Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Micky schreef:van Harte gefeliciteerd!!
Plus 1
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
chapeau!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi, nu lekker rijden!
gefeliciteerd, veel veilige kilometers gewenst!
gr Mark
Hier is geschiedenis geschreven
H@ns schreef:Hier is geschiedenis geschreven
Heerlijk tussen al die Priussen ; )
Echt een dikke topper dit verhaal !
Veel goede en vooral genietende kilometers toegewenst en mocht ik je een keer onderweg tegenkomen dan heb ik nog wel een elektrische bel uit een Amsterdamse tram voor je liggen ; )
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Heel erg goed ! Gefeliciteerd!
JW
Gefeliciteerd!
Totaal aantal Berichten: 6128
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
H@ns schreef:Hier is geschiedenis geschreven
+1
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
De eerste DS-Electric
Terwijl Citroën met Hybrid 4 en Hybrid Air van zich doet spreken, laten ook liefhebbers van klassieke Citroëns zich niet onbetuigd in de zoektocht naar duurzame mobiliteit. 2CV’s worden sinds kort bedrijfsmatig naar elektrische aandrijving omgebouwd. Forummer Henk “Duivekeet” is het gelukt een eerste e-DS in Nederland aan te melden. Zijn vrouw Mariët heeft zijn relaas voor ons opgetekend.
Mijn vak als elektromonteur en mijn passie voor Citroën vloeiden drie jaar geleden samen in het idee een elektrisch aangedreven godin te gaan verwezenlijken. De ervaring die ik met het restaureren van mijn DS break en DS pick-up had opgedaan, zou een goede basis zijn voor deze ambitieuze klus.
Ik ging op zoek naar een bruikbare DS en vond die niet snel daarna in Woerden. Thuis maakte ik het nodige voorbehoud met de opmerking: “Schrik er niet van, er moet veel aan gebeuren.” Omdat ik mezelf eerst uitgebreid wilde oriënteren op de mogelijkheden rondom de elektrische installatie, kon ik de restauratie in alle rust ter hand nemen. Ik heb de auto volledig gereviseerd en gerestaureerd waarbij ik ook al het las- en spuitwerk zelf heb uitgevoerd. Bovendien voorzag ik de auto van een linnen schuifdak.
Voor de elektrische installatie wilde ik in eerste instantie gebruikmaken van een serie accu’s die op mijn werk beschikbaar kwamen vanuit een zogenaamd no-break-systeem. De accu’s mankeerden niets, maar waren over de “houdbaarheidsdatum” en moesten vervangen worden. Nader onderzoek leerde dat ik toch met wat anders aan de slag moest. Intussen was de benzinemotor gedemonteerd en verwijderd, en zocht ik overal naar ruimte voor het plaatsen van accu’s, want hoe meer accu’s ik zou kunnen plaatsen, hoe groter mijn actieradius. Het streven was circa 100 km per lading te kunnen overbruggen.
Na lang oriënteren en overwegen, kocht ik bij HE-cars een motor van 30 kW met bijbehorende controller en 34 LiFePo4 (LithiumFerroPolymeer4) accu’s met een totale capaciteit van 22kWh. Voor het hydraulisch systeem vond ik op internet een bruikbare elektromotor in Griekenland, daar in gebruik op fietsen. Begin januari 2013 kon ik met de uiteindelijke inbouw starten. Nadat alle componenten een plek hadden gekregen, moest ik nog zien dat ik de noodzakelijke informatie tijdens het rijden zichtbaar kon maken op het dashboard. Ik kocht daarvoor een android-tablet waarop ik gegevens van het batterijmanagementsysteem (batterij-status, nog af te leggen afstand) kan aflezen.
De eindfase van mijn project kwam in zicht. Op 14 mei reed ik voor ’t eerst de garagebrug af, en maakte ik de eerste proefrondjes om de boerderij. Het inregelen van de controller nam daarna veel tijd in beslag en het was wachten op een datum voor de officiële RDW-keuring in Lelystad. Vooruitlopend op die keuring moest een lijvige documentatie over mijn ombouw worden aangeleverd. Uiteindelijk werd 27 september de dag van de waarheid. Om 8.15 uur stond ik met mijn elektrisch aangedreven bolide op een oprijwagen voor de poort van de RDW in Lelystad. De keuring verliep vlekkeloos en om 12.30 uur kwam het verlossende bericht dat alles aan de voorschriften voldeed.
Na twee lange weken van ongeduldig wachten, ontving ik de officiële kentekenpapieren per post. De APK-keuring verliep zonder problemen, en sinds 11 oktober is mijn elektrische godin helemaal klaar. De eerste 40 jaren van haar bestaan gaf zij (net als haar soortgenoten) blijk van haar aanwezigheid middels een ronkende motor, maar de komende 40 jaren vervolgt zij geluidloos haar weg.
tekst: Mariët Reins, foto: Duivekeet
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Wow! Complimenten!
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Echt super! Hoe rijd dat nou?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Held!
Fantastisch!
Ik zou dat zelf ook graag willen. Ik heb je PM gestuurd.
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 22-09-2013
- C6 (2005-2012) V6 HDi 240 Biturbo Exclusive
- ID/DS DS23 Pallas I BW
- ID/DS DS23 Pallas I Hydraulique
Wat een geweldig artikel heb ervan genoten en bovenal wat een prestatie, chapeau!