Ik zal hier ook maar eens mijn projectje posten.
Het kan een beetje onsamenhangend overkomen gezien ik het kopieer en plak van clubfrance.nl
Na jaren met het idee gespeeld te hebben om het TU5J4 blokje geblazen te maken heb ik de knoop doorgehakt.
Het is nu elke maand net kerst na salarisdag, de pakketjes blijven binnenkomen
En zoals gebruikelijk zeggen plaatjes meer dan woorden
Lage compressie gesmede zuigers, stalen uitlaatspruitstuk, en wat 2.5” rvs voor de downpipe.
Uprated schakelstangen via R&NDY;
Mocal oliekoeler en adapter
JP4 kleppendeksels
Renault megane 225 injectoren (390CC op 3 bar)
Vems 3.6 met nog aan te passen kabelboom
Boost control solenoid
Intercooler, oil catch tank, 200cp sportkat en slim fan
MSD bobine met dank aan Arnold (trackdayparts.nl)
Nog een lading rvs voor het nieuwe spruitstuk(stalen is zo lek als een zeef, die knap ik nog een keer op voor de verkoop) en de rest vd uitlaat (inc v-band klemmen)
Collector in elkaar
Hoppa
En omdat ik de Saxo gewoon als daily gebruik is het geen optie om hem een half jaar stil te zetten om aan de motor te knutselen.
Dus heb voor een prikkie een in elkaar gelopen blok gehaald.
Gelijk het spruitstuk en turbo test-fitten, like a glove :dance:
(Voor de oplettenden onder ons, de runner vd 3e cilinder is er inderdaad af. Dit omdat ik de externe waste moet gaan routen)
een uitgelopen spie, wss heeft iemand de bout vd krukaspoulie niet goed aangedraaid. gevolg: distributie van tijd..
De schade
Hulp met het demonteren vd nokkenaskappen, terwijl ik met plastigauge loop te kutten :geek:
Met de juiste documentatie komen we dr wel
0.038mm speling, standaard dikte schaaltjes er in (zwarte codering)
Vorige week het onderblok naar DSP in Tilburg gebracht om te laten controleren en honen.
Samen met de cilinderkop die ook gecontroleerd wordt, gevlakt, geslepen, seals vervangen, etc.
Dus als het blok terug is kan ik gaan beginnen met het opbouwen! :dance:
Alle boutjes en moertjes worden vervangen door RVS.
Nieuwe 2.5” dempers en flexstuk met dank aan Guido!
Nieuwe kleppen, klepzittingen, seals, gevlakt en vacuumgetest.
Vers gehoond blok.
Gezien het blok en kop ook ultrasoon zijn gereinigd heb ik het blok gelijk voorzien van een nieuw likje verf.
Nu maar wachten op Citroen voor de levering van de resterende delen om mn blok op te bouwen.
Nieuwe lagertjes
Ondertussen ook wat klein spul klaargemaakt om te stralen
Gisteren wat deeltjes gezandstraald in de werkplaats bij onze service afdeling.
En natuurlijk waren de monteurs daar weer blij om een kantoorpikkie te zien die zijn handen weer s vuil maakte
Weer mooi schoon
Zal vanavond wat gaan test-monteren op het blok met de nieuwe rvs boutjes en moertjes.
Moet er wel gelikt uit gaan zien
Dry build 1 (Wacht nog op een lading onderdelen van Citroen)
sneak peak
Heb nog wat kunnen doen, alhoewel ik nog wacht op een paar delen van Citroen.
Maar gezien het weer vandaag heb ik niks meer kunnen doen omdat mn Fireblade nodig uitgelaten moest worden
Sinds ik een huis heb gekocht wat nog gebouwd moet worden heb ik niet veel tijd gehad voor de hobby. Gelukkig heb ik het nu wat rustiger en kan ik weer verder
Pakketjes binnen
Genuine HKS SSQV 4, besteld bij de echte HKS dealer
Clutchkit van de vriendelijke en behulpzame Clutch-Specialists
En de Tial MV-S wastegate van DP-Engineering
Afgezien van wat klein grut (vacuumslangetjes etc) is alles binnen en kan ik eindelijk gaan beginnen aan de grote blokwissel
Meer pakketjes
Goud!:afro:
RVS voor div steuntjes enzo
Maar nog belangrijker, ik ben eindelijk begonnen met de bouw!
Carterpannetje gebakken
Klaar om aan de slag te gaan
Nieuwe fan gemonteerd en intercooler-plaatsing getest
Dash er uit en en kabelboom klaar om aangepakt te worden(lees: trimmen)
Wuueegg oud blok
Motorruimte klaar om schoongemaakt en gespoten te worden
De garage momenteel
Nieuwe stabstangetjes en spooreindjes
Draagarmrubbers waren niet meer zo fris dus maar gelijk powerflex er in gezet
Veerpoten aangepakt
En begonnen met lassen
De wastegate runner op de best mogelijke manier gefabriceerd
En voor een kantoorpikkie ben ik best tevreden met mijn laskunsten
Nu ben ik alleen de rubber mof kwijt die de turbo met de rest van de intercooler piping verbind kwijt
De remmen en vloeistoffen gaan er vanavond in zodat de wielen er weer op kunnen en ze weer op dr pootjes kan staan.
Dan is het nog wat klein spul (vacuumleidingen en een paar beugeltjes) en de elektra
Bedrading in de motorruimte is klaar! Alleen het interieur nog, dan kan ik een poging tot starten gaan wagen
(En ja ik moet mijn catchcan nog plaatsen)
Oude firmware
Ge-update naar de laatste firmware
Het is wel een beetje overweldiging als je voor het eerst met zo’n systeem aan de slag gaat.
Maar ik zie het gewoon als de volgende uitdaging :afro:
Weer een kleine update.
Aanvankelijk was er van stationair geen sprake en had 1 cilinder niet veel zin om mee te doen.
Toch de injectoren maar eens goede schoonmaakbeurt gegeven, de inmiddels zwarte bougies van het veeeel te rijke mengsel schoongemaakt en elektrode afstand gecontroleerd.
Nog wat dingetjes in de Vems aangepast et voila! 4 cilinders in volle werking, zelfs stationair +/- 1200 toeren ( alleen als ie warm is)
En het eerste testrondje is een feit! Mijn god wat een geluid maakt die screamerpipe :violin:
Voor de veiligheid de wastegate op .5 bar overdruk gezet, dat betekent dus ook dat hij snel afblaast naar de screamer
Ook gelijk maar 2 nieuwe bandjes besteld, gezien deze echt op waren. Deze gaan er dit weekend of begin volgende week weer op. Dan is het uitlijnen en wachten tot 1 oktober…
Want 1 oktober gaan we naar DP-Engineering!
Na heel wat rondbellen/mailen etc ben ik toch tot de conclusie gekomen dat dit de beste optie is voor mijn auto.
Gezien de ervaring met dit soort projecten en bekendheid met Vems (zelfs andere tuners die aanraden daarheen te gaan) en toch goede hulp via mail van Pieter, heb ik een afspraak gemaakt.
Er is een vaste prijs afgesproken en ik mag er bij blijven (wat voor mij het belangrijkst is), van te voren krijg ik nog een basismap van hem om daar veilig te komen.
Nog een paar plaatjes om af te sluiten
Na een lange dag sleutelen, afstellen en testen is er een resultaat bereikt waar ik zeer tevreden mee ben.
Nogmaals, ik doe het niet om de cijfers maar om het plezier er mee te rijden. (En de weg er naar toe)
195pk en 270nm @ 0.65 bar
Meer viel er niet uit het kleine T2 turbo’tje te persen.
Echter ben ik hier meer dan blij mee, het vermogen is precies waar ik het gebruik en met het oog op de chocolade versnellingsbak meer dan genoeg.
De rit vanuit Boven-Leeuwen naar Oosterhout was heerlijk, glimlach van oor tot oor .
Gelijk de file bestendigheid kunnen testen ( ), blijft net boven het midden van de meter
Over DP-Engineering (Pieter), hier zijn vele verhalen, ervaringen en meningen over.
Ieder heeft recht op zijn eigen mening, ik ben zeer tevreden over hoe ik ben geholpen.
De dag begon met een bakkie en natuurlijk een babbel over mijn project. Hierna aan de slag en het eerste waar we tegenaan liepen is de stappen motor die niet luistert. De bedrading nagelopen, hier bleek het een en ander omgewisseld te zijn. Pieter en ik hebben beide ondersteboven in de auto gehangen om achter het dashboard alles door te kunnen meten en goed aan te sluiten.
Vervolgens alles nog een keer gecheckt en aan het afstellen begonnen, nu bleek de originele iat sensor te langzaam (intake air temperature). Dit heeft invloed op de verrijking en ontsteking, Pieter had nog een goede “snelle” liggen dus besloten deze te monteren. Buis gedemonteerd, gat erin geboord, moer er op gelast (alle door Pieter gedaan) en sensor gemonteerd.
Tijdens demonteren van de buis kwam ik er achter dat een boutje van mn bobine-beugel er geen zin meer in had en er maar tussenuit is geknepen. Geen probleem, heeft Pieter zo liggen.
Vervolgens waren we al weer een paar uur verder voordat er echt afgesteld kon worden.
Tot een uur of 4 - half 5 bezig geweest uiteindelijk, Pieter was onder de indruk van mijn motor en de zorg die er in is gegaan met bouwen. Des te minder van de toch wel kleine T2 turbo van een renault 5 gtt, ach je kan niet alles hebben
Al met al een zeer positieve ervaring, ben bij het hele proces betrokken geweest en continu bij gebleven.
Ook is de rekening meegevallen, het afgesproken bedrag voor het afstellen (waar hij aanvankelijk 4 uur voor aangaf) + de kosten van de temperatuursensor (niet noemenswaardig).
Nu nog wat kleine aandachtspuntjes op orde brengen en genieten van mijn werk :dance:
En natuurlijk de foto’s:
Respect voor alle werk Rowan! Mooi stukje vakwerk.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
respect!
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wat een werk! Fantastisch!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wauw! Cool project zeg
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste