Gisteren is mijn XM 2.0i bouwjaar 2000 o.a. afgekeurd op de remwerking van achterwielen. De garageman wees op een paar aluminium kokertjes onder de auto midden achter die volgens hem de remdruk van voren naar achter regelen. Deze regelaars zaten volgens hem muurvast. Ik kan echter niets hiervan vinden op het forum. Wel van alles over ontluchten en spoelen.
Kan iemand vertellen waar deze kokertjes voor zijn? En of dit met mijn slechte achterremmen iets van doen kan hebben?
Thx!
Ewout
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ewout, dit zijn remdruk regelaars, die reageeren op het duiken van de auto, en de belasting, op de achteras, de achteras is verbonden met deze regelaars, vaak met een stangetje, en een veer, soms wil het wel eens helpen om de boel in te spuiten, met bv wd40. en dan aan het stangetje gaan trekken/duwen, zodat de plunjer weer gaat bewegen, en meschien nog iets wat ik ook heb gehad vroeger met mijn alfa, werd ook afgekeurd op achterrem, maar kwam omdat de handrem het niet deed, en daardoor waarde maar 10% was, maar ja handrem zat op de voorwielen, was toen al dat je monteurs had die het niet begrepen, wand ja de auto stopte wel. maar de handrem deed niks???????
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nou, bij een Hydropneumatische Citroen (tot aan de C5) werkt het een stuk intelligenter dan bij Alfa’s en zo.
De remdruk voor de achterremmen wordt afgetapt van de druk in het achterste veersysteem. Dat klopt dus altijd, stangetjes of niet.
Wat er wel verkeerd kan gaan, en dus gaat, is de verwaarlozing van de inhoud van de remleidingen.
Als er al LHM ververst wordt dan vergeet men dikwijls de achterremmen zo lang te “ontluchten” tot er verse LHM uitkomt.
Die leidingen zijn doodlopende straatjes, met meestal zeer oude olie er in.
Daardoor gaan de remcilinders vastzitten en DAT is de oorzaak van ongelijk remmen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bedankt JanSr. Ik ga de monteur iig vragen de achterremmen te ontluchten. Blijft nog wel de vraag wat de remregelaars/ kokertjes dan doen?
En natuurlijk ook bedankt Beremans!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er zitten geen remregelaars in een XM. Wel hoogteregelaars. Die regelen alleen de wagenhoogte. Met remmen hebben die niets te maken.
Als je de boel echt in orde wilt hebben kan je een afspraak maken bij Chyparse voor het verversen van het systeem en een rondje bollen. Als er regelaars vastzitten pakken ze even gerestaureerde of nieuwe van de plank. Je loopt niet leeg op zo’n beurt en dan is alles weer perfect.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Okay, duidelijk. Was sowieso van plan om bij Chyparse de bollen te laten checken.
Thx!
Laat die remmen eerst maar eens testen met de voiture in de hoogste stand. Voordat je kosten gaat maken!
Wat als in de hoogste stand de achterremmen wel goed werken?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zou beginnen bij het begin :
achterste remklauwen zuiver maken , kijken dat de remblokken niet vastgeroest zijn in de klauwen .
Staat van cq roest op de remschijven .
Als je in hoogste stand van de vering remt , heb je de maximum systeemdruk .
In de rijstand heb je maar remdruk naargelang het gewicht ( druk ) van de achtervering :
met drie op de achterbank en een koffer vol zal hij meer remmen dan leeg .
Dat is het lastafhankelijke remdruk systeem bij alle hydraulisch geveerde Citroen tot en met de XM .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik vraag me wel af of ik hem in z’n hoogste stand door de APK krijg. De remklauwen, remblokken moeten goed zijn. Deze zijn recent nog vervangen. Ontluchten kan geen kwaad en daarna (in de hoogste stand) nogmaals proberen.
Kan het ook van invloed zijn dat mijn veerbollen achter niet veel meer doen?
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, dat zou niet uit moeten maken. De druk in het veersysteem hangt niet af van de staat van de bollen. Als de hoeveelheid gas minder wordt, wordt de vering stugger. Dat is alles.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Zeker een test op zo’n vlakke plaat waar de achterkant omhoog gaat bij het oprijden zodat die geen druk meer heeft en dus ook nauwelijks remt….. Zoek een zaak met een rollenbank of gooi een paar stoeptegels achterin….
Ga eens in de ankers op een rustige weg? je moet de achterremmen dan voelen en de schijven moeten ook warm worden…