Egbert schreef:
Wie volgt??
Ik dus! Ik heb het setje uit Engeland nog niet besteld maar al wel vast het voorbereidende werk gedaan. Gewoon omdat ik het leuk vind en ontzettend nieuwsgierig geworden ben door dit topic en de lezing van Egbert in Arnhem. Vlampijp er uit geklust, gat boren, moer er op lassen en de boel weer terug bouwen, twee avonden werk…. Bij een plaatselijke garage een lambdasonde gescoord , een Bosch afkomstig uit een BX 16. Draadje naar binnen en sinds die tijd rij ik zo rond:
Ik moest even wennen aan de erg hoge en lage waarden die de meter aangaf, maar omdat het een smalband sonde betreft is het gewoon te arm en te rijk. Achteraf heb ik al die tijd te arm gereden, nu heb ik volgens voorschrift (OMVL) eerst stationair afgesteld op net iets te rijk en daarna hetzelfde met de regelaar in de slang bij 3000 toeren. Motor loot een stuk pittiger zo. Ben benieuwd hoe het wordt als ik de Emmegas set inbouw…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Mooie auto heb je!
Het verschil zal vermoedelijk een iets lager verbruik zijn bij een hogere verbrandingstemperatuur. Eigenlijk ben je nu klaar, iets te rijk afgestelde gasinstallatie levert maximale vermogen bij laagste temperatuur en is dus eigenlijk ideaal. Het milieu is je dankbaar voor Lambda 1 met actieve regeling maar heeft ook het eerder genoemde nadeel.
Probleem met de statische “ideale” afstelling is, dat die bij andere weersomstandigheden niet meer goed is. Je zal merken dat de lambda waarde gaat variëren met de temperatuur en luchtvochtigheid:
Kouder= compactere lucht= meer O2 = armer
Vochtige lucht = minder O2= rijker.
Dat wordt door de dynamische regelaar bij geregeld.
Of je kan door een kleine elektromotor op de hoofd regel schroef te zetten zelf bij regelen tijdens het rijden.
De waarschuwing voor langdurig vol vermogen bij Lambda=1 blijft staan! De Emmergas kan met het test kastje ook uit gezet worden, dan gaat de stappenmotor helemaal open. Misschien is dat een goed advies bij “blazen” met de caravan er achter op de autoroute.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert schreef:
De waarschuwing voor langdurig vol vermogen bij Lambda=1 blijft staan! De Emmergas kan met het test kastje ook uit gezet worden, dan gaat de stappenmotor helemaal open. Misschien is dat een goed advies bij “blazen” met de caravan er achter op de autoroute.
In dat geval is het misschien een idee om de oude ‘gewone’ gasregelschroef ook in de slang te laten zitten en af te stellen op een iets te rijk vollast mengsel. Is helemaal open anders niet te veel van het goede?
Als je het Emmegas testkastje op de teststand zet, is dan het lambdasignaal nog wel af te lezen?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
De Emmegas stappenmotor heeft een vaste regelschroef, die draai je in de “test” modus ( dan staat de stappen motor helemaal open) net zo ver open, dat je mengsel net te rijk is. Als je dan naar de “drive” modus gaat, gaat de stappenmotor regelen en knijpt het gas dus afh van de situatie iets af.
Bij vollast in “test” zetten en je gaat naar die iets te rijke situatie. Oorspronkelijke regelschroef kan je dus achterwege laten.
Ja de ledlampjes met Lambda uitlezing doen het ook in de “test” modus.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Jan,
op de foto lijkt de sensor iets scheef / tangentiaal in de vlampijp te zitten. Is dat zo, of gezichtsbedrog?
En als dat inderdaad zo is: waarom?
Ik kom morgenavond vanuit de kop van NH met mijn grijze Lambda-geregelde DS naar het verhaal van Egbert luisteren. Ik heb er alle vertrouwen in dat het een leuke en leerzame avond zal worden.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Klopt, ik heb de (te dikke) moer schuin afgeslepen voor het lassen zodat de sonde een beetje naar beneden wijst. Dit om te voorkomen dat er condenswater in de sonde blijft staan.
Het zal op die plek wel meevallen met het vocht, maar er moest toch een beetje van de moer af…
De lezing van Egbert is zeer de moeite waard, ik heb hem in Arnhem meegemaakt. Luisteren naar mensen met een passie is altijd boeiend. Veel plezier morgenavond!
edit - Overigens heb ik net het Emmegas setje plus tester besteld. Hoelang was de levertijd bij jullie?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Jan,
Schuin naar beneden heb ik ook, maar het lijkt op de foto alsof jij hem schuin opzij hebt. Zal gezichtsbedrog zijn…
Ook de bij de Emmegas-set geleverde moer was véél te dik.
Levertijd was bij mij 2 weken.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
De lambda sonde moet toch worden verwarmd, of alleen voorverwarmd om goed te kunnen werken? Of hoor ik vanavond de uitleg?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Vandaag is het Emmegas setje aangekomen, na precies een week! Gelijk na het werk erin geklust, beetje ingesteld en rijden: geweldig!! Vel meer vermogen, vooral bij lage toeren, ik kan nu bijna alle bochten in de drie nemen. Het rijdt veel soepeler en pittiger, zelfs beter dan op benzine (kan ik nu met de lambdasonde en tester ook beter afstellen).
Morgen ga ik de afstelling nauwkeurig doen en de bedrading netjes wegwerken. Het vaste snoertje van de tester loopt nu nog even door het ventilatiehuis aan de passagierskant….
Voorlopig zeer tevreden, enorme verbetering voor relatief weinig geld!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Gefeliciteerd.
Hopelijk rijden straks alle DS-en op LPG met dit systeem: betere prestaties, schonere verbranding.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb afgelopen weekend maar amper tijd gehad om de vlampijp met lambda sonde te monteren. Het is gelukt, wat een takke-klus zonder brug. De oude pijp met flex viel er bij demontage zo onderuit. Maar om de geprepareerde vlampijp op de grond liggend alleen met een arm naar boven op zijn plek te krijgen bleek echt onmogelijk. Uiteindelijk de startmotor los gemonteerd en aan kabels laten bungelen om zo de vlampijp op zijn plek te krijgen
Nog geen tijd dus voor de elektronica, maar wel de multimeter er op:
- stationair: 0,09 V =te arm mengsel
- +- 2500rpm: 0,94 V =te rijk mengsel
Deze waarden had ik niet verwacht, eerder andersom.
Nu loopt de motor nooit echt lekker stationair, slaat klappen over, maar als ik aan de stelschroef (open) draai dan krijg ik de waarde tot 0,10 V maar niet hoger?
Ik verwacht dat het Emmegas setje dit niet kan regelen, of wel?
Wat is er aan de hand?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Welke stelschroef? Van de verdamper (stationair) of de stelschroef in de slang?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
in de slang
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Volgens mij regel je het stationair toerental juist bij op de verdamper.
Ik heb in ieder geval de schroef op de slang wat verder open gezet en die op de verdamper. Daardoor stelt het systeem continue bij, dus ook stationair. Al is dat wel volledig afhankelijk van het weer.
Met regen is het eerder te rijk dan te arm, bij zonnig en droog weer eerder te arm. Maar dat is alleen tijdens het stationair draaien. Tijdens het rijden beweegt natuurlijk continue. En hoe harder ik rijdt hoe sneller de aanpassingen plaatsvinden.