1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Rowan’s Saxo VTS 16v Turbo
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:20 AM

Ik zal hier ook maar eens mijn projectje posten.

Het kan een beetje onsamenhangend overkomen gezien ik het kopieer en plak van clubfrance.nl

Na jaren met het idee gespeeld te hebben om het TU5J4 blokje geblazen te maken heb ik de knoop doorgehakt.

Het is nu elke maand net kerst na salarisdag, de pakketjes blijven binnenkomen Very Happy

En zoals gebruikelijk zeggen plaatjes meer dan woorden Wink

Lage compressie gesmede zuigers, stalen uitlaatspruitstuk, en wat 2.5” rvs voor de downpipe.

Uprated schakelstangen via R&NDY;

Mocal oliekoeler en adapter

JP4 kleppendeksels

Renault megane 225 injectoren (390CC op 3 bar)

Vems 3.6 met nog aan te passen kabelboom

Boost control solenoid

Intercooler, oil catch tank, 200cp sportkat en slim fan

MSD bobine met dank aan Arnold (trackdayparts.nl)

Nog een lading rvs voor het nieuwe spruitstuk(stalen is zo lek als een zeef, die knap ik nog een keer op voor de verkoop) en de rest vd uitlaat (inc v-band klemmen)

Collector in elkaar

Hoppa

En omdat ik de Saxo gewoon als daily gebruik is het geen optie om hem een half jaar stil te zetten om aan de motor te knutselen.
Dus heb voor een prikkie een in elkaar gelopen blok gehaald.

Gelijk het spruitstuk en turbo test-fitten, like a glove :dance:

(Voor de oplettenden onder ons, de runner vd 3e cilinder is er inderdaad af. Dit omdat ik de externe waste moet gaan routen)

een uitgelopen spie, wss heeft iemand de bout vd krukaspoulie niet goed aangedraaid. gevolg: distributie van tijd..

De schade

Hulp met het demonteren vd nokkenaskappen, terwijl ik met plastigauge loop te kutten :geek:

Met de juiste documentatie komen we dr wel

0.038mm speling, standaard dikte schaaltjes er in (zwarte codering)

Vorige week het onderblok naar DSP in Tilburg gebracht om te laten controleren en honen.
Samen met de cilinderkop die ook gecontroleerd wordt, gevlakt, geslepen, seals vervangen, etc.
 
Dus als het blok terug is kan ik gaan beginnen met het opbouwen!  :dance:

Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:21 AM
  [ # 1 ]

Alle boutjes en moertjes worden vervangen door RVS.


Nieuwe 2.5” dempers en flexstuk met dank aan Guido!


Nieuwe kleppen, klepzittingen, seals, gevlakt en vacuumgetest.


Vers gehoond blok.


Gezien het blok en kop ook ultrasoon zijn gereinigd heb ik het blok gelijk voorzien van een nieuw likje verf.


Nu maar wachten op Citroen voor de levering van de resterende delen om mn blok op te bouwen.

Nieuwe lagertjes Smile

Ondertussen ook wat klein spul klaargemaakt om te stralen

Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:23 AM
  [ # 2 ]

Gisteren wat deeltjes gezandstraald in de werkplaats bij onze service afdeling.

En natuurlijk waren de monteurs daar weer blij om een kantoorpikkie te zien die zijn handen weer s vuil maakte Wink

Weer mooi schoon

Zal vanavond wat gaan test-monteren op het blok met de nieuwe rvs boutjes en moertjes.
Moet er wel gelikt uit gaan zien Razz


Dry build 1 (Wacht nog op een lading onderdelen van Citroen)

sneak peak Razz

Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:23 AM
  [ # 3 ]

Heb nog wat kunnen doen, alhoewel ik nog wacht op een paar delen van Citroen.
Maar gezien het weer vandaag heb ik niks meer kunnen doen omdat mn Fireblade nodig uitgelaten moest worden Razz

Sinds ik een huis heb gekocht wat nog gebouwd moet worden heb ik niet veel tijd gehad voor de hobby. Gelukkig heb ik het nu wat rustiger en kan ik weer verder Smile

Pakketjes binnen Rolling Eyes

Genuine HKS SSQV 4, besteld bij de echte HKS dealer

Clutchkit van de vriendelijke en behulpzame Clutch-Specialists

En de Tial MV-S wastegate van DP-Engineering


Afgezien van wat klein grut (vacuumslangetjes etc) is alles binnen en kan ik eindelijk gaan beginnen aan de grote blokwissel Smile

Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:24 AM
  [ # 4 ]

Meer pakketjes

Goud!:afro:

RVS voor div steuntjes enzo


Maar nog belangrijker, ik ben eindelijk begonnen met de bouw!


Carterpannetje gebakken Razz


Klaar om aan de slag te gaan

Nieuwe fan gemonteerd en intercooler-plaatsing getest

Dash er uit en en kabelboom klaar om aangepakt te worden(lees: trimmen)

Wuueegg oud blok

Motorruimte klaar om schoongemaakt en gespoten te worden

De garage momenteel

Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:24 AM
  [ # 5 ]

Zelfs mn meisje helpt mee Wink

En de nieuwe er in


Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:24 AM
  [ # 6 ]

Nieuwe stabstangetjes en spooreindjes

Draagarmrubbers waren niet meer zo fris dus maar gelijk powerflex er in gezet

Veerpoten aangepakt

En begonnen met lassen

De wastegate runner op de best mogelijke manier gefabriceerd

En voor een kantoorpikkie ben ik best tevreden met mijn laskunsten Razz

Nu ben ik alleen de rubber mof kwijt die de turbo met de rest van de intercooler piping verbind kwijt Sad

De remmen en vloeistoffen gaan er vanavond in zodat de wielen er weer op kunnen en ze weer op dr pootjes kan staan.

Dan is het nog wat klein spul (vacuumleidingen en een paar beugeltjes) en de elektra


Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:25 AM
  [ # 7 ]

En weer terug op zn wieltjes

Nu is het de elektra uitvogelen en wat kleine dingetjes (vacuumleidingen)
(Onderste boospipe zat nog niet vast, vandaar dat die er maar een beetje bij hangt op de foto)

En ja, ik heb het dynamo deksel en de peilstok in hittebestendige folie gewrapped

Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:26 AM
  [ # 8 ]

Bedrading in de motorruimte is klaar! Alleen het interieur nog, dan kan ik een poging tot starten gaan wagen Smile

(En ja ik moet mijn catchcan nog plaatsen)


Oude firmware

Ge-update naar de laatste firmware

Het is wel een beetje overweldiging als je voor het eerst met zo’n systeem aan de slag gaat.
Maar ik zie het gewoon als de volgende uitdaging :afro:

Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:27 AM
  [ # 9 ]

Weer een kleine update.

Aanvankelijk was er van stationair geen sprake en had 1 cilinder niet veel zin om mee te doen.
Toch de injectoren maar eens goede schoonmaakbeurt gegeven, de inmiddels zwarte bougies van het veeeel te rijke mengsel schoongemaakt en elektrode afstand gecontroleerd.

Nog wat dingetjes in de Vems aangepast et voila! 4 cilinders in volle werking, zelfs stationair +/- 1200 toeren Razz ( alleen als ie warm is)

En het eerste testrondje is een feit! Mijn god wat een geluid maakt die screamerpipe :violin:
Voor de veiligheid de wastegate op .5 bar overdruk gezet, dat betekent dus ook dat hij snel afblaast naar de screamer Very Happy

Ook gelijk maar 2 nieuwe bandjes besteld, gezien deze echt op waren. Deze gaan er dit weekend of begin volgende week weer op. Dan is het uitlijnen en wachten tot 1 oktober…

Want 1 oktober gaan we naar DP-Engineering!
Na heel wat rondbellen/mailen etc ben ik toch tot de conclusie gekomen dat dit de beste optie is voor mijn auto.
Gezien de ervaring met dit soort projecten en bekendheid met Vems (zelfs andere tuners die aanraden daarheen te gaan) en toch goede hulp via mail van Pieter, heb ik een afspraak gemaakt.

Er is een vaste prijs afgesproken en ik mag er bij blijven (wat voor mij het belangrijkst is), van te voren krijg ik nog een basismap van hem om daar veilig te komen.

Nog een paar plaatjes om af te sluiten


Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:27 AM
  [ # 10 ]

Teaser:

(met veilige basismap)

Profiel  
 
Rowan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-2007

Gepost: 08 oktober 2013 10:27 AM
  [ # 11 ]

Na een lange dag sleutelen, afstellen en testen is er een resultaat bereikt waar ik zeer tevreden mee ben.
Nogmaals, ik doe het niet om de cijfers maar om het plezier er mee te rijden. (En de weg er naar toe)

195pk en 270nm @ 0.65 bar

Meer viel er niet uit het kleine T2 turbo’tje te persen.
Echter ben ik hier meer dan blij mee, het vermogen is precies waar ik het gebruik en met het oog op de chocolade versnellingsbak meer dan genoeg.

De rit vanuit Boven-Leeuwen naar Oosterhout was heerlijk, glimlach van oor tot oor Smile.
Gelijk de file bestendigheid kunnen testen ( Crying or Very sad ), blijft net boven het midden van de meter Cool

Over DP-Engineering (Pieter), hier zijn vele verhalen, ervaringen en meningen over.
Ieder heeft recht op zijn eigen mening, ik ben zeer tevreden over hoe ik ben geholpen.

De dag begon met een bakkie en natuurlijk een babbel over mijn project. Hierna aan de slag en het eerste waar we tegenaan liepen is de stappen motor die niet luistert. De bedrading nagelopen, hier bleek het een en ander omgewisseld te zijn. Pieter en ik hebben beide ondersteboven in de auto gehangen om achter het dashboard alles door te kunnen meten en goed aan te sluiten.

Vervolgens alles nog een keer gecheckt en aan het afstellen begonnen, nu bleek de originele iat sensor te langzaam (intake air temperature). Dit heeft invloed op de verrijking en ontsteking, Pieter had nog een goede “snelle” liggen dus besloten deze te monteren. Buis gedemonteerd, gat erin geboord, moer er op gelast (alle door Pieter gedaan) en sensor gemonteerd.

Tijdens demonteren van de buis kwam ik er achter dat een boutje van mn bobine-beugel er geen zin meer in had en er maar tussenuit is geknepen. Geen probleem, heeft Pieter zo liggen.

Vervolgens waren we al weer een paar uur verder voordat er echt afgesteld kon worden.

Tot een uur of 4 - half 5 bezig geweest uiteindelijk, Pieter was onder de indruk van mijn motor en de zorg die er in is gegaan met bouwen. Des te minder van de toch wel kleine T2 turbo van een renault 5 gtt, ach je kan niet alles hebben Laughing

Al met al een zeer positieve ervaring, ben bij het hele proces betrokken geweest en continu bij gebleven.
Ook is de rekening meegevallen, het afgesproken bedrag voor het afstellen (waar hij aanvankelijk 4 uur voor aangaf) + de kosten van de temperatuursensor (niet noemenswaardig).

Nu nog wat kleine aandachtspuntjes op orde brengen en genieten van mijn werk :dance:

En natuurlijk de foto’s:

Profiel  
 
RandY
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 467
Geregistreerd: 07-10-2009

Gepost: 08 oktober 2013 12:32 PM
  [ # 12 ]

Respect voor alle werk Rowan! Mooi stukje vakwerk.

Citroen DS4 thp200 Sport Chic

vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 15 oktober 2013 09:11 PM
  [ # 13 ]

respect!

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 15 oktober 2013 10:47 PM
  [ # 14 ]

Wat een werk! Fantastisch!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 oktober 2013 10:52 PM
  [ # 15 ]

Wauw! Cool project zeg very good

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook