1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Benzine of Diesel
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 29 september 2013 07:25 PM

Voor mijn werk ben ik opzoek naar een dagelijkse auto, en mijn ogen zijn gevallen op de c4 Coupe. Ik ben nu aan het kijken of het voordeliger is om benzine of diesel te gaan rijden. Nu is mijn vraag hoe veel het qua onderhoud gaat schelen. Als het een benzine word wil ik een 1.6 16v, en mocht het een diesel worden wil ik een 1.6 HDi.
Ik hoop dat jullie mij met deze vraag verder kunnen helpen.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 september 2013 08:30 PM
  [ # 1 ]

marviin, je moet eerst weten hoeveel km je gaat maken per jaar, om er duidelijk een antwoordt op te kunnen geven. je moet minimaal geloof ik 20000km perjaar rijden,om op gelijke hoogte te komen.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 29 september 2013 08:45 PM
  [ # 2 ]

Met school en werk kilometers kom ik aan de 19000km per jaar, en daar dan nog privé kilometers daarbij haal ik dat wel. Maar als zo een HDi nou veel onderhoudskosten met zich meebrengt is het misschien een idee om toch benzine te kiezen.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 29 september 2013 08:52 PM
  [ # 3 ]

Vergeet niet de onderlinge kosten:

Wat kost Benzine tegenover diesel. (Aan de hand van de aantal kilometers per jaar)
Wat kost de wegenbelasting van benzine en diesel.
Qua verzekering maakt het niet uit..

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 29 september 2013 09:02 PM
  [ # 4 ]

Die kosten had ik inderdaad meegenomen in mijn berekening Gert. Alleen vroeg ik me nog af of er verschil zit in de kosten van onderhoud tussen een diesel of een benzine.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
sardonis
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 18-01-2013

- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Gepost: 30 september 2013 08:25 PM
  [ # 5 ]

Ben je Belg of Nederlander ? Kan ook een rol spelen.

Ik zweer al jaren trouw aan een “Dieselke” , moet dan ook helaas een 40.000 Km per jaar maken.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 30 september 2013 09:01 PM
  [ # 6 ]

Ik heb sinds maart een 1.6vti..zeker een prettige motor
Verbruik ligt rond de 6.8/100

Hiervoor altijd 1,6 hdi gereden.. En ik mis de diesel wel..
Moet je wel minimaal de 110 pk versie nemen.
De 90 pk versie lag ook in de c3p maar met de caravan (750 kg mtm) had hij het toch wel lastig.
A
Dezelfde caravan achter de c4p met 112 pk was vele malen fijner, helaas heeft die na 1 jaar het veld moeten ruimen ivm veel probs met deze motor (euro 5 versie).

Vandaar mijn overstap naar de vti

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 01 oktober 2013 12:42 AM
  [ # 7 ]

Ik woon in Nederland, wat is daar het verschil tussen dan?

De 2.0 hdi is dan de 110pk versie, want de 1.6 is 90pk toch?

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 oktober 2013 12:44 AM
  [ # 8 ]

Nee. 1.6 is 90 óf 110 pk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sardonis
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 18-01-2013

- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Gepost: 01 oktober 2013 08:34 AM
  [ # 9 ]
Marviin schreef:

Ik woon in Nederland, wat is daar het verschil tussen dan?

Volgens mij is er in Nederland en Belgie toch een gigantisch verschil in belasting , klopt het bvb dat je voor een C4 diesel zo een kleine 1500 euro dient op te hoesten of vallen deze onder de noemer CO2 zuinige motor ?

Profiel  
 
Menno
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 01 oktober 2013 10:20 AM
  [ # 10 ]

Vergeet niet een proefrit te maken, de diesel rijdt toch net even lekkerder, ... ( meer koppel , lage toeren .... )
Ik zou er als het verschil klein is zeker dat beetje meer voor over hebben , maar die beslissing kan je enkel zelf maken.


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 01 oktober 2013 12:25 PM
  [ # 11 ]
waterman schreef:

Nee. 1.6 is 90 óf 110 pk.

De HDif is 90pk en de normale HDi 110pk? want als ik op marktplaats kijk is niet iedereen daar even duidelijk over.

Ik had net een van 110pk gevonden en daar betaal ik 1164 euro mrb per jaar over, dus dat vind ik nog best meevallen.

Een proefrit in verschillende auto’s ga ik sowieso maken voor ik een beslissing neem, maar jullie ervaringen en meningen zijn natuurlijk van harte welkom!

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 01 oktober 2013 03:46 PM
  [ # 12 ]

Afschrijving is de grootste kosten post. Naarmate de auto ouder is wordt het prijsverschil tussen benzine en diesel uitvoering steeds kleiner en dus ook het verschil in afschrijving tussen die twee.
Diesel kost zo’n 2x zoveel MRB
Diesel is zo’n 30ct ltr goedkoper
Diesel rijdt zo’n 30% zuiniger

Wat onderhoud betreft zullen de verschillen niet zo groot zijn mits de auto’s vergelijkbaar zijn.
Dus geen benzine met 40k en een diesel met 180k op de teller vergelijken.

Hier http://www.omslagpuntberekening.nl/berekening-kopie kun je achterhalen wat je omslagpunt kan zijn.
Bij een C4 coupe van 2009 zal dat onder de 15k liggen

Verder is het nog een kwestie van persoonlijke voorkeur welke motor-eigenschappen je het beste liggen.

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
sardonis
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 18-01-2013

- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Gepost: 01 oktober 2013 05:28 PM
  [ # 13 ]

Wat bedoelen jullie precies met afschrijving ? Is dat de aankoopprijs / Lening per maand ?

Motorrijtuigenbelasting is toch ook jaarlijks bij jullie ?

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 01 oktober 2013 06:55 PM
  [ # 14 ]

Afschrijving is het bedrag wat je verliest tussen aankoop en inruil..
Stel je koopt een auto voor 20000 en na 5 jaar krijg je 5000 terug..
Is je afschrijving 15000 en idd eventuele rente op de lening..

In belgie is de wb idd een stuk lager…

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 01 oktober 2013 06:59 PM
  [ # 15 ]

Afschrijving is wat je auto in de loop van de tijd minder waard wordt. Dat is de grootste kostenpost.


Stel je koopt voor 10.000 en na 5 jaar is je auto nog maar 1.000 waard.
Dan is de afschrijving 9.000. Het bedrag dat je uiteindelijk armer bent geworden door de aanschaf van de auto.
Dit scheelt per merk en type auto. Een populaire auto en een auto die bekend staat als degelijke auto schrijft minder hard af dan een slecht verkochte auto of een auto die een slechte reputatie heeft.

Had je het geld op de bank gelaten dan had je bovendien nog wat rente gehad. Je hebt naast afschrijving ook nog renteverlies in je autokosten.

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook