Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 22-10-2013
- Xsara Berline 1.6i 16V
Goedendag,
Ik ben nieuwe hier dus stel ik me even snel voor.
Ik ben Ruben en woon in Zeist.
2 maanden terug heb ik een Citroen xsara Berline 1.6i uit 1999 gekocht.
Ik ben een sportieve rijder dus heb ik er gisteren een Laser eind demper opgezet.
Hij maakt nu een leuk zwaar geluid bij het wegtrekken.
Nu is mij verteld dat een open lucht filter beter is dan een die er al standaard in zit.
Ik wil dit gaan doen maar weet niet wat de voor en nadelen hier van zijn.
1 nadeel weet ik al en dat is dat het wat meer geluid produceert. En eigenlijk vind ik dit geen nadeel.
Nu heb ik even gekeken bij mijn luchtfilter en zag dat ik alleen een ‘‘Air filter’’ kan nemen.
is een air filter het zelfde als een open lucht filter? en haal je echt winst hieruit ?
Alvast bedankt.
Ruben
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Winst? Je hoeft geen nieuwe luchtfilters meer te halen je kan hem reinigen.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Een ander luchtfilter van K&N -wat je in het standaard filterhuis plaatst- geeft niet het sportieve geluid wat je zoekt
Peugeot 106 Rallye 1.3
Peugeot 307 SW XS 2.0 16v
Xsara 1.6 8v Break Ligne Prestige
Xsara 1.6 16v Break Différence
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
In mijn topic staat hoe je een openluchtfilter maakt op de Xsara.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/182912/P255/
Oja: Maak de buis vast op de versnellingsbak en niet op de chasis!!
Gr Gert
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Bedankt voor de tip!
Dat heeft je dan 70 (filter) + 50 (buizen) = 120 euro gekost ? Of komt er nog meer bij ?
Peugeot 106 Rallye 1.3
Peugeot 307 SW XS 2.0 16v
Xsara 1.6 8v Break Ligne Prestige
Xsara 1.6 16v Break Différence
srry voor de dubbelpost..
Foto heb ik gegoogled, (de gekleurde cirkels stonden al op de foto):
Bovenstaande foto: Zo ziet mijn motorruimte er uit.
Waar ik mee zit is dat slangetje wat het luchtfilterhuis in gaat. Want waar het luchtfilter met de buizen op aangesloten moet worden zit in de groene cirkel (3 licht groene cirkels..)
Of heb je het filterhuis laten zitten en het open lucht filter aangesloten op het luchtfilterhuis ( zie rode cirkel )
En onderstaand foto de motorruimte van jou. Er is wel een verschil…
Peugeot 106 Rallye 1.3
Peugeot 307 SW XS 2.0 16v
Xsara 1.6 8v Break Ligne Prestige
Xsara 1.6 16v Break Différence
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
De prijs weet ik niet meer..
Jij hebt dus een andere motor blok. 1.8 16V of de 1.6 8V.
Volgens mij kun je het wel zo maken dat je de luchtfilterhuis kunt verwijderen..
Als je misschien van tuning houd wellicht eens kijken op http://www.clubfrance.nl (opvolger van CitroSport)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
1.6 8v idd
Wat heb je met dat slangetje gedaan wat op je lucht filter huis komt? Ik neem aan dat het er niet voor niets zit..
Peugeot 106 Rallye 1.3
Peugeot 307 SW XS 2.0 16v
Xsara 1.6 8v Break Ligne Prestige
Xsara 1.6 16v Break Différence
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Bij mij zit die er nog op..
Ik meende dat er een apdapterslang is. Waar je de slang aan kan sluiten..
Ik dacht dat deze slang de carterontluchtingsslang was.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Dus je originele luchtfilterhuis zit er nog? Maar dan zondr filter?
Peugeot 106 Rallye 1.3
Peugeot 307 SW XS 2.0 16v
Xsara 1.6 8v Break Ligne Prestige
Xsara 1.6 16v Break Différence
Ik heb een rond luchtfilterhuis, alleen geen idee hoe je deze open krijgt.. Iemand een idee,? Er zitten 2 klemmen op deze heb ik losgemaakt maar kreeg het deksel niet van het huis af.
Dit kwam ik tegen op het 306 forum:
wil je geen open luchtfilter of het je het geld er niet voor over om een goeie te kopen?
ik kwam vandaag achter een oplossing tijdens het auto sleutellen.
in de luchtfilter van de 306 zit een soort kelkje, dit kelkje zit aan de deksel van de luchtfilter.
Met wat peuteren met een schroevendraaier krijg je die er wel uit.
wat krijg je hierdoor: een mooi motor geluid zonder dat je er achteruit op gaat met het zuiverren van de lucht (zoals bekend willen zelfs goeie openluchtfilters wel meer fijn stof doorlaten als de orginele filter)...
hoe komt het dat je op deze manier extra inlaat geluid krijgt: nou dat is simpel het kelkje zorgt ervoor dat de lucht onder uit de filterbak word gezogen. echter de lucht word boven in de filterbak ingevoerd, hierdoor heeft het geluid een langere weg om afteleggen voordat het bij de aanvoer buis is en word het geluid gedempt (dit komt deels door de filter zelf maar ook door de lengte die het geluid moet afleggen)...
als je het kelkje er uit haalt word die weg korter en is de weg voor het geluid ook makkelijker (luvht inlaat voor de bak zit helemaal boven in, en de afvoer naar inlaatspruitstuk zit boven in de deksel) en de opneing naar het inlaatspruitstuk word verruimd (het kelkje word naarmate hij verder onderin de bak komt dunner)..
en wil je het helemaal afmaken moet je de orginele aanvoerbuis (van voor bij het platte deel bij de grill tot op je filterbak) vervangen met een rechte (met over gehele lengte dezelfde diameter) hierdoor word het geluid ook weer luider…
dit werkt geloof ik niet op alle 306jes omdat er ook en type filter is die aan de deksel vast zit. voor zover ik weet is het dan niet mogelijk dat kelkje te verwijderren.
Peugeot 106 Rallye 1.3
Peugeot 307 SW XS 2.0 16v
Xsara 1.6 8v Break Ligne Prestige
Xsara 1.6 16v Break Différence
De tip pijpje verwijderen in het luchtfilter werkt niet bij mij trouwens…
Peugeot 106 Rallye 1.3
Peugeot 307 SW XS 2.0 16v
Xsara 1.6 8v Break Ligne Prestige
Xsara 1.6 16v Break Différence