Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De APK keurmeester ontdekte speling in de binnenste bevestiging van de bekrachtigingcilinder van de DIRASS van mijn 2.1TD Break.
Het lijkt op een silentbloc, maar service.citroen biedt geen inzicht hoe dat precies zit.
Er is zo te zien ook geen onderdeelnummer voor.
Heeft iemand enig idee hierover?
Is het gemakkelijk te verhelpen?
Zo op het oog kan je er bij als je de voorste hydractiefklep met bol verwijdert.
Als noodmaatregel overweeg ik het oog vol te zetten met polyurethaankit (geen schuim). Als dat is uitgehard is het net een silentbloc.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb toevallig een DIRASS voor een groot deel uit elkaar gehaald, maar ik ben nog niet toe aan de hulpcilinder.
Eerlijk gezegd snap ik niet wat je bedoelt. En nog eerlijker gezegd begrijp ik niet hoe de keurmeester het heeft kunnen constateren want bij La Soixante (type 2) kun je er vrijwel niet bij anders dan via de rechter wielkast en na het verwijderen van het steenslagscherm.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Van bovenaf zie je als je aan het stuur draait beweging (enkele mm) in de bevestiging van de hulpcilinder. Het ziet er uit alsof je naar een silentblock met wat ruimte kijkt.
Als je aan het stuur draait voel je als je de draairichting verandert een klein snokje.
Als je rijdt merkt je niets.
Ik ken de DIRASS onvoldoende om een serieuze diagose te kunnen stellen. Heb jij dat ding losliggen? Dan zou ik graag even komen kijken, zo mogelijk dit weekend.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Je bedoelt dus gewoon die rubber bus waar de hulpcilinder mee aan het eigenlijke stuurhuis bevestigd zit, I gather.
Eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand daar problemen mee had, misschien LHM op gelekt in het verleden?
Heb naar aanleiding van je probleem een antwoord op je PB gegeven.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
service.citroen ,onderdeelnr. 4059 07
Zo te zien nog wel te bestellen Jan.
Zit vast met een bout.
Hoop dat je er bij kunt .
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Heb er nog 1 nieuw in zakje liggen. ooit twee besteld en maar 1 gebruikt.Ik heb toen wel de hulpcylinder helemaal er ondervandaan
gehaald…
pb maar ik stuur hem je zo op.
greetnings
1x visa 2x bx 1x Xant 3xXM Y3? , Ynot4 !
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik kreeg nog geen reactie op mijn PB aan jou van 2 september.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dirk de Pirk schreef:service.citroen ,onderdeelnr. 4059 07
Zo te zien nog wel te bestellen Jan.
Zit vast met een bout.
Hoop dat je er bij kunt .Groet,
Dirk
Inmiddels weer heel wat wijzer. Het onderdeelnummer van Dirk is een silentbloc dat alleen in een type I past.
De silentblos in type II zijn veel groter, diameter 24 mm ipv 21 mm. Je vindt ze niet in service.citroen.com, alleen de complete cilinder en die is NFP (en kost erg veel).
Het stuurhuis dat Citroën-das-pas-fën opstuurde past voor geen meter. Het lijkt op een type I, in elk geval kleine silentblocs en de aansluitingen voor de hydrauliek wijken ook af.
Van der Laan maar eens gebeld, die er ook niet uitkwam. Maar wel de gouden suggestie deed: “Draai een paar busjes van nylon.”
Die gaan er morgen dus in. Ik hoop daarmee einde gedoe, want komende maand hoop ik de 500.000 km te overschrijden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Is dat nog gelukt met die gedraaide busjes Jan?
Paste het allemaal?
Heb je foto`s van dat kunstwerk?
Heb nu hetzelfde probleem .
Gert de Jong zet er een nieuw 2e hands hulpcylinder in met een goed silent blok.
Moest er toch uit die cylinder wegens een gescheurde tandheugelhoes, dus niet veel extra kosten.
Hoewel € 100,- voor een hulpcylinder niet echt goedkoop is , maar ja , je moet toch wat nietwaar?
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Die busjes waren een fluitje van een cent.
Als je de maten geeft draai ik er wel een paar.
Het Roode Gevaar verkocht ik weer aan de vorige eigenaar. Voor zover ik weet bromt die nog tevreden rond met die nylon busjes.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Zo`n nylon busje kan ook beter tegen LHM lekkage denk ik.
Jammer dat ik al een afspraak heb met de Jong , anders kwam ik wel even bij je langs .
Ben bij 3 keuringsstations langsgeweest , alle 3 zeiden ze wat anders .
Bij de 1e had ik alleen een gescheurde hoes , geen speling en wat olielekkage , wat ik overdreven vond , beetje zweten deed `ie .Die had geen zin in die hoesreparatie ( lekker dan , je bent toch mijn vaste garage denk ik dan, waar is de liefde voor het vak gebleven )
De 2e garage , Citroën Stadionplein begon er niet aan wegens tandheugelspeling.
Bij de 3e , de Jong , bleek van tandheugelspeling geen sprake , maar kwam de speling van dat silent bloc boven water .
Ondertussen is ìe nog steeds niet Apk gekeurd door al dat gedoe .
Nou ja , donderdag wordt`ie gerepareerd en gekeurd door de Jong , fingers crossed.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94