Beste allen,
Mijn naam is Michiel en nieuw op dit forum.
En sinds kort ben ik in het bezit van een C4 Berline 2.0HDIF Exclusive.
Echter heb ik vanaf aankoop al een probleem wat ik en de garage nog niet hebben kunnen vinden.
Ook het doorspitten van het forum heeft nog niet tot een oplossing geleid.
Het probleem:
Bij aankoop bleek de turbo niet mee te draaien.
Auto had een poos stil gestaan en er zat vocht in de elektroklep (onder vooruit net achter de motor) die vacuum aanstuurt naar de turbo.
Klep vervangen en turbo draaide weer.
Bij het optrekken viel me wel op dat de turbo abrubt inzet en vanaf dan onregelmatig optrekt. Het voelt alsof turbo druk geeft, weer wegvalt, weer druk geeft, enz enz.
Maar zo voelt het, niet gezegd dat het probleem daar ligt.
Ook is het zo dat als ik bv in zijn 4 rij onder de 2000 toeren en ik gas geef, de auto nauwelijks reageert. Komt heel traag op gang tot de 2100/2200 toeren tot inzet turbo en dan gaat ie. Met bovenstaande klacht dan.
Ik vermoedde zelf klein probleem met vacuum of te lang stil gestaan o.i.d. en de prijs was goed dus auto toch maar gekocht.
Wat me overigens ook opvalt is dat ik de koelvin aan hoor slaan terwijl dit niet nodig is. Bv na een kwartier stil staan, motor starten en 2 tellen later gaat de vin draaien. Motortemp geeft dan maar 1 of 2 streepjes aan terwijl 3 de normale bedrijfstemp is.
Wat heb ik er al aan gedaan (laten doen):
-Vacuum slangen welke ik kan zien gecontroleerd.
-EGR op werking gecontroleerd, tenminste klep word open gezet.
-Kan EGR heel moeilijk demonteren dus heb professionele cleaner gebruikt dmv inspuiten in de inlaat.
-Garage heeft de stekker doorgemeten bij de turbo. Vanwege de zeer slechte bereikbaarheid konden ze niet bij de klep komen om deze door te meten maar deze kreeg wel vacuum.
-Alle waardes laten resetten.
bovenstaande had geen effect.
Computer geeft geen foutmeldingen.
Alleen bij uitlezen gaf de lmm verkeerde waardes. Deze is nu vervangen. Het probleem blijft maar is wel vermindert.
Info over de auto:
bj 2004
227.000 km
Roetfilter pas vervangen, deze is gereset.
Turbo is al eens vervangen bij 80.000 km.
6000 km terug beurt gehad.
Start prima.
Loopt prima stationair
Wie o wie herkent dit probleem.
Of wie heeft tips waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?
Graag tot horens
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Ik heb mijn garage wel eens zien stoeien met eenzelfde euvel bij een C5 2.0HDIf. Deze auto heeft meerdere vacuumslangetjes die een functie hebben bij aansturing van het motormanagement. Bij problemen met deze slangetjes krijgt het motormanagement verkeerde meetwaarden, wat kan leiden tot storingen die je beschrijft.
Wat men bij de garage deed, is het volgende.
- Vacuumslang één voor één losnemen.
- De losgenomen slang vacuum trekken en met een drukmeter controleren of het vaccuum bleef. Bij het laatste slangetje wat op deze manier gecontroleerd werd, liep de meter terug naar nul; deze bleek lek. Slangetje vervangen, euvel verholpen.
Het proberen waard?
Aanslaan van de koelfan kan komen doordat de airco aan staat.
Ik heb vacuumtester besteld en ga zodra deze binnen is zelf vacuum checken.
Zijn er nog slangen die ik zo niet kan zien?
Dat de vin aanslaat vanwege de airco had ik zelf nog niet aan gedacht. Zal het eens uittesten.
Was eerder bang dat iets verkeerde signalen wat betreft motortemp aangaf ofzo en dat dan oon weer invloed heeft op mijn klacht.
Verkeerde signalen kan altijd, het blijft een Citroen
Heb je de auto ook al eens laten uitlezen met een Lexia ?
Auto is eerste keer door citroengarage uitgelezen maar daar kwamen geen vreemde zaken naar voren.
Tweede keer is het door een niet merkgebonden garage gedaan en deze zag alleen maar verkeerde waardes van de lmm.
Deze dus vervangen maar klacht niet weg maar wel “verzacht”.
Wat me vandaag weer opviel is dat wanneer ik rustig gas opbouw en met name wanneer turbo inzet beetje gas los en rustig opbouwen, de auto vloeiender optrekt. Nog niet helemaal onregelmatig vrij maar wel stuk minder.
Met name het begin wanneer turbo inzet is het ergste. In ene volgas vanaf lage toeren is dus eerst sloom, dan turbo inzet en dan onregelmatig accelereren.
Rijd erg vervelend en ik hoop het snel te vinden. Auto rijdt, stuurt en schakelt verder prima.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Persoonlijk vind ik de 2.0 HDI 16v onder de 2500rpm een beetje lui. Vanaf 3000rpm trekt ie inderdaad een stuk mooier en beter. Heb zelf ook een C4 gehad met dezelfde motor.
Gelijk met de mijne heeft de dealer er ook eentje geleverd die flink wat gedonder met de EGR heeft gehad. Ik zou daar eens kijken.
Domme vragen bestaan niet.