turbo D12 koppaking
coolman3267
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012

- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
Gepost: 01 oktober 2013 07:27 PM

Hey

Om te beginnen een kort verhaaltje;
Mijn peter heeft in 1995 een xm 2.1td gekocht in vsx uitvoering.
Toen ik 12 jaar was droomde ik al van die auto (ik ben zelf ook van 1995)
Op dat moment heeft mijn peter mij de auto belooft als ik 18 werd.
je kan het misschien al raden maar toen ik 18 werd en mijn rijbewijs haalde.
Moest de auto weggesleept worden naar de garage conclusie lekke koppaking.
Ik volg in de school de richting autotechnieken, dus kan ik mijn plan een beetje trekken
Nu is mijn vraag is het de moeite om de de koppaking te vernieuwen van een auto van 18 jaar die 177.xxx kilometer gelopen heeft waar voor de rest nog nooit problemen mee zijn geweest?
er is geen tijdsdruk en er zijn dingen die ik in school kan doen.

Alvast bedankt jeroen

nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
  Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
  Ford   Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992

Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 oktober 2013 08:39 AM
  [ # 1 ]
coolman3267 schreef:

Toen ik 12 jaar was droomde ik al van die auto (ik ben zelf ook van 1995)

Volgens mij geef je hiermee zelf al het antwoord.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
coolman3267
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012

- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
Gepost: 02 oktober 2013 03:03 PM
  [ # 2 ]

Ja eigenlijk wel he.
Is het eigenlijk moeilijk om de koppaking te veranderen?
Op school zeggen ze
1. Het blok moet koud staan
2. Koelwater aflaten
3. Inlaatcollector eraf
4. Kleppendeksel eraf
5. Distributie markeren en losmaken
6. Kop eraf
7. Oude koppaking weghalen
8.vlakheid opmeten als ie goed is zolaten anders vlakken
9. Nieuwe koppaking erop
10. Kop er terug op
11. Kleppendeksel er terug op
12. Inlaatcollecter erop
En dan nieuwe koelvloeistof erop ontluchten en klaar?

Klopt dit zo een beetje?

nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
  Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
  Ford   Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992

Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 02 oktober 2013 03:49 PM
  [ # 3 ]

Dat klopt wel ja. Denk wel aan de aanhaalmomenten. Natuurlijk ook meteen de distributie vervangen inclusief waterpomp. En ik weet niet zeker of er rekbouten in zitten. Ff checken dus. Is best te doen hoor, mooi oefen project, leer je meteen je auto kennen!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 oktober 2013 04:12 PM
  [ # 4 ]
coolman3267 schreef:

Ja eigenlijk wel he.
Is het eigenlijk moeilijk om de koppaking te veranderen?
Op school zeggen ze
1. Het blok moet koud staan
2. Koelwater aflaten
3. Inlaatcollector eraf
4. Kleppendeksel eraf
5. Distributie markeren en losmaken
6. Kop eraf
7. Oude koppaking weghalen
8.vlakheid opmeten als ie goed is zolaten anders vlakken
9. Nieuwe koppaking erop
10. Kop er terug op
11. Kleppendeksel er terug op
12. Inlaatcollecter erop
En dan nieuwe koelvloeistof erop ontluchten en klaar?

Klopt dit zo een beetje?

ja. maar als punt 1 zou ik zeggen: bouw de motor even uit. Werkt veel makkelijker.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 02 oktober 2013 05:53 PM
  [ # 5 ]

Is iets meer werk maar wel veel makkelijker idd. Zeker als je het de eerste keer doet. Als je plek hebt, doen! Tevens kun je het blok even mooi schoon maken en doe je bakolie en dergelijke ook meteen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
coolman3267
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012

- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
Gepost: 02 oktober 2013 06:35 PM
  [ # 6 ]

motor uitbouwen zit er nog niet direct in het zou de eerste keer zijn dat ik dat doe en de koppaking zal zoiezo al lang duren.

Ik ben ook nog maar juist begonnen met de richting auto dus ik weet zeker niet alles over auto’s
Het zou ook de grootste klus zijn die ik ooit aan een auto heb gedaan.
Maar er is geen tijdsdruk en dat helpt al.
En de plaats heb ik er ook niet voor, dus het zal gebeuren met het blok in de auto.

Maar binnenkort meer hierover want hij staat nu trouwens nog op de autoremorque op de oprit en daar kan ik er niet echt aan.

nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
  Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
  Ford   Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992

Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 oktober 2013 06:58 PM
  [ # 7 ]

Het vervangen van de koppakking met de motor in de auto is écht niet leuk hoor! En al zeker geen beginnersklus!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
coolman3267
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012

- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
Gepost: 02 oktober 2013 07:36 PM
  [ # 8 ]

Ik had ook niet verwacht dat het leuk ging zijn maar als het moet gebeuren moet het gebeuren.
en wat is er zo veel moeilijker aan als het blok in de auto hangt? je hebt minder ruimte, nog iets?

nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
  Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
  Ford   Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992

Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 oktober 2013 08:33 PM
  [ # 9 ]

Echt veel minder ruimte. Een motor uit een XM halen is echt niet zo’n wereldklus, zie bijvoorbeeld mijn draadje.
En als de motor er uit is, kun je meteen de koppeling doen en nog wat andere zaken aanpakken/nalopen zodat je zeker weet dat de auto zonder problemen nog jaren mee kan.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook