Beste mensen,
Ik loop met het idee om een C32 te kopen, een camperbusje uit 1978 (Diesel). Het busje ziet er redelijk mooi uit, alle onderhoudsboekjes zitten erbij. Hebben kenners tips waar ik op moet letten voordat ik tot een koop overga? O ja, ik heb begrepen dat de 4e versnelling wat piept/lawaaierig is. Zou geen probleem zijn. Delen jullie die mening? Wat zou een redelijke prijs zijn voor een busje uit 1978? Ik hoor graag tips! Alvast bedankt.
A&A
dat janken in de vierde doen ze meer, heb twee bakken die dat ook doen en één ervan is toelaatbaar, TSL toevoeging erin doet wel veel maar lost een kapot lager niet op.maar zelfs met de erg hoog jankende bak reden we door de bergen, volgens mij is ie wat kleiner dan de c35 maar de aanleg tot roesten zal er ook wel zijn, de citroen’s rijden wel het comfortabelst van wat ik tot nog toe heb gereden.(gezien de leeftijd dan)
ik denk dat wanneer je niet teveel uitgeeft (aanschaf)en wat onderhoud zelf kan doen je een erg leuk busje kunt hebben. onze 80 er hebben we erg veel plezier van.
trouwens de oude ford bakken jankten ook wel hoor, hoort wat bij de leeftijd
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Waar je op moet letten? Roest aan de carosserie is meestal het grootste probleem. Check in elk geval de rand rond de voorruit goed. De techniek is redelijk stevig en betrouwbaar - maar als je niet zelf sleutelt, is het even zoeken naar een garage die de Citroen-afwijkingen snapt. (Je zou niet de eerste zijn die een busje naar de sloop brengt nadat de garage op de hoek even de remvloeistof heeft bijgevuld). Ook liggen onderdelen niet zomaar meer bij elke garage op de plank, soms moet je wat zoeken op internet of beurzen om onderdelen op de kop te tikken. Licht janken in de hoogste versnelling hoort er een beetje bij, je hoort het extra goed omdat je zo ongeveer op de versnellingsbak zit. Piepen en erger hoort er niet bij, dan moet je in de prijs toch korting bedingen om geld over te houden voor een andere versnellingsbak.
Belangrijkste nadeel van deze busjes is dat ze een beetje als een vrachtwagentje rijden. Niet in het veercomfort, dat is prima, maar sturen gaat zwaar, je zit boven de motor en dat hoor je en deze busjes zijn naar huidige maatstaven wat traag. Een proefrit om te kijken of je dat leuk vindt of niet is aan te bevelen. Ik vind het geweldig: hoog gezeten met goed zicht op de weg. Mijn vriendin vindt het echt niks, dat gesjor aan het stuur en continu schakelen in kort verkeer om de gang er een beetje in te houden.
Door een korte overbrening is de topsnelheid van de C32 laag, lager dan van de verder identieke C35. Een C35 kan prima mee met het vrachtverkeer. Een C32 kan dat ook, maar moet daarbij wel wat harder werken.
Er worden goede busjes verkocht voor bedragen vanaf 2.500 euro. Dat zijn een beetje toevalstreffers, zo vaak staan ze niet te koop. Ter informatie: ik heb voor die van mijn een paar jaar terug 3.500 betaald, rekening houdend met enig laswerk en het oplossen van oververhitting van de motor. Vind ik nog steeds geen geld voor een betrouwbaar en comfortabel campertje. Als het interieur van de camper precies is wat je zoekt, de auto is goed onderhouden en vraagt op korte termijn nauwelijks werk, dan zou het mij ook wel wat meer waard zijn.
Benieuwd naar je beslissing. En benieuwd naar een fotootje.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Even wat vooroordelen wegnemen:
C32 en C35 zijn in principe identieke voertuigen, waarbij de c32 alleen in diesel uitvoering is geleverd en een door de fabrikant opgegeven lagere toegestane totale massa heeft (en als budgetuitvoering of om belastingtechnische redenen is geleverd).
Technisch verschil zit hem in principe alleen in de gemonteerde banden! 175R16C ipv o.a. 195/75R16C
Dit in verband met net iets lagere eisen door net iets lagere totaal gewicht (3245kg ipv 3500kg)
De vering is identiek (alle onderdelen dus ook de torsie staven) en ook de remmen zijn volledig hetzelfde!
Voor wat betreft de versnellingsbak en met name het type eind overbrenging hangt het sterk af van het bouwjaar: de eerste bussen zijn allemaal met korte eindoverbrenging geleverd, tweede helft van jaren 70 is de iets langere eindoverbrenging (andere reductiekasten) standaard geworden. De korte eindoverbrenging is toen als optie verkrijgbaar geweest.
Waar op letten:
1 Belangrijkste is de staat van de carrosserie, m.a.w roest:
- regengoot (betaat uit een aantal profielen waar condens tussen loopt, relatief veel werk om netjes te repareren)
- voorruitframe (rubber oplichten rondom! veel werk bij schade)
- motorkap onderrand
- voorscherm (binnen en buiten zijde) vanaf deurstijl/A-stijl tot boven de zijkanten van de bumper
- dorpels voor (instap naar cabine)
- vloer achter de dorpels voor
- kriksteun voor en kriksteun versterking en profielen op de grote kokerbalk (25-30cm onder de bus, dus niet de dorpel)
- dorpel onder schuifdeur/zijpanelen
- kriksteun achter en versterking op de grote kokerbalk
- bumperbalk/dorpel achter
- deurstijlen voor de achterdeuren bij overgang naar dorpel achter
- sleepogen achter (als ze gebruikt zijn)
- verder gebruikelijke zaken bij oudere voertuigen als de onderkanten van deuren en raamsponningen, alle puntlasranden rondom spatschermen etc.
2 Technisch:
C32 is origineel een 2,2l diesel: koude start, overmatig roken, onregelmatig lopen etc. Niets specifieks. Let op de C32 zou een stopknop moeten hebben en een knop voor afstellen van stationair toerental! Moeten beiden dan ook werken (anders loopt de motor veel te snel als ie warm is)
Remmen: controle lampje van hydrauliek, snelheid waarmee het uitgaat en na stoppen van de motor weer aan gaat: accumulator bollen voor remdruk reserve. (meerder topics over op dit forum)
Remdruk begrenzer voor de achterremmem (aan de linkerkant onder de laadvloer ter hoogte van het linker achterwiel, aan de binnenzijde van de grote koker). De moet “vrij” zijn: als er wordt geremd moet de hefboom op de begrenzer bewegen en deze begrenzer mag niet lekken! Bij lekkage moet ‘ie waarschijnlijk worden vervangen en ze zijn niet heel makkelijk te verkrijgen.
Remleidingen, net als bij de BX en 2cv zit de bus vol met 3,5mm hydrauliek leidingen die na meer dan 10 jaar zeker wel willen roesten. Let op deze leidingen, met name in de achterschermen, waar ze door de grote koker heen steken willen ze doorroesten. Ook de korte leiding op de achter draagarmen wil hard roesten (logisch, beiden blootgesteld aan al het geweld van water, modder en pekel in de wielkasten)
Koplampen: kijk of ze niet te ver verroest zijn (chroom weg) ivm APK eisen
Snelheidsmeter: kijk of ‘ie het doet, het is nogal een lange kabel (twee delen) en ook niet op de hoek verkrijgbaar.
Koppeling: kijk of ‘ie goed ontkoppelt, ook hier geldt het is een hele lange kabel en als delen uitlopen/ruimer worden kan hij op een gegeven moment niet meer strakker gesteld worden en dat resulteert in lastig schakelen bij stilstand (inschakelen van 1e of achteruit, uit de hoogste versnelling halen…)
Stuurinrichting: zware punten of speling, kan eventueel de stuurkolom zijn (smeren van de cardankoppelingen) kan ook elders zitten. De stuurinrichting is eigenlijk wel heel degelijk gemaakt, nooit gedoe mee gehad.
Hoezen op het stuurhuis!!! Let op of deze nog heel zijn. Zijn van een ongebruikelijke vorm (niet geplooid, maar in de vorm van een rubber conus en moeilijk te krijgen of na te maken)
succes!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Sorry, de allerbelangrijkste vergeten:
Het zijn de allerfijnste bussen ter wereld en ze zijn veel groter van binnen dan de buitenzijde doet vermoeden! Heerlijk!
Het zijn echte Citroëns, vering, remmen, besturing, bediening etc. ondanks dat ze in Italië zijn geassembleerd (samenwerking met Fiat)
Als de prijs/pret verhouding goed is van de C32 en je hebt belangstelling voor citroën techniek: Doen!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En met deze laatste toevoeging ben ik het dan weer helemaal eens
hoi, ik ben het helemaal eens met Rinus , heb zelf een c32 , zeer fijne bus om in te rijden , heb er begin dit jaar een andere motor ingezet en een vijfbak , een 2.5 de vorige motor was ook een 2.5 , maar zat een tik in en bij deze lag er een vierbak achter , hij rijdt nu een stuk rustiger en soepeler . top ligt rond de 110km , wel is het in mijn ogen een beetje een must om toch zelf wat te kunnen sleutel , wat niet ieder garage bedrijf zou je kunnen of willen helpen .
en het zijn natuurlijk oudjes , wat ook wel veel voordelen heeft , met het oog op sleutelen.
en voor antwoorden of hulp is deze forum mede opgezet…
afijn ik wens je veel succes met het beslissen ....
Citroen C32 Rijder.
en is er al wat leuks gekocht?
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
ik ben ook wel benieuwd?
Is het de verlengde beige camper van marktplaats?
zag er wel goed uit…
waar rook is, is…
LHM only!