Sinds een paar maanden met volle tevredenheid in het bezit van een BX TZI 19 uit ‘92. Hier en daar slangetje moeten vervangen. Maar verder inmiddels al weer 6000km (km stand 245.000) vrijwel vlekkeloze kilometers.
Echter sinds kort heeft m’n BX last van schokken bij het optrekken. Bij lage snelheden geen probleem. Maar bijvoorbeeld van 40 naar 60 gaan gaat gepaard met heftig schokken. Alsof de benzinetoevoer mondjes maat gaat. Soms helpt het om even kort de koppeling in te drukken. En als dat niet helpt geef ik een flink dot gas met ingedrukte koppeling.
Vanaf 80 km per uur is het schokken weer helemaal weg en rijdt ie weer als vanouds.
Iemand tips waarnaar ik op zoek moet?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als je bij die 80 km/h vol gas geeft, begint ie dan ook weer te bokken? In dat geval is het wss iets met de brandstoftoevoer. Een overlijdende pomp of een verstopt filter zou zomaar kunnen.
Wanneer het bokken altijd voorkomt bij een bepaalde stand van het gaspedaal, dan is de gasklepsensor verdachte nr 1.
En anders wil een slecht massacontact naar het blok of naar de pomp ook wel ditsoort gedrag veroorzaken.
Slaat de computer tijdens het bokken een storing op (oplichtend motormanagementlampje)?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Dank voor je reactie.
Net een rit geprobeerd te maken van zo’n 40 km. Was vervelendste rit ooit. Hele weg stotter de stotter. Vervolgens de bougies eruit gehaald. Deze bleken helemaal vervuild te zijn. Na een schoonmaak was het stotteren weg. Tijd voor een paar nieuwe!
Ik dacht ook meteen aan brandstofpomp etc. Blij dat de oplossing simpel bleek te zijn.
Nou ja, die bougies vervuilen niet vanzelf.
Het kan zijn dat ze gewoon te oud waren…
Ik zou ook even kijken naar de luchtinlaat slang.
Als die scheurtjes vertoont (valse lucht) kan de injectie van slag raken.
Bij optrekken kantelt de motor wat en kan een eventueel scheurtje wat groter worden.