Hallo,
Er is nieuwe regel voor de APK. Ouder dan 30 jaar hoef je nu maar eens per twee jaar! Alleen geld dat ook voor een grijs kenteken mehari?
Kan dat nergens terug vinden.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: APK
verkuilm schreef:Hallo,
Er is nieuwe regel voor de APK. Ouder dan 30 jaar hoef je nu maar eens per twee jaar! Alleen geld dat ook voor een grijs kenteken mehari?
Kan dat nergens terug vinden.
dat ligt er aan hoe oud de mehari is…
als ie ouder is dan 30; om de 2 jaar
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
binnenkort, ik heb er een van april 1976. zal mijn onderschrift eens aanpassen. Staat daad niet goed.
Zo mooi zijn, scheelt weer een hoop gezeur!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
ja zeker per 1 januari.
Ben er alleen niet zeker van of het ook geld voor grijs kenteken, maar ik denk het wel. En volgens de reactie hier boven geld het ook voor grijs.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Voor zover ik het heb begrepen:
De wet is vanderd zodat de minister de mogelijkheid heeft klassiekers te “ontzien” voor de APK.
Ze heeft echter nog geen gebruik gemaakt van deze mogelijkheid, en het is maar de vraag of ze dit uberhaupt gaat doen.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Die verlichte APK eisen zijn er nog niet door! Was oorspronkelijk de bedoeling voor 1 januari 2006. Wordt nu medio 2006. Zie ook site van Fehac (http://www.fehac.nl). Dus nog gewoon keuren! Ik weet niet van een verschil geel en grijs kenteken. Volgens mij geldt de verlichte eis straks voor elk kenteken.
Groeten,
Jan
Nieuwe APK regels pas in 2007 van kracht?
Minister Peijs heeft zojuist in de Kamer laten weten per se een gefundeerd besluit te willen nemen over een eventuele verlaging van de APK-frequentie. Ze zwicht dus niet voor de druk van VVD-kamerlid Hofstra om de frequentie zo spoedig mogelijk te verlagen. Zo’n gefundeerd besluit kan volgens de minister alleen genomen worden na de EU-evaluatie van periodieke keuringen en die is pas begin 2007 gereed. Peijs: ‘Als hieruit blijkt dat verlaging frequentie voor personenauto’s geen gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid, dan neem ik de aanbevolen frequentie van 4:2:2 over. Tot die tijd echt niet. Geduld dus meneer Hofstra.’
Peijs deed twee toezeggingen:
* Ze begint alvast met de wijziging van de Wegenverkeerswet, zodat die klaar ligt.
* Als Nederland de frequentie voor personenauto’s verlaagt, dan geldt dat voor de auto’s die na 1-1-2006 een kenteken hebben gekregen. Dat is dus met terugwerkende kracht. Maar alle auto’s die voor 1-1-2006 op kenteken zijn gezet, moeten dus als vanouds elk jaar gekeurd worden.
Hiermee wordt ook de afschaffing van keuring voor oldtimers opgeschort. Helaas nog even geduld.
Leen van http://www.leenapk.nl kan je deze vraag beantwoorden.
Ook aardige kerel trouwens.
Ik hoop dat die regeling er niet gaat komen. Er zijn genoeg mensen die in een ouwe bak rijden omdat ze dan geen belasting hoeven te betalen. Ze pleuren er een gaspot in ook en het enige onderhoud is het verhelpen van storingen en het repareren van delen die niet door de APK komen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
APK afschaffen / uitstellen voor wagens van 30 jaar en ouder komt uit het idee weg omdat veel mensen een oldtimer normaliter alleen met mooi weer gebruiken, dus weinig km rijden.
Er zijn echter genoeg mensen die stiekum met een (illegale) oldtimer een hoop km rijden.
Ik ben er niet voor. Ik rijd al jaren in oude wagens (15+) en altijd mankeert er wel iets aan door ouderdom / tand des tijds, wat niet APK waardig zou zijn. Bijvoorbeeld, nu piepen mijn remmen achter omdat er iets met de remvoering is. Ik weet dat de remmerij achter weinig toevoegt, dus haast met maken heb ik niet, maar hij is net apk gekeurt okt 05…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
nou ik ben enorm voor. Want dat keuren elk jaar is echt onzin.
Die tijden van wrak van de weg zijn nu wel geweest.
Lopen we tenminste ook gelijk met de rest van europa.
Het aantal mensen dat echt belasting vrij rijdt is echt klein. Zoiezo zijn dat mensen die wel van sleutelen moeten houden, en de weg wel weten met de APK.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Hier in Duitsland is de TÜV ook eens in de 2 jaar, en deze keuring is vergeleken met de APK keuring een lachertje.
Heb van de zomer mijn zwager (ook werkzaam in de auto sector)meegenomen, en die kon het amper geloven hoe er gekeurd werd..
Dus waarom dat in Nederland niet zou kunnen heeft maar 1 verklaring…(en die kan jezelf ook wel verzinnen)
Groetjes,
Martin.
Het in goede staat zijn van een auto staat los van de APK.
Er zijn zat goede auto’s die afgekeurt worden op iets hartstikke lölligs als hartstikke slechte auto’s die zonder problemen door de apk komen.
Ik denk dat we de mensen met de oldtimers best mogen ontlasten met deze regeling..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
precies! Nederland is ook een weinige landen dat de garage de keuring uitvoert, dezelfde is die m gaat maken als er iets niet goed is. Dat zal meestal wel netjes gebeuren, maar ik ken gevallen…
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
dat men de oldtimer wil ontlasten begrijp ik wel maar of het veilig is ik denk het niet er zullen toch mensen blijven die zo goedkoop mogelijk willen rijden en ik denk eigelijk dat de apk voor autos jonger dan 3 jaar weer moet worden ingevoerd als je ziet hoeveel autos jonger dan 3 jaar de apk niet halen vind ik toch erg slecht