Hoi,
weten jullie mij te vertellen of het mogelijk is om de zuigerveren van een 1.4 motor van onderaf te vervangen. Dus carterpan eraf, big end lagerkappen los en de drijfstang inc. zuiger langs de krukas halen. Zonder de cilinderkop eraf te halen dus.
Kan de drijfstang + zuiger langs de krukas?
Krijg je de zuiger met zuigerveren er ook vanonder weer in?
Groeten,
Sietse
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dat gaat niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok bedankt voor info.. Balen. Dan wordt het meer dan een ochtend werk.
Waarom wil je je zuigerveren vervangen?
Heb je veel olieverbruik?
Kunnen ook de klepseals zijn bijvoorbeeld.
Als je de cilinderkop er toch af hebt kan je die ook meteen vervangen
Die heb ik al uitgesloten. Kop is er al af geweest vanwege een lekke koppakking.
Daarom heb ik ook niet zo veel zin om die er weer af te slopen en wou ik proberen het van onderen te doen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gaat niet… Helaas.. Maar toch, zuigerveren gaar heb ik nog niet meegemaakt. Gare klepseals wel. Echt heel vaak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zuigerveren zijn ook de onderste op mijn lijstje maar de kop is eraf geweest en gevlakt teruggeplaatst met nieuwe koppakking en nieuwe klepseals.
Ik zou de mogelijkheid niet willen uitsluiten dat ik een montage fout heb gemaakt of dat de klepseals gewoon bagger zijn (was een goedkoop kopsetje van internet) maar denk dat de kans groter is dat het de zuigerveren zijn.
Enfin we zullen het zien want de kop moet er nu toch weer af.
Balen!
Misschien weet Waterman nog een tip om een indicatie te zoeken waar het probleem zit.
Slechte zuigerveren zou je toch moeten kunnen meten met de compressiemeter?
En bij slechte klepseals zou je toch juist oliewalm krijgen na een tijdje stationair draaien en bij slechte zuigerveren zou je juist walm krijgen bij het optrekken?
Of walmt ie helemaal niet?
Andere tips? (misschien met de Lidl camera?)
Het zou zonde zijn als je de hele motor uit elkaar hebt en het blijken toch de kleppen te zijn…
Misschien is een motor van een sloper nog goedkoper trouwens…
Ja compressiemeten kan slechte zuigerveren uitsluiten. Eerst meten en daarna nog een keer meten met een beetje olie op de zuigers…
De kosten zijn het niet. Zuigerveren zijn 30 euro voor een setje.
Het gaat meer om de hoeveelheid werk. En daar heb ik op zich wel weer hobby van dus dat is ook geen probleem.
Verder weet ik hoe de staat van de rest van het blok is, met een blok uit een sloper begin je weer van voren af aan met distributie, kleppen, koppaking, keerringen etc.
Compressie testen met olie op de zuigers lijkt me nog iets wat ik ga proberen.
Ik dacht zelf aan een lektest. Dan hoor je de lucht bij versleten zuigerveren langs de carter ontluchting blazen. Iemand ervaring?