul je voor elke volgende cm extra invering meer kracht nodig hebben dan voor de voorgaande cm. Dat is dacht ik wat onder progressief verstaan wordt. Wat jij over soepel veren zegt klopt helemaal. Demping heeft weer te maken met de hoeveelheid nadeinen. Je ziet, ik zei het dus ook al niet helemaal goed!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
erikkuiper schreef:
Volgens mij past er nooit een halve liter in.
Ik heb vanochtend een oude gelaste bol genomen, de vulnippel er ( met gehoorbeschermers op) af gedraaid. Door dit gaatje kon ik exact 500 cc water gieten. Daarna het totaal gewogen, leeg gegoten en inderdaad was het gewicht verschil 500 gram.
Zelfde met een deelbare bol ( die ook niet meer goed was) gedaan. 690 cc.
Er zijn veel optische bedrog trucjes, waaruit blijkt dat onze waarneming ons soms in de steek laat. Zo ziet kennelijk een bol van 500cc er voor ons kleiner uit dan een cylinder van 500cc. ( Zo kan ik haast niet geloven dat de veerslag van de veercylinder maar 50 cc is, maar meten is weten)

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
We wisten het natuurlijk al, maar ik moet toch als conclusie trekken dat ze bij Citroën zo’n 60 jaar geleden toch echt wel snapten waar ze mee bezig waren.
Wat een prachtige systeem is het toch!
Mooi Egbert, meten is weten.
Maar bij mijn doorgezaagde bol kan je zien dat het membraan in ontspannen toestand niet tegen de demper aanligt.
In theorie zou er dan nog meer in kunnen.
Of zou een pas ontspannen membraan nog wel aanliggen?
Nog even wat anders:
Volgens mij is het wel zinvol om de voorraadbol iets extra druk te geven, misschien gaat ie dan wat langer mee.
Deze bol heeft namelijk altijd de maximale druk te verwerken…
Ook weer niet te veel oppompen, want dan is er misschien weer te weinig volume LHM om aan de vraag te voldoen.
@Erik: die doorgezaagde bol is van een GS, die heeft minder volume dan een DS gelaste bol.
Maar Egbert heeft het ons al uit de brand geholpen.
Dat membraan is trouwens behoorlijk hard geworden…
@egbert, dat zou ik inderdaad niet verwachten dat er een halve liter inpast.
Ikwas ervan overtuigd dat dit de reden van de onverwachtte uitkomst van de berekeningen was.
@hans: toevallig heb ik mijn veerbollenvuller net binnen, dus kom maar langs
Ik wil ook nog een bollentester, en die wil ik zelf maken.
Heeft iemand zo’n verlengring over?
Erik ik heb vast wel een verlengatuk liggen. Ga vandaag even zoeken.
erikkuiper schreef:
@hans: toevallig heb ik mijn veerbollenvuller net binnen, dus kom maar langs
![]()
Jammer genoeg woon ik niet om de hoek, anders zou ik zeker van de uitnodiging gebruik maken!
Ik ga jullie nog even vervelen met mijn metingen en rekenwerk voor een berline achter:
verhouding draagarm/veercylinder=38/14
Max veerslag achter wielen ( verschil hoogstestand-laagstestand)= 18cm
ergo max veerslag veercyl= 6,6 cm = 66 cc
We sisten al:
Asdruk=415kg
veerdruk=62 bar ( Als ik dit controleer met de asdruk, de verhoding etc, kom je op (415kg/2)*(38/14)/9,6cm2= 59 kg/cm2 , dus dat klopt goed)
Gisteren heb ik berekening gemaakt met veerslag van 50cc, dat is dus een prima benadering.
MAAR Inderdaad willen we niet al te slappe vering krijgen.
In elk geval vinden de meesten van ons deelbare bollen prima veren. Welke druk is nu in een gelaste bol nodig om kwa gasvering werking de zelfde werking te krijgen als van een deelbare bol??
Voor:
Stel ideale bol is de deelbare bol:
Initieel druk is 59 bar.
N2 volume bij 2 personen in auto= 59*690/112= 363cc
Dit moet je dan ook in gelast bol hebben → initieel druk gelast bol=363*112/500= 82 bar
Achter berline:
Stel ideale bol is de deelbare bol:
Initieel druk is 26 bar.
N2 volume = 26*690/62= 289cc
Dit moet je dan ook in gelast bol hebben → initieel druk gelast bol=289*62/500= 36 bar
Mijn conclusie na heel veel meet en reken werk en een enorme discussie die veel opgeleverd heeft is:
Gelaste bollen kan je het beste afvullen met de volgende initiele drukken:
Voor: 82 bar ( ipv WPH 75 bar)
Achter (berline) 36 bar ( is ongeveer wat in WPH staat nl 35 bar)
Wie durft de uitdaging aan zijn gelaste voor bollen op 82 bar te laten vullen en beschrijft zijn praktijk ervaringen?

Totaal aantal Berichten: 1347
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Verschil is maar 10 %, doorgaand op het princiepe betekent dat op 75 bar met een lege achterbank hetzelfde moet veren als 40 kg op de achterbank met 82 bar (10% van lege 400 kg achterasdruk) Dat is ongeveer het verschil tussen een volle en een lege tank. Het volume van het stikstofgedeelte is dan mmers hetzelfde.
Bij de laatste grote opknapbeurt van mijn auto zag ik dat een of twee aanslagrubbers bij mij ontbraken. Nieuwe rubbers er in monteren lukte mij niet, is daar een truc voor? Als ik het mij goed herinner leken ze in een cup geklemd te moeten zitten. Gr. Koen
ID19B 1967