Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Af en toe zie ik hier in de stad een oude man (met hoed) rijden in een heel mooie donkergroene Xm. Gisteren stond die bij ons in de straat geparkeerd - effe wezen kijken, het is een ct turbo automatic met 69000 km, in onderhoud bij de dealer waar ik ook ga. Zit strak in de lak, geen schrammetje, ziet eruit om in te bijten. Die kleur bevalt me stukken beter dan mijn bordeauxrode Xm.
Volgens de dealer zal die man er niet lang meer mee rijden - zijn kinderen vrezen dat hij vroeg of laat een ongeval krijgt (hij is einde de zeventig)en pushen hem om niet meer te rijden. Of de auto goed is of niet zegt de dealer niet veel over(logisch, hij wil nieuwe auto’s verkopen en is niet zo’n Xm-expert, heb ik al regelmatig ondervonden ‘ach, het is een oude Xm, hé)).
Mijn vraag : is zo’n turbo de moeite waard - zoek ik die man eens op om te zien of ik die auto kan kopen voor hij ikweetnietwaar belandt ?
Wat mij aantrekt is dat hij zeker en vast een pak meer ‘oompf’ heeft dan mijn 15v en ook dat het een automatic is. Ik ben dat schakelen in druk verkeer echt wel beu. Ik neem aan dat er geen achterstallig onderhoud is, de dealer zegt dat alle beurten gegeven worden.
Graag jullie advies - zoek ik of ik die kist te pakken krijg of zeggen jullie ‘laat maar zo’ ?
Voor zover ik begrepen heb uit de topics over de turbo kan enkel de turbo een probleem geven (turbo reviseren zo’n 500 euro) en moeten er ook kleppen geregeld worden.
Verbruik uiteraard meer dan de 16v op gas maar daar moet ik leren wat afstand van te nemen, ik rij zodanig weinig dat ik zelfs overweeg de lpg-installatie uit mijn Xm te gooien, met de meertaks voor lpg loont het gewoon niet).
Wat is wijsheid ?
Roadrunner… never been caught.
TCT automaat is een ideale combinatie!
Heb hem zelf ook en vind het superheerlijk rijden, maar het zuipt idd. wel.
Met zo’n kilometerstand zou ik me ook niet al te druk maken over de staat van de turbo.
Zeker als er altijd rustig mee is gereden. Normaal gesproken gaat de turbo wel 2.5 tot 3 ton mee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Dag BasisBIX,
ik kan het me idd voorstellen dat het een mooie combinatie is. 2 à 3 ton haal ik in de rest van mijn leven niet, bij de laatste keuring had ik in het voorbije jaar maar 6000 km gereden.
Ik denk hier momenteel niet erg rationeel over. Normaal heb ik geen plaats voor nog een auto maar nu staat er toch wel een garage te huur zeker, vlak naast de garage die ik heb om mijn Xm en de Kever te stallen. Ideaal dus maar ik moet wel actie ondernemen anders is die direct aan een ander verhuurd - hier in de stad gaat het ongelofelijk snel. Het zou ook een oplossing bieden omdat ik er een motorfiets bij heb sinds vandaag waarvoor ik nu ook enkel krap plaats heb.
Dus ja, het kost wel een paar knaken om er nog een Xm bij te nemen maar we leven maar één keer hé. Ik wil wel niet een Xm aanschaffen die een bodemloos vat qua kosten blijkt te zijn en waar er om de haverklap een probleem mee is. Decisions, decisions…
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Die turbo, ach. Is ook maar net hoe je met de auto omgaat. Nooit last van gehad.
Ik vond het een heerlijke auto (handbak weliswaar) maar wel wat nerveus, draaide vrij snel veel toeren. Dat zal met zo’n viertraps automaat niet beter zijn. Die zal ook wel wat harder zuipen. Verbruik was bij mij zo rond de 1 op 9, 1 op 10 at best.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik kan er geen goed antwoord op geven, heb onlangs een TCT turbo automaat gesloopt. Snel was -ie, ja! Reed ook heerlijk maar het motorisch verschil met mijn 2.0 16v (ook automaat) qua snelheid vond ik niet echt veel sneller en pittiger maar wel weer anders. Moeilijk te omschrijven. En de automaat is identiek dus dat maakt niet uit. Ik ben benieuwd JJ Roadrunner wat er nu gaat gebeuren
Mocht je die gas installatie kwijt willen….
XM met zon km stand dat kan bijna niet mis gaan.
Best ook bijzonder, lage kilomterstand bij een XM is echt zeldzaam aan het worden!
Turbo CT ook prima blok lekker eenvoudig.
Wat voor uitvoering is het?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik heb nu al 7 jaar een TCT VSX automaat.
Ik kom niet boven de 3000 toeren eigenlijk, doet die ongeveer 110/120 op de teller geloof ik.
Kickdown heel soms, en dan kruipt die even naar 4500 rpm ofzo.
Bij mijn rijstijl ach 1 op 12 a 1 op 11,5
Mij is wel eens vertelt dat alles boven de 175.000 km een gift is aangaande de ZF automaat.
Mijn km stand is 266.000 km.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Vwb die automaat in d Xm valt dat bij dit type erg mee hoor. De tct heeft een 4hp18 automaatbak waarbij het goed mogelijk is om de olie te verversen en het filter te reinigen. De latere v6 heeft een 4HP20 die vanwege gebrek aan onderhoud vervuilt en dan kapot gaat. Filter is bij die bak alleen te vervangen als je de bak demonteert. Deze tct zou ik vwb de automaatbak gewoon doen. Na aankoop olie wissel en filter reinigen is wel aan te raden…
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
verkuilm schreef:XM met zon km stand dat kan bijna niet mis gaan.
Best ook bijzonder, lage kilomterstand bij een XM is echt zeldzaam aan het worden!
Turbo CT ook prima blok lekker eenvoudig.
Wat voor uitvoering is het?
Het is de uitvoering ‘Prestige’, met de extra achterruit en zo. Over bouwjaar en zo weet ik niets maar hij lijkt identiek aan die van mij dus 1997 of recenter.
Wat mij vooral aantrekt is de geringe km-stand en zekerheid dat altijd alle beurten gegeven zijn. Het wordt een rariteit om nog zo’n Xm te vinden. Het zou zonde zijn als die op het schroot belandt. Er moeten nog heel veel uren rijplezier inzitten.
Roadrunner… never been caught.
Fantastische auto, heb ik zeven jaar mee gereden, heerlijke en snelle motor die na 270.000 km nog liep als een nieuwe en geen druppel olie gebruikte. Een van de allerfijnste auto’s die ik heb gehad en geen problemen mee gehad. Ik mis hem nog steeds.