Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik maak dit draadje maar even apart aan om de Gevraagd advertentie voor de onderdelen die ik zoek vrij schoon te houden. Dat draadje vind je hier .
Ik ga maar even verder waar we daar gebleven waren.
[quote data=”” author=“Bram” date=“1252147597”][quote data=”” author=“Lucas Unger” date=“1252147597”]Vanochtend heb ik bij KuikenXXL een BX Break met werk opgehaald.
Rijdt best fijn moet ik zeggen, alleen heeft hij hier en daar wat aandacht nodig.
............
-Eventueel 16v interieur als dat ook in een break past. Dat zit namelijk een stuk beter dan de TZI stoelen die er nu in zitten.
Ah…..hij blijft dus binnen het forum, de rode TGD Break.
Een 94’er (dus de laatste serie v/d BX) met al een z.g. Xantia HD pomp…..dus een heerlijk licht werkende stuurbekrachtiging.
Motorisch was/is hij prima, een jaar geleden toen ik hem kocht…..en wat ik van Rien gehoord heb (vorige week op de meeting) is dat nog steeds zo.
Er zitten overigens GEEN TZI stoelen in, maar de gewone Standaard stoelen…..wel weer 2 electr. ramen en CV maar weer geen AB (meen ik).
Succes Lucas, met de Break.
Het Bram-custom stuur zit er ook nog in. Het interieur is wel anders dan in de eerdere TGI en TGD BX’en die ik heb gehad. Die hadden grijze stof met een rood werkje. De stof was ook minder luxe en de zitting was wat slapper. Deze stoelen geven te weinig steun in de onderrug. De stoelen in mijn XM en zelfs de slappe zakken in mijn type 1 CX zitten beter. Op zich is de BX stoel wel fijn, de zitting is ok, de leuning is breed en hoog genoeg, alleen de steun in de onderrug is niet afdoende.
Hij start en rijdt prima. Moet voor de APK wel het een en ander aan gebeuren, maar dat lukt allemaal wel. Moet nog wel eens kritisch naar de ADALs kijken, die zijn niet helemaal lekker denk ik.
Groet,
L
Bram custom stuur? is dat er zoeen waar een hoekje uit is a lá 16v?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Helemaal goed, er zit een groot gat in de brede spaak waar je je hand in kan leggen. Wel een goed idee, want de standaard spaak is enorm breed. Mij lijkt in een BX een 16v stuur het prettigst. In de XM vind ik een tweespaaks het prettigst, maar dan zie je een hele rits knopjes niet meer dus daar winnen stijl en praktische bruikbaarheid toch van comfort.
Groet,
L
Lucas Unger schreef:Helemaal goed, er zit een groot gat in de brede spaak waar je je hand in kan leggen. Wel een goed idee, want de standaard spaak is enorm breed. Mij lijkt in een BX een 16v stuur het prettigst. In de XM vind ik een tweespaaks het prettigst, maar dan zie je een hele rits knopjes niet meer dus daar winnen stijl en praktische bruikbaarheid toch van comfort.
Groet,
L
Hehe, eindelijk iemand die het met me eens is dat het 2 spaaks stuur het mooiste XM stuur is
Die van de Xantia T1 lijkt erop maar daar is het midden net ietswat anders vormgegeven waardoor het een stuk ieliger uitziet, en dat terwijl dat de hoepel zelf wel gigantisch is…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Beste Lucas,
het is toch echt een TGD hoor, geen RD….ook al staat dat plaatje achterop.
Dat is het bekende verhaal van de TGD plaatjes die bij Citroen op waren en ze er toen (93-94) maar RD plaatjes op hebben gezet.
Ik meen dat het ook op je kenteken zo staat….TGD.
En ja, nog eentje die met een z.g. Bram-stuur rondrijdt….Rien vond het eigenlijk wel lekker zo, maar een echt GTI stuur staat wel zo fraai natuurlijk
Er zullen er vast wel een paar zo’n stuur hebben liggen, in mijn TZI had ik er ook al snel eentje op de kop getikt via dit forum.
En een afspraakje voor Chyparse kan ik je ook aanraden….om even de bollen te laten checken (bijvullen)...of ben je daar al bekend mee ?
Bram schreef:Beste Lucas,
het is toch echt een TGD hoor, geen RD….ook al staat dat plaatje achterop.
Dat is het bekende verhaal van de TGD plaatjes die bij Citroen op waren en ze er toen (93-94) maar RD plaatjes op hebben gezet.
Ik meen dat het ook op je kenteken zo staat….TGD.
Dat verhaal ken ik, maar het is volgens mij onzin, al klinkt het natuurlijk wel leuk als verklaring voor oom André‘s grillen.
Ik heb wel eens iets gehoord over Belgische parallel-importen.
Nou heb ik zelf ook zo’n apparaat gestald staan, gekentekend als 19TGD, gelabeld als 19RD en toen ik naar sporen opzoek ging bleek deze te zijn voorzien van een instructieboekje van Citroën België, IJzerplein. Datum eerste toelating en datum eerste afgifte NL zijn exact gelijk, dus hij was nieuw toen hij voor het eerst gekentekend werd. Klinkt dus wel als zo’n “parallel-import” geval.
Als de merkjes écht op geweest waren hadden ze mijn daar nog ná geproduceerde en als 19TGD gekentekende en gelabelde break niet meer kunnen produceren.
Met andere woorden: kijk eens goed op de binnenkant van de achterflap van het instructieboekje, als dat nog het originele is. Hoort te zitten in een donkergrijs mapje en als het compleet met onderhoudsboekje etc is, is het in ieder geval geen “ruil-setje”.
Ich bin ein Breaker
Re: BX 19RD / TGD Break ‘94 HH-BV-63 gekocht
Lucas Unger schreef:Ik maak dit draadje maar even apart aan om de Gevraagd advertentie voor de onderdelen die ik zoek vrij schoon te houden. Dat draadje vind je hier
Je vraagt daar om een tellerpaneel met werkende toerenteller. Nou denk ik wel dat ik die heb liggen voor je, maar hoe zeker weet je dat dat het probleem is?
Ik rijd zelf ook al maanden rond zonder werkende toerenteller, en heb dat eigenlijk ook met al mijn BX diesels gehad: de BDP-sensor (in het vliegwielhuis, achter de motor, je kunt er redelijk bij als ie toch op een brug staat) zou wel eens goed gesneuveld kunnen zijn.
De stekker zit dicht tegen het schutbord aan. De ene kant bestaat uit 2 bruine draadjes en gaat in de dikke bos onder de accubak naar binnen toe en loopt dan naar een 3 polige bruine stekker waaraan een afgeschermd kabeltje zit met een rood en een groen draadje en een afscherming. Haal die stekker los en meet de sensor door. Dat moet enige tientallen ohms zijn (ik dacht zo rond de 90 maar minder mag ook). Meet die niks door dan is gewoon je sensor kaduuk en dat komt érg vaak voor.
De sensor vind je overigens door het afgeschermde kabeltje verder te volgen. Aangezien je een Xant-pomp hebt kun je er misschien van bovenaf ook nog wel aardig bij.
Mocht je toch een teller nodig hebben, stuur een PB-tje, ik werk in A’veen dus dat komt wel goed.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
En een afspraakje voor Chyparse kan ik je ook aanraden….om even de bollen te laten checken (bijvullen)...of ben je daar al bekend mee ?
Mwa, ik vind hem wel lekker veren, rechtuitstabiliteit is alleen niet zo geweldig, wellicht door matige ADALs. En er kunnen net zo goed een paar nieuwe bollen op dan. Zijn er toch maar 5 op een BX.
Met andere woorden: kijk eens goed op de binnenkant van de achterflap van het instructieboekje, als dat nog het originele is. Hoort te zitten in een donkergrijs mapje en als het compleet met onderhoudsboekje etc is, is het in ieder geval geen “ruil-setje”.
Er zit inderdaad een instructieboekje van Citroën aan het Ijzerplein in Brussel bij.
Groet,
L
Lucas Unger schreef:En een afspraakje voor Chyparse kan ik je ook aanraden….om even de bollen te laten checken (bijvullen)...of ben je daar al bekend mee ?
Mwa, ik vind hem wel lekker veren, rechtuitstabiliteit is alleen niet zo geweldig, wellicht door matige ADALs. En er kunnen net zo goed een paar nieuwe bollen op dan. Zijn er toch maar 5 op een BX.
Met andere woorden: kijk eens goed op de binnenkant van de achterflap van het instructieboekje, als dat nog het originele is. Hoort te zitten in een donkergrijs mapje en als het compleet met onderhoudsboekje etc is, is het in ieder geval geen “ruil-setje”.
Er zit inderdaad een instructieboekje van Citroën aan het Ijzerplein in Brussel bij.
Groet,
L
Bingo. Lijkt me dan niet voorbarig om te veronderstellen dat dit van origine Belgische breaks zijn. Zit er nog een spoor van een lease-maatschappij bij toevallig? De mijne komt bij Terberg Leasing vandaan.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Re: BX 19RD / TGD Break ‘94 HH-BV-63 gekocht
karel schreef:Lucas Unger schreef:Ik maak dit draadje maar even apart aan om de Gevraagd advertentie voor de onderdelen die ik zoek vrij schoon te houden. Dat draadje vind je hier
Je vraagt daar om een tellerpaneel met werkende toerenteller. Nou denk ik wel dat ik die heb liggen voor je, maar hoe zeker weet je dat dat het probleem is?
Ik rijd zelf ook al maanden rond zonder werkende toerenteller, en heb dat eigenlijk ook met al mijn BX diesels gehad: de BDP-sensor (in het vliegwielhuis, achter de motor, je kunt er redelijk bij als ie toch op een brug staat) zou wel eens goed gesneuveld kunnen zijn.
De stekker zit dicht tegen het schutbord aan. De ene kant bestaat uit 2 bruine draadjes en gaat in de dikke bos onder de accubak naar binnen toe en loopt dan naar een 3 polige bruine stekker waaraan een afgeschermd kabeltje zit met een rood en een groen draadje en een afscherming. Haal die stekker los en meet de sensor door. Dat moet enige tientallen ohms zijn (ik dacht zo rond de 90 maar minder mag ook). Meet die niks door dan is gewoon je sensor kaduuk en dat komt érg vaak voor.
De sensor vind je overigens door het afgeschermde kabeltje verder te volgen. Aangezien je een Xant-pomp hebt kun je er misschien van bovenaf ook nog wel aardig bij.
Mocht je toch een teller nodig hebben, stuur een PB-tje, ik werk in A’veen dus dat komt wel goed.
Dat weet ik niet zeker, maar meen in een oud draadje te hebben gelezen dat Bram al eens met een BDP-sensor in de weer is geweest. Opmerkelijk is dat de teller soms wel werkt als de motor koud is. Nauwkeurig is hij dan beslist niet te noemen trouwens. Zal toch eens meten.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
karel schreef:Bingo. Lijkt me dan niet voorbarig om te veronderstellen dat dit van origine Belgische breaks zijn. Zit er nog een spoor van een lease-maatschappij bij toevallig? De mijne komt bij Terberg Leasing vandaan.
Yep. C.W. Lease B.V. Den Bosch
Groet,
L
Lucas Unger schreef:karel schreef:Bingo. Lijkt me dan niet voorbarig om te veronderstellen dat dit van origine Belgische breaks zijn. Zit er nog een spoor van een lease-maatschappij bij toevallig? De mijne komt bij Terberg Leasing vandaan.
Yep. C.W. Lease B.V. Den Bosch
Groet,
L
Aha. De mijne is afgeleverd voor Terberg via garage van der Loop in Oss en daarna tot 1998 een tijd onderhouden bij Bertens in Oosterhout. Lijkt me ook al een zuiderling dus.
Ich bin ein Breaker
Re: BX 19RD / TGD Break ‘94 HH-BV-63 gekocht
Lucas Unger schreef:
Dat weet ik niet zeker, maar meen in een oud draadje te hebben gelezen dat Bram al eens met een BDP-sensor in de weer is geweest.
Opmerkelijk is dat de teller soms wel werkt als de motor koud is. Nauwkeurig is hij dan beslist niet te noemen trouwens. Zal toch eens meten.
Groet,
L
Dan lijkt het me 99.5% zeker dat de BDP-sensor het begeven heeft. Dat is namelijk typisch “hoe het begint”. De periode dat ie uitvalt wordt steeds langer, tot ie niet meer aan gaat. Is daardoor echt zo’n punt om te missen bij proefritjes enz., ook al is de sensor niet zó enorm kostbaar (55 gulden in het guldens-tijdperk).
0.4% kans dat je de sensor moet afstellen (dichter naar het vliegwiel), 0.1% dat het toch iets anders is
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Lucas als je bollen gaat vervangen dan kan je de 2 op de voorveerpoten laten zitten die zijn nog geen 2 weken oud (nieuw gekocht)..en zit nog 2 jaar garantie op.
stukje factuur sleur en pleur.
Orderbevestiging
Factuurnummer 2005. Factuurdatum: 04/01/2006
t.b.v. BX break 1.9 diesel XUD9 blok bj 01-94
Afhaal
omschrijving aantal e. prijs incl. BTW BTW-tarief
Veerbollen voor 2 € 30,65 € 61,30 19%
LHM 4 € 4,85 € 19,40 19%
totaal excl. BTW € 67,82
19% BTW € 12,88
totaal incl. BTW € 80,70
statiegeld € 0,00
totaal € 80,70
Bovenstaand bedrag s.v.p. per omgaande overmaken, o.v.v. uw bestelde onderdelen,
op Postbankrek.nr.: 4315845 t.n.v. V.O.F. ID/DS Technique te Rotterdam
Na ontvangst van uw betaling gaan wij binnen 10 werkdagen tot verzending over.
Gelieve het juiste afleveradres op te geven a.u.b. DHL/Car-Parts bieden maar 1 keer aan!
Dank voor uw opdracht.
Ik kan je de factuur wel mailen als je dat wilt.
Oude apk formulier heb ik nog niet echt kunnnen zoeken voor je maar zodra ik kan dan kijk ik ng voor je.
Ik ben trouwens de oude bollen vergeten mee te geven.
Wel grappig dat bram een spoor van verzaagde sturen achterlaat
Rien
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik vond die nieuwe bollen er ook al wel heel erg nieuw uitzien. Ik laat de hydrauliek voorlopig lekker voor wat het is. Het werkt allemaal prima.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vandaag even voor de ADAL links bij de Hegru geweest. Was echt zo klaar, een andere arm met nieuw lager werd zo tevoorschijn getoverd. Vriendelijke brabanders, ze vroegen zich wel af waarom ik in vredesnaam zo ver was komen rijden. Heb ze ook maar even gewezen op het forum, hij zou er naar kijken.
Het effect van het vervangen van de ene slechte ADAL is echt ongelofelijk. Er is zowaar sprake van rechtuitstabiliteit. De break begint nu echt lekker te rijden. Achterremmen nog even doen en de andere achterbanden er op en dan volgende week naar Johan Oldenhage voor de APK. Ik heb er vertrouwen in.
Groet,
L