



Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
ja, dat is ongeveer wat ik bedoel




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
dubbelpost, wis me svp
Ik heb op het net al een paar ervaringen gevonden over Mike Sanders vet. Maar heb hier nog enkele bedenkingen bij:
- Moet je bodem hiervoor kaal staan (tot op bloot metaal ontdaan zijn van alle oude verf, dinitrol en wat dan ook)?
- Kan je dit zelf doen zonder de gehele garage te besmeuren. (ik zou dit eventueel kunnen doen op de brug van de buurman, maar die zal niet blij zijn als alles besmeurd is) Ik heb al foto’s gezien waarbij de geheld garage in plastiek was ingepakt…
- Ik heb al constructies gezien met haardrogers en buizen om het spul verwerkbaar te maken. Hoe heb jij dit gedaan (een oude friteuse leek mij de meest haalbare oplossing).
Alvast bedankt voor de respons.
Ik heb een groot deel van de longerons en bodemplaat vervangen door nieuw staal en de buitenkant daarvan eerst in de zinkprimer gezet en daar een paar lagen underbody coating overheen omdat je daar altijd goed bij kunt vanaf de buitenkant. Waar het mij om gaat is roest van binnenuit en dat kun je in mijn beleving het best voorkomen met vet. Uiteraard kun je de binnekant van een longeron niet even schoonkrabben, maar als er oppervlakkige roest in zit (kun je zien met de endoscoop) en daar gaat een laag vet overheen, zal het niet verder gaan roesten lijkt me.
Mike Sanders Fett bestaat uit vaseline met een toevoeging, heb ik ergens gelezen en vaseline is erg goedkoop als je het in grote hoeveelheden koopt.
Ik heb 22 jaar geleden een grote loods gekocht welke voorheen van een loonbedrijf was en daar stonden nog emmers met doorsmeervet, waterpompvet en consistentvet (dat rode vet). Het meeste heb ik ingeleverd bij het afvaldepot, maar een grote bus vet heb ik bewaard. Ik heb een oude juspan gebruikt en die op een electrisch kookplaatje gezet, gewoon buiten.
Ik heb een drukbekerspuit met spuitlans gekocht via Marktplaats voor twee tientjes, kost nieuw 250 euro. Daar spuit ik holle ruimtes mee vol en ik vrees dat ik het niet meer ga meemaken dat zoiets doorgeroest gaat raken.
De Mazda MX5 is een leuke sportwagen, maar met een paar zeer roestgevoelige plekken zoals de dorpel voor de achterwielen en de spatbordrand rond de achterwielen. Dubbel op elkaar gepuntlast plaat waar vocht tussen komt, net als de gepuntlaste longeron van de DS en dat gaat gegarandeerd roesten.
Dat slijp ik er uit en vervang het door reparatiedelen, lassen of lijmen (gaat ook prima tegenwoordig) en dan van binnen uit heet vet er overheen spuiten, dat met warm weer lekker weer gaat kruipen. Je moet het af en toe aan de buitenkant schoonvegen, maar het roest nooit meer. Neem een stukje nieuw plaatstaal, spuit een zijde in met het een of andere roestbestijdingsmiddel en smeer de andere kant in met een laagje vet en zet het ergens buiten op een plek waar de elementen vrij spel hebben en kijk over een jaar of twee jaar wat er gebeurt.
Twee en een half jaar geleden heb ik een kleine 10 kg Mike Sanders Fett in alle holle ruimtes gespoten. Omdat ik nog wat over had heb ik de wielkuipruimte bij de achterwielen ook behandeld, incl. de binnenkant van de achterschermen. Hier heeft opspattend water van de wielen vrij spel en ik rij de winter gewoon door, maar alles is nog net zo vet als toen ik het aanbracht. Aankoeken van zand valt mee en kun je zo wegvegen. Ik heb er alle vertrouwen in, maar het is een heel behoorlijke klus en een verschrikkelijke knoeiboel.
Ik heb het ook met een oude frituurpan gedaan maar vond het niet zo handig. In de laagste stand werd het te heet en moest ik met de aan/uitknop de temperatuur regelen, ong. 110 graden Celcius. De spuitbeker vullen met een soeplepel is ook niet alles met dikke handschoenen, alles is uiteraard te heet om zomaar aan te pakken. Op een gegeven moment glibbert alles uit je handen…
Het voorbereidende werk moet je ook niet onderschatten: voor- en achterschermen eraf, evenals deurpanelen, achterbank, zonnekleppen (A-stijlen), dorpelbekleding binnen en buiten plus afdekplaten buiten/onder, vloerbedekking. Daarbij moet je hier en daar ook nog gaten boren…
Inclusief schoonmaken ben ik er twee dagen mee bezig geweest, maar het is het wel waard!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Vet werkt goed, olie ook, maar de professionele middelen zijn gewoon praktischer.
Dinitrol bijvoorbeeld is thixotroop, dat wil zeggen dat het bij verspuiten dun vloeibaar is (kruipt goed), na enige tijd stilstand wordt het een soort gel (zakt niet weg).
Je kan natuurlijk zelf ook deze producten verwerken, maar dan moet je wel een soort lans hebben die bijna 360 graden in de rondte kan spuiten.
En zeker weten dat je geen delen overslaat.
Maar vet en olie (vooral afgewerkt, ik gebruikte vroeger versnellingsbak olie of automaten olie) zijn natuurlijk goedkoop of zelfs gratis.
Olie en vet tasten wel rubber aan (denk aan carrosserierubbers), met Dinitrol heb ik dat nog niet gemerkt.
Bij een vriendje van me staat een derde neus met op de achterruit een sticker: behandeld met Dinitrol.
De auto is compleet vergaan, niet eens meer te restaureren.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn ds 21 ie heb ik in 1997 laten dinitrollen. Van 1997 tot 2006 heeft ie in amsterdam aan de grachten gestaan en is er zomer en winter mee gereden, totaal zo’n 250.000 km waarvan 100.000 km door mij in de eerste 3 jaar. Ik heb de auto van 97 tot 2000 gehad en hem daarna aan mijn buurman verkocht die er niet erg zuinig op was, dat wil zeggen: niet wassen, niet poetsen. In 2006 heeft hij hem verkocht aan een andere kennis van ons. Die auto is toen opnieuw bij Gosliga met een herhalingsbeurtje verwend en opnieuw gespoten. Daarna heeft ie tot 2011 buiten gestaan en is er zomer en winter mee gereden. Vorig jaar opnieuw een herhalingsbeurtje dinitrol. Han S, die auto is nog steeds niet verrot. Er is een deur vervangen en de voorschermen zijn een keer opgeknapt. Het chassis is nog steeds origineel en ongelast. Hoezo, Dinitrol werkt niet?
Mijn Sm is ook nog steeds niet kuis verrot… Ook dinitrol, en ook die ziet wel eens pekel…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het hangt er natuurlijk ook vanaf of ie al aan het ontbinden was vóór de behandeling.
Bij flinke roest zet het proces nog even door en als dat de antiroest laag doet barsten gaat het roestproces gewoon verder.
Je kan het beste vóór het roesten behandelen. Lichte oppervlakkige roest kan Dinitrol ook nog wel stoppen, maar het beste is om dat nog een (paar) keer te behandelen.
En roest van buitenaf ligt aan de kwaliteit van de laklaag, niet aan de ML behandeling.












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Han S schreef:Bij een vriendje van me staat een derde neus met op de achterruit een sticker: behandeld met Dinitrol.
De auto is compleet vergaan, niet eens meer te restaureren.
Tja zonder meer info kan je daar niet op oordelen.
Wie heeft het gedaan? En wist die persoon ook wel hoe je met een DS moet omgaan.
Het lijkt me ook normaal om zo’n behandeling te herhalen, dus als dat nooit is gedaan dan gaat het uiteindelijk weer rotten.
Ik vind het voorbeeld van waterman dan toch meer details geven.
Een vergelijkbaar verhaal heb ik met RX nog niet voorbij zien komen. Een langdurige test, veel kms in weer en wind.
Ik zeg nergens dat Dinitrol niet deugt, maar ik vind het wel heel ironisch, een kuis verrotte DS met een Dinitrol sticker op het ruit.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dinitrolbeurtje gehad bij aflevering nieuw, stickertje op de ruit en daarna nooit meer naar gekeken
Zo gaat het met de meeste auto’s.




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Han S schreef:Ik zeg nergens dat Dinitrol niet deugt, maar ik vind het wel heel ironisch, een kuis verrotte DS met een Dinitrol sticker op het ruit.
tja, soms moet je een ruit vervangen…. of tja vaak zie je een BMW rijden met een M badge en 1 lullig uitlaatje, als je begrijpt wat ik bedoel




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Op tijd bij houden van je antiroest producten is het belangrijkst.
Maakt niet uit welke.
En natuurlijk is de 1 beter dan de andere.
Maar kijk ieder jaar gewoon effe in ,om en onder de auto,en waar nodig nieuws behandelen.
En er gebeurt je niks.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.