De veercilinders die ik gereviseerd heb, getest volgens WPHB. Veercilinder in bankvijs, niet opgespand maar zo geplaatst dat de rand van de veercilinder onder de bekken van de bankvijs komt. En dan lekker 40bar opgezet en 3 dagen laten staan. Die dingens lekken niet gauw denk ik
En dan weer aan de slag gegaan met de draagarmen.
Eerst opgewarmd in de oven zodat de lakken goed drogen en uitharden.
In de winkel goede vet gevonden van Kroon. Het lijkt aardig op vet die ik eerder bij demontage aantrof. De consistentie is erg goed. Ze kleeft erg goed en dat wil je namelijk met een goede vet. Ik heb ook SKF vet gekocht, maar dat lijkt me eerder beter geschikt voor de wielnaaf. Ze ‘vloeit’ beter dan de Kroon vet.
Lagers goed ingevet en kooi voorzien van 50g vet.
Nieuwe aanslagrubbers gemonteerd en gekozen om strak RAL8017 kleur :
Volgens WPHB moet je de grote moer ( sleutel 38! ) aandraaien met 0,8 à 0,9kgm. En dan 6/6 terugdraaien en dan borgen. Maar wat wordt er bedoelt met ‘6/6’ terugdraaien ???
ik ben niet mee
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is dat niet 1/6? 6/6 zou betekenen een hele slag. 1/6 is dus 1/6 van 360, is dus 60 graden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat zou ik toch ook denken, 1/6 slag terugdraaien, lijkt me eerder logisch dan 6/6
Fout in WPHB ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Bij nieuwe lagers idd iets terugdraaien. Bij gebruikte lagers is dat niet nodig.
OK, gewoon de moer terugzetten zoals het was.
Vandaag niet veel kunnen doen, maar wel de achterste bumper uit de verpakking gehaald en gepresenteerd.
uiteraard enkele pics gemaakt. Oud en nieuw naast elkaar :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
1 draagarm volledig gemonteerd. Lagers goed ingevet met TSL vet.Moet nog op moment aandraaien maar heb geen dop liggen van 36mm. Dan maar eentje besteld. 2de arm ging iets minder vlot, binnenlager beschadigd toen ik de ring aantikte op de lagerbus
Vraagje, volgens WPHB moet de keerring op 4,5mm van de rand van de naaf vallen. Hoe kritisch is deze afstand ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Plaatsing van de keerring is niet kritisch, als hij maar recht (= overal ongeveer even diep) zit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
thanks Egbert
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Met dank aan clubmagazijn, een NOS binnenlager set kunnen scoren mét gereedschap voor montage
Hier zie je het lager en de montage tool :
Ik heb alles teruggemonteerd zoals WPHB het voorschrijft maar heb hier en daar mijn bedenkingen.
Het moment om aan te draaien is 1mkg, klopt dat ?
Verder heb ik geen speling op de wielnaaf, maar mijn lagers zijn nog steeds hoorbaar.
Hoorbaar in de zien dat ik het lager hoor, maar niet bepaald een ‘zoemend’ geluid die harder wordt naarmate je harder laat draaien.
Klopt het aanhaalmoment en mag je het lager nog een beetje horen of moet ie helemaal stil zijn ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je mag em niet horen. Ook moet het lager niet makkelijk draaien, in de zin van, als je er een zet aan geeft dat ie lang doorloopt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
en klopt het koppel van 1mkg??
mijn lagers draaien relatief langer rond.
Misschien proberen met dikker lager vet ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
10 kg/m volgens WPHB D420-00
Bedankt Repelsteeltje. Ik heb idd de manual van 1966 erbij genomen : 10mkg. Ik heb verder gekeken en er staan meerdere aanhaalmoment fouten in : die van de ‘wheel arm pivot’ is ook verkeerd : moet zijn 8 tot 9mkg en NIET 0,8 à 0,9mkg.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Stond er dus toch goed?
En als je de draagarm weer gaat monteren: gegevens zijn hetzelfde als van het wph. 8-9kgm en daarna 1/6 slag losdraaien.
Het ziet er allemaal prachtig uit trouwens!