Mooi werk
Weer wat sleutelervaring erbij.
Succes met de herkeuring.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
nee vraag maar aan Sohail (ZX1,4) gewoon op de bokjes.
wel de echte bokjes.
enigste voordeel is dat ik luchtgereedschap heb.
de lagers eruit beuken is een eitje, max 5 minuten erin is 5 minuten.
dus valt wel mee.
de reden waarom Citroen destijds al ruim 600 euro voor die rep vroeg is me ook een raadsel.
wel is het voor de garage bedrijven een van de weinige reparatie’s waar leuk aan te verdienen is, de rest is allemaal veel werk weinig beuren..(in verhouding dus..
mvgr wupke:die armenwisselen met links doet.en het jullie niet kwalijk neemt dat je er langer over doet.
als ik een kastje in elkaar moet zagen lijkt het ook nergens op hehe
kreazyV8wuppo schreef:nee vraag maar aan Sohail (ZX1,4) gewoon op de bokjes.
wel de echte bokjes.
enigste voordeel is dat ik luchtgereedschap heb.de lagers eruit beuken is een eitje, max 5 minuten erin is 5 minuten.
dus valt wel mee.
Die 30min. kan ik absoluut bevestigen, zo snel ging het bij mijn Xantia, ik stond er zelf ook van te kijken
Montage en demontage is zo gebeurt met lucht gereedschap, zelfs op straat op bokjes. De lagers eruit en nieuwe erin deed Wupke inderdaad in 5 min. aan één kant, de andere kant deed ik, wat veel langer duurde . In zijn geheel zijn we een middagje bezig geweest incl. de nodige rook/koffie/ouwehoer pauzes
Bij montage zat ik te klootz**kken om die draagarm er weer in te steken, kreeg hem er niet in en Wupke steekt dat ding met zijn ogen dicht in die rare opening in het frame
Tijdens de eerste sleutelelmeeting duurde het c.a. 1,5uur incl. uitleg en een koffie/rook pauze om één kant van een BX te doen.
Ok, het wiel lag er al af enzo en wij waren al een uur aan het klunzen, toen hij in een paar min. met de draagarm in zijn hand stond. Wat is luchtgereedschap toch mooi, effe hier en daar ratelen en je staat met een draagarm in je handen
Tsja, en dat luchtgereedschap hebben we dus niet
verder lees ik dat jullie alleen de lagers deden maar wij hebben dus alles gedaan en de draagarm compleet leeg gemaakt van binnen. Dat lukte dus echt niet binnen 5 minuten om die ringen eruit te kloppen.
Maar dat maakt allemaal niet uit. Het is ons gelukt. We wilden eigenlijk alleen maar weten of we het klusje voor elkaar konden krijgen. In elk geval iets waar we niet meer voor naar de garage hoeven te kachelen.
That’s the fun of it
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Tsja, en dat luchtgereedschap hebben we dus niet
verder lees ik dat jullie alleen de lagers deden maar wij hebben dus alles gedaan en de draagarm compleet leeg gemaakt van binnen. Dat lukte dus echt niet binnen 5 minuten om die ringen eruit te kloppen.
Maar dat maakt allemaal niet uit. Het is ons gelukt. We wilden eigenlijk alleen maar weten of we het klusje voor elkaar konden krijgen. In elk geval iets waar we niet meer voor naar de garage hoeven te kachelen.
That’s the fun of it
Ja luchtgereedschap is mooi, als je het éénmaal heb, het staat op mijn verlanglijstje. Hoe dan ook, zoals jullie het gedaan hebben is ook harstikke netjes, je moet maar durven, ik durfde het niet alleen ops:
De mensen die erbij waren tijdens de eerste meeting riepen, zo he , ik denk dat ik het maar niet zelf ga doen
PS: Wij hebben ook alles gedaan, de hele draagarm is leeg “geschud”.
die ringen eruit schudden is helemaal niet moeilijk.
kwestie van een pijp die langs de andere kant in het gat word gestoken.
druk hem dan schuin, en houd hem op de (kleine) rand van de lagerring die je eruit wil slaan.
3 x een flinke tik, en de lagerring is eruit.
erin is ook een makkie, kwestie van de juiste maat dop, en dan een kort verlengstuk langs de verkeerde kant in de dop gestoken.
ff tik tik , tot je ting ting hoord, ipv tok tok.
dan de binnenlager op de as schuiven en de pasring met vetkeerring erop drukken(slaan).
de as in de de draagarm doen, en aan de andere kant het lager erin schuiven.
wederom de pasring met vetkeerring erop ,en met wat beleid erin slaan.
klaar is uw arm, erin hangen is Tja, een handige beweging, en hij zit.
as erin slaan, moer erop en raketakketakke vast.
torsieas met leidingsteun vast zetten.
en de remklauw er weer op.
FF de veerpoot erin met borging, de motor starten en hoogste stand.
ontluchten, en hoppaa wiel erop en klaar…
geheel flik is op mn gemakje in een uurtje, als het een wedstrijd zou zijn, is krap 30 minuten te halen na wat training. mischien wel 20 minuten.
mvgr wupke:die echt niets af wil doen aan jullie werk, als je het nog nooit hebt gedaan, is het FF puzzelen, en dan is het logisch dat je er enkele uren mee zoet bent.
ik heb het ook een keer in de garage gedaan met alle juiste gereedschap bij de hand. dan ben je idd maar 30 Min per kant bezig
werkt gewoon veel makkelijker en aanzienlijk sneller !!!
op straat heb ik het ook gedaan,maar dan kost het je een uurtje per kant.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
* Metro noteert even dat Wupke dat zo snel kan
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
kreazyV8wuppo schreef:geheel flik is op mn gemakje in een uurtje, als het een wedstrijd zou zijn, is krap 30 minuten te halen na wat training. mischien wel 20 minuten.
/quote]
Sorry wup, 20 min voor 2 draagarmen op de auto gemonteerd?
Ik zou bijna een weddenschap met je aan willen gaan
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:kreazyV8wuppo schreef:geheel flik is op mn gemakje in een uurtje, als het een wedstrijd zou zijn, is krap 30 minuten te halen na wat training. mischien wel 20 minuten.
/quote]
Sorry wup, 20 min voor 2 draagarmen op de auto gemonteerd?
Ik zou bijna een weddenschap met je aan willen gaan
nou moet je wel HEEL GOED LEZEN wat er staat.
er staat mischien toen carl lewis onder de 10 sec op de 100 mtr ging wilde niemand dat ook geloven…
los van het feit dattie vermoedelijk onder den drog stond…ik kan het in een half uurtje per kant , en ik doe er gemiddeld een uur over omdat ik een bloedhekel heb aan jagen en half werk….
een weddenschap laat ik me niet voor vangen,, er staan al genoeg referentie’s van wupke’s werk en kunde op dit forum dat ik zoiets niet nodig vind..
greets van wupke:die een auto repareren geen wedstrijd vind, wat sommige klanten wel zouden willen,, gezien het huidige uurtarief.
kreazyV8wuppo schreef:marx-7 schreef:kreazyV8wuppo schreef:geheel flik is op mn gemakje in een uurtje, als het een wedstrijd zou zijn, is krap 30 minuten te halen na wat training. mischien wel 20 minuten.
/quote]
Sorry wup, 20 min voor 2 draagarmen op de auto gemonteerd?
Ik zou bijna een weddenschap met je aan willen gaan
nou moet je wel HEEL GOED LEZEN wat er staat.
er staat mischien toen carl lewis onder de 10 sec op de 100 mtr ging wilde niemand dat ook geloven…
los van het feit dattie vermoedelijk onder den drog stond…ik kan het in een half uurtje per kant , en ik doe er gemiddeld een uur over omdat ik een bloedhekel heb aan jagen en half werk….
een weddenschap laat ik me niet voor vangen,, er staan al genoeg referentie’s van wupke’s werk en kunde op dit forum dat ik zoiets niet nodig vind..
greets van wupke:die een auto repareren geen wedstrijd vind, wat sommige klanten wel zouden willen,, gezien het huidige uurtarief.
Aha, ik snap ‘t! Er staat eigenlijk dus: “dan moet je wat leuks te roken meenemen voor wup, dan flikt ie 2 kanten binnen het kwartier”.
Toch, of bedoelde je dat niet
Ich bin ein Breaker
nee, met roken ga je niet harder, maar er zijn wel pillen of een lijntje van het één of ander
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
lezen is een kunst blijkt wel.
1/ik haat drugs.
2/ik haat jagen.
3/ik verdom het om half werk af te leveren.
dat staat in alles wat ik getypt heb.
dus hoe jij nou denkt dat ik dus FF jou lagers fiks in een half uurtje is mij een raadsel.
wupke
kreazyV8wuppo schreef:lezen is een kunst blijkt wel.
1/ik haat drugs.
2/ik haat jagen.
3/ik verdom het om half werk af te leveren.dat staat in alles wat ik getypt heb.
dus hoe jij nou denkt dat ik dus FF jou lagers fiks in een half uurtje is mij een raadsel.wupke
Wup, laten we er maar over ophouden…...starks doen we onbedoeld iemand beledigen en dat schiet ook niet op ok? Met het juiste gereedschap zal het inderdaad stukken sneller gaan als wat wij gedaan hebben. Verder was het ook de eerste keer, nu zal het bij ons ook wel sneller gaan…....
Maar effe een update, net op keuring geweest en kwam buiten na 5 min. met een “clean sheet” :jump . goedgekeurd dus…
Kosten tot nu toe: 1 bx….125 euro (met 3 kwart tank benzine), dynamo 20 euro (zelf kapot gemaakt ), 5 euro voor de riemen en 90 euro voor de adals…....bij elkaar 240 euro voor een zeer goede bx, want hij mankeert momenteel helemaal niks meer. Niet zo heel slecht toch?
Uren die er in zitten worden niet geteld want het begint steeds meer op een hobby te lijken.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
een heel nette prijs :thumbsup
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017